Suk fik lige bekræftet hvor elendig min scooter trækker :(

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Suk fik lige bekræftet hvor elendig min scooter trækker :(

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

Har lige skiftet olie på min og kærestens kværn

Min: Agility 50 45'er komplet ubegrænset med flere tiltag der sku forøge effekt.
hendes: Giantco venus 100% standard 45'er

Min egen maskine kan jeg næsten holde ved fuld gas uden bremser

og kærestens kom jeg lige til at slippe bremsen da jeg var ved at varme den op så olien nemmere flyder...
kæft man den var lige ved at smide mig hen ad asfalten og vi fik flyttet os 2-4 meter på et kvart split sekundt... men så var det altså også med ca 50% gas!


Jeg tror jeg skal ud og kigge efter en maskine jeg kan hugge op og nappe motoren fra.. for min er da godt nok sørgelig :roll:


og nej... dette emne er egentlig ikke til det store.. andet end at lufte lidt frustration ud :cry:
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Suk fik lige bekræftet hvor elendig min scooter trækker

Ulæst indlæg af balle »

zzzzleepy skrev:Har lige skiftet olie på min og kærestens kværn

Min: Agility 50 45'er komplet ubegrænset med flere tiltag der sku forøge effekt.
hendes: Giantco venus 100% standard 45'er

Min egen maskine kan jeg næsten holde ved fuld gas uden bremser

og kærestens kom jeg lige til at slippe bremsen da jeg var ved at varme den op så olien nemmere flyder...
kæft man den var lige ved at smide mig hen ad asfalten og vi fik flyttet os 2-4 meter på et kvart split sekundt... men så var det altså også med ca 50% gas!


Jeg tror jeg skal ud og kigge efter en maskine jeg kan hugge op og nappe motoren fra.. for min er da godt nok sørgelig :roll:


og nej... dette emne er egentlig ikke til det store.. andet end at lufte lidt frustration ud :cry:

He he, ja sådan kan det gå. Meeen, hvordan går det under faktiske forhold? I følges vel ad indimellem, så du har fornemmelsen af, hvilken der er hurtigst? Det kan jo være, at Giantco`ens kobling og variator reagerer anderledes fra stilstand, uden førerens belastning. Ellers: i al ubemærkethed bytter du bare motorerne rundt på de to scootere :!:

Venligst Erik.
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Re: Suk fik lige bekræftet hvor elendig min scooter trækker

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

Vi køre aldrig sammen pga vi har 2 børn så en af os har altid bilen pga aflevering af ungerne.

men jeg har kørt hendes kværn adskillige 100km og den okser bare derud og er ligeglad med hvad der kommer hvor min reagere på alt... er der en ko 100m fremme der slår en fis i min retning mister jeg 5km/t i 1½ min.... :lol:

Hendes trækker enormt godt fra 0-35 og fra 35-45 bare rigtig godt... ned ad bakke 47... op ad bakke 43

har presteret at køre hjemmefra og opdage da jeg kom på arb at bagdækket var nede på 0.8bar :shock: men den kørte alligevel max fart/acceleration

jeg har fået "pille" forbud på hendes maskine.. så det med at bytte motor går nok ikke... men det kunne være fedt med en maskine der kørte som hendes... men ikke lignede en homo knallert :mrgreen:
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Suk fik lige bekræftet hvor elendig min scooter trækker

Ulæst indlæg af Kymconørden »

zzzzleepy skrev: 1 stk ny Kilrem Dayco 18x743
Så så, nu ikke gi op :thumbup:
Din rem er nok problemet, eller den er i hvertfald med til at forringe optrækket.
Med den bredde i en standard variator, vil remmen være klemt op i remskiven og derved altid starte i et for højt gear. Samtidig gør den højere gearing at koblingen spinner hurtigere og vil tage fat før normalt. Begge dele dræber virkelig optrækket, specielt fra stilstand!
Prøv og bemærk hvor meget remmem "mases" op ad remskiverne når du spænder variator-bolten? Den skal faktisk nøjes med kun lige at "klemme" remmen let.
Jeg kørte en overgang osse med en bred rem, og nødløsningen var at lægge en tynd skive mellem røret og yderste remskive, og derved få remmen til at komme Helt ned i 1. gear. Det hjalp lidt.
Hvis du har standard 6,5 g i variatoren, kan du i øvrigt med fordel skifte til 6.0 g.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Suk fik lige bekræftet hvor elendig min scooter trækker

Ulæst indlæg af Baddi »

Kymconørden skrev:
zzzzleepy skrev: 1 stk ny Kilrem Dayco 18x743
Så så, nu ikke gi op :thumbup:
Din rem er nok problemet, eller den er i hvertfald med til at forringe optrækket.
Med den bredde i en standard variator, vil remmen være klemt op i remskiven og derved altid starte i et for højt gear. Samtidig gør den højere gearing at koblingen spinner hurtigere og vil tage fat før normalt. Begge dele dræber virkelig optrækket, specielt fra stilstand!
Prøv og bemærk hvor meget remmem "mases" op ad remskiverne når du spænder variator-bolten? Den skal faktisk nøjes med kun lige at "klemme" remmen let.
Jeg kørte en overgang osse med en bred rem, og nødløsningen var at lægge en tynd skive mellem røret og yderste remskive, og derved få remmen til at komme Helt ned i 1. gear. Det hjalp lidt.
Hvis du har standard 6,5 g i variatoren, kan du i øvrigt med fordel skifte til 6.0 g.
Er remmen for lang vil det resultere i for høj startgearing, ganske rigtigt, hvilket har indflydelse på igangsætningen.
Remmen har dog også betydning for omdrejningerne under op- og nedgearing da den komplette formel er at der opgeares når (alt omregnet til kræfter)

Rullevægt x omdrejninger x rullers radius til krumtapsakse > fjederkonstant x fjederens sammentrykning + friktion

Det remmens længde har betydning for er forholdet mellem rullernes radius og fjederens sammentrykning og en for lang rem giver derved lavere omdrejninger og man skal derfor have lettere ruller i når man ændrer remmens længde.
Skulle nogen have opfrisket fysikken, så er
Centrifugalkraft = (-1) x masse x radius x vinkelhastighed^2
og
Fjederkraft = Fjeders sammentrykning x fjederkonstant
Hvis man har tænkt sig at regne dem ud skal man huske at de skal være modsatrettede, men jeg har primært skrevet det op for at man kan prøve at visualisere hvad ændringer i vario-systemet gør ved gearingen. :D
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Re: Suk fik lige bekræftet hvor elendig min scooter trækker

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

Ja det er rigtigt at remmen ikke gør noget for optrækket den er jeg med på
men hvis der overhovedet var en ændring at optrækket da jeg fik den nye rem på..
så har det været mindre end 5% for har intet kunne mærke i forskel på optrækket.
topfarten syntes dog at være en smule lavere.. underligt nok

Men som tidligere antydet så tror jeg motoren er ½ færdig
den har jo tidligere kunne trække væsentligt bedre, omend aldrig noget nær Venus'en
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Suk fik lige bekræftet hvor elendig min scooter trækker

Ulæst indlæg af Jps »

zzzzleepy skrev:Ja det er rigtigt at remmen ikke gør noget for optrækket den er jeg med på
men hvis der overhovedet var en ændring at optrækket da jeg fik den nye rem på..
så har det været mindre end 5% for har intet kunne mærke i forskel på optrækket.
topfarten syntes dog at være en smule lavere.. underligt nok

Men som tidligere antydet så tror jeg motoren er ½ færdig
den har jo tidligere kunne trække væsentligt bedre, omend aldrig noget nær Venus'en
Hvad med at få kigget den motor grundigt igennem. Det kan jo være en lille ting der gør at den trækker a' h' til. Remmen som der bliver nævnt, er et af problemerne, så der ruller/rullevægt, og ventiler som det sidste alternativ til problemer, herfra :).
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Re: Suk fik lige bekræftet hvor elendig min scooter trækker

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

jo det må jeg nok få gjort, men venter til min scooter sæson er ovre lidt inde i det nye år ( har en kæreste der skal i praktik i 3mdr hvor hun så skal køre scooter og der har jeg bilen ) så kan jeg splitte den komplet ad hvis det er.

gammel rem ( lidt slidt men ikke specielt meget ) dårlig træk
ny rem dårligt træk
gl rem + diverse ruller = dårligt træk
ny rem + diverse ruller = dårligt træk

ventilerne har jeg justeret 2 gange uden nogen forandring.. måske ska jeg prøve at sætte dem tættere på fabriks indstillinger dvs en løs 0.05 pt køre jeg med en stram 0.10
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Suk fik lige bekræftet hvor elendig min scooter trækker

Ulæst indlæg af Jps »

zzzzleepy skrev:jo det må jeg nok få gjort, men venter til min scooter sæson er ovre lidt inde i det nye år ( har en kæreste der skal i praktik i 3mdr hvor hun så skal køre scooter og der har jeg bilen ) så kan jeg splitte den komplet ad hvis det er.

gammel rem ( lidt slidt men ikke specielt meget ) dårlig træk
ny rem dårligt træk
gl rem + diverse ruller = dårligt træk
ny rem + diverse ruller = dårligt træk

ventilerne har jeg justeret 2 gange uden nogen forandring.. måske ska jeg prøve at sætte dem tættere på fabriks indstillinger dvs en løs 0.05 pt køre jeg med en stram 0.10
Slidte stempelringe/cylinder, er også en faktor ved dårligt træk. Som du sikkert har læst andetsteds? Så fik min ene Big ny cylinder for nylig, netop fordi den ikke trak ordentligt. Det gør den så nu. :)
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Suk fik lige bekræftet hvor elendig min scooter trækker

Ulæst indlæg af Baddi »

zzzzleepy skrev:jo det må jeg nok få gjort, men venter til min scooter sæson er ovre lidt inde i det nye år ( har en kæreste der skal i praktik i 3mdr hvor hun så skal køre scooter og der har jeg bilen ) så kan jeg splitte den komplet ad hvis det er.

gammel rem ( lidt slidt men ikke specielt meget ) dårlig træk
ny rem dårligt træk
gl rem + diverse ruller = dårligt træk
ny rem + diverse ruller = dårligt træk

ventilerne har jeg justeret 2 gange uden nogen forandring.. måske ska jeg prøve at sætte dem tættere på fabriks indstillinger dvs en løs 0.05 pt køre jeg med en stram 0.10
Du siger at du har justeret ventilerne. Har du tjekket at de er tætte? :)
Besvar