Ombygning af standard-koblingen til "sport"

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Ombygning af standard-koblingen til "sport"

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Der var ret stor forskel på de 2 Agility standard-koblinger. Den ene tog fat ved passende høje omdrejninger, og kunne sætte scooteren fint i gang, mens den anden tog alt for tidligt fat ved meget lave omdrejninger, så motoren skulle trække Helt nede fra bunden, når man satte i gang. Koblings-fjedrene var simpelthen for slappe.
Inspireret af en Trinløs-justerbar-sports-kobling, prøvede jeg for sjov at bore et lille hul for enden af bakkerne og sætte en lille 3mm skrue i.
IMG_9956.JPG
Når det hele er samlet, kan man så justere fjeder-trykket på hver bakke med en lille skrue-trækker, og faktisk skrue op for omdrejningerne på skruerne.
At kalde det en "sports-kobling" er måske i overkanten, men ideen med at kunne hæve omdrejningerne lidt på koblingen inden den slår ud, er i hvertfald mere sport end uden skruerne :thumbup:
Man kunne osse prøve at finde en strammere fjeder, men igen er der ingen mulighed for at justere hvis den ikke passer helt.
IMG_9957.JPG
Nu var denne kobling jo temmelig slap i forvejen, så når skruerne er helt i bund og strækker fjederen mest, slår koblingen nu ud ved lidt højere omdrejninger end den sunde kobling, og er blevet meget friskere. Satte jeg nu nye standard-fjedre i og skruede op for dem, ville det nok blive rigtig sjovt.
Anyway, den gamle kobling blev frisket op i omdrejninger, og er nu justerbar. Og allersjovest er det jo altid når prisen er 0 kroner :lol:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ombygning af standard-koblingen til "sport"

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er da meget godt fundet på.
Hvis man kan få skruetrækkeren ind uden at skulle tage koblingsklokken af så ville det jo være smart.
Jeg har prøvet med strammere fjedre i min kobling så skulle der nogen flere omdrejninger til før koblingen tog fat, jeg kunne bedre lige standard fjederne så de sidder i nu.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Ombygning af standard-koblingen til "sport"

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Nej, den skal desværre splittes ad hver gang der skal skrues. Skal man kunne justere sin kobling uden at tage klokken af, er vi vist oppe i noget meget dyrt racing-noget :o
Ok ja, så har de været for skrappe de fjedre. Det er nok problemet at finde fjedre der ikke springer for meget i hårdhed, men kun giver Lidt ekstra. Jeg prøvede også nogle fjedre, men de var så hårde at scooteren skulle ha fuld gas for overhovedet at flytte sig, og det var helt til grin og synd for motoren.

Det kunne være sjovt at filme en lille tur med skruerne helt ude, som standard, og en tur med skruerne helt inde som "sport", og se og høre forskellen på klippene.. :think:
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Re: Ombygning af standard-koblingen til "sport"

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

Du er ordentlig i diy hjørnet må man sige!

Nu skriver du 3mm bolte.
Jeg har personligt aldrig haft en kobling skilt ad. så jeg ved ikke hvordan det ser ud andet end på dine billeder.
Er de lige til at skrue i eller har du drejer gevind ?
og jeg formoder du har brugt et 3mm bor ?
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Ombygning af standard-koblingen til "sport"

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, diy er sagen. :thumbup:
Hullet er boret med 2,5mm og en 3mm snit-tap kom en tur igennem til gevindet.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Ombygning af standard-koblingen til "sport"

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Det havde hjulpet, men den skulle gerne ha et lille nøk mere. Fjedrene kunne ikke få mere på skruerne, så bakkerne måtte på slanke-kur.
Som på nogle sports-koblinger hvor der også er små vægt-klodser man kan justere med og gøre bakkerne lettere eller tungere, har jeg så fjernet "vægt-klodserne" på disse bakker også. Med 2 huller boret, og spidsen skåret af bakkerne, tabte hver bakke 23 gram. Nu har fjedrene lettere ved at holde vægten af bakkerne tilbage end før, og koblingen tar dermed endnu senere fat.
Og nej, det er overhovedet ikke ræs med vilde omdrejninger og støj. Det hele foregår faktisk stille og roligt, men bare mere "rigtigt" end før :thumbup:
IMG_0012.JPG
Det mest overraskende ved at justere koblingen til at ta fat lidt senere, ved lidt højere omdrejninger, er faktisk at mærke hvornår den så slår fra igen.
Før skulle den næsten ned og holde stille før koblingen "slap" baghjulet. Nu slår den fra ved ca 12-13 km/t når jeg triller op til et kryds, og er lissom "på frihjul" og i tomgang, fra de 12-13 og ned til 0. Det er helt anderledes pludselig at ha fået et fri-gear hvor scooteren kan trille uden at være koblet til.
Og giver jeg gas når den triller på fri-hjul med fx.10 kmt, får jeg nærmest et lille spark når den "hakker i" igen. Det havde jeg sgu heller ikke prøvet før.
Jeg må lige skyde en lille video..
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Scootere: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: Ombygning af standard-koblingen til "sport"

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

Så har den sgu osse været slidt den kobling :(
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Ombygning af standard-koblingen til "sport"

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Det må du nok sige. Ja, bakkerne er jo fine nok, men fjedre var da helt væk.
Det slog mig lige at koblings-klokken, koblingen sad i, så sådan her ud. Helt mørke-blå af varme-udvikling. Den har været Temmelig lun engang :wtf:
Måske fjedrene har mistet deres hårdhed i al den varme, og er lissom blevet afhærdet. Man bruger samme teknik i metal-industrien til at justere hårdheden af stål, så måske er det det der er sket med fjedrene :think:
IMG_0028.JPG
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Scootere: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: Ombygning af standard-koblingen til "sport"

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

For at hærde stål skal du op i 1200 grader så det tror jeg næppe :)

Men ja fjedrene bliver nok først trætte, det er en skam at jeg ikke lige har værktøjet til at lege med det, køre jo med 72ccm og der kunne det være lækkert
med noget mere, men har lige skiftet kobling.
Besvar