Trykfjeder

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Trykfjeder

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Hej allesammen. I skulle vel ikke have nogle kyndige råd i vil give videre?
Jeg ved efterhånden en del men af og til må jeg alligevel krybe til dette forum og bede om hjælp, og i har reddet mig for mange problemer
efterhånden.
Jeg har en pgo g-max 30km/t fra 2009, og den har kørt lidt over 12.000km. Jeg har gjort nogle forskellige ting ved den, men den starter
og kører stadig lige godt. Mit spørgsmål lyder på hvad det er trykfjederen i koblingen forandrer, hvis man sætter en i der er strammere eller for
den sags skyld lettere. Jeg har lige skiftet koblingen på den undtaget klokken som jeg lod sidde. Jeg tror nok at det er blå fjedre der sidder der, men hvad vil i anbefale? Mere vigtigt vil jeg gerne vide hvad trykfjederen har at sige og i så fald hvilken én jeg skal sætte i?
I kan angive det i (Soft - Medium - Hard) , eller (RPM fek´s 1000rpm-1500rpm-2000rpm), eller (kg. Fek´s 20, 23,26,29,30,32kg)
Jeg går ud fra at vis i skal give de bedste råd må i også vide hvad jeg har gjort ved maskinen.... Først fjernede jeg "skiven"
Derefter fjernede tragten som sidder lige under membranerne. Derefter satte jeg en større dyse i karburatoren, men for at benzin/luft skulle
passe sammen borede jeg røret op til en større diameter inde i luftfilteret. Som det sidste satte jeg en Gianelli Go udstødning på.
Nu starter og kører den fint men jeg ville gerne justerer mere på den. Fek´s inden jeg satte ny kobling på kunne den sagtens rende 70-75 ned ad bakke
og omdrejningstælleren kom ikke over 7500rpm. Hvorimod nu kommer den ikke meget over 50 og omdrejningstælleren fortsætter op til ca 9-10.000rpm
Så hvor er det galt? Er det den store trykfjeder, eller er det de 3 små fjedre.?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Trykfjeder

Ulæst indlæg af Jps »

Uanset hvad du har lavet af ulovligheder på din scooter, så anbefaler jeg, at du bruger standardfjedre på din. Det er det eneste der dur.

Altså med mindre du har voldstunet den, så den kører 90-100 km/t. Det er først der, det kan betale sig at skifte trykfjederen til koblingen til en lettere/tungere fjeder. De små trimfjedre i selve koblingen, skal jo så også skiftes.

Da jeg kørte sportstunet på min første Big, havde jeg på et tidspunkt monteret en 17,5 mm karburator, så den kunne ramme de 90-95 km/t. Jeg havde så ikke skiftet trykfjedren og trimfjedrene.
Det kunne måske ha' hjulpet til at få den over 100 km/t. Selvfølgelig ved at ændre lidt på andre ting, også. Men da den slugte for meget benzin (gik fra ca. 29 km/l til 18-19 km/l) så pillede jeg karburatoren af igen.

Hvis din scooter har mistet trækkraft, kan det anbefales at skifte trykfjedren til en ny original af slagsen. Og hvorfor bore røret i luftfilteret op'?? Det ødelægger mere end det gavner. Her tænker jeg på problemer med indstillingen.
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Trykfjeder

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

15640.jpg
15640.jpg (2.79 KiB) Vist 3236 gange
Tak for hjælpen mht tyrykfjeder.
Hvorfor jeg borede luftindtaget op til luftfilteret var simpelthen fordi at jeg havde sat en dyse i der var
2 numre større og derfor fik den ikke luft nok. Først prøvede jeg at sætte et powerfilter på, men det larmede
alt for meget. (Vil ikke tiltrække mig de uniformeredes opmærksomhed)
Derfor borede jeg luftindtagets diameter større lidt efter lidt indtil balancen var der.
Desuden drejer det sig jo kun om luftindtaget, som jo er nemt at købe på nettet og sætte i fra ny igen.
Men den kører godt nu.
Jeg fandt ud af at da jeg skiftede tilbage til 8g ruller kommer omdrejningstælleren aldrig over 7.500 og jeg kan igen
komme op på 70-75km/t. Hvad grunden er til det aner jeg ikke.
Besvar