Agility hvor ska jeg trimme ?? ubegrænset maskine.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Agility hvor ska jeg trimme ?? ubegrænset maskine.

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

Hej venner
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt..
Jeg mangler lidt hjælp til at trimme min maskine
der er nogle spørgsmål under vejs og en masse masse info :D
spørgsmål har jeg lige lavet grønne så de er lidt nemmere at se.

Min Agilty køre egentlig "ok" men mangler noget power

Alle Km/t er altid målt på gps.

ubegrænset Vario, dyse 80 6.2g ruller (52km/t) dårligt optræk
ubegrænset Vario, dyse 80 6.5g ruller (56km/t) dårligt men lidt bedre
ubegrænset Vario, dyse 80 6.75g ruller (58km/t) "ok" optræk
ubegrænset Vario, dyse 80 6.75g ruller (56km/t) "ok" optræk ( med øko mods accelerationspumpe og gaskabel )
ubegrænset Vario, dyse 80 7g ruller (60km/t) "ok" optræk underligt nok... topper på 62-63km/t

Hvorfor skal min agiliy ha så tunge ruller for at køre nogenlunde ?


For at den køre best muligt skal jeg skrue luftskruen MEGET!! ud vi snakker 3½-4 måske 5? omgange ud det ligner at skruen er tæt på at være helt ude!


Jeg har lige nappet de sidste begrænsninger af den... CDI og luftfilter kassen har fået lidt mere gennemgang.

Dyse 80 var nu for lille og den blev hvid på tændrøret
jeg smed en 84'er i da jeg tænkte 82 var fint til ubegrænset men den nok skulle ha mere pga det med luftfilter kassen.

Det køre den egentlig igen fint med 84'ern men igen luftskruen skal langt ud her begyndte tændrøret at få den rigtige farve igen... lysebrunt

jeg prøvede lige at smide en 86'er dyse i for sjov... og der køre den egentlig også fint :crazy:
jeg skal dog lige teste mht tændrørs farven imorgen efter arbejds kørsel.. knap 60km.

hvad sker der med min luftskrue siden den skal så meget længere ud end "normalt" ?


Med
ubegrænset Vario, cdi, luftfilter kasse, dyse 84, 6.2g ruller (53km/t)
ubegrænset Vario, cdi, luftfilter kasse, dyse 84, 7g ruller (60km/t) ( hvor blev min xtra power af ?? ) :wtf:

Det er som om den aldrig kommer helt op på de nu ca. 9000 omdrejninger med mindre den triller ned ad en bakke hvor den nu topper på 68km/t
Før var 62-63km/t topfarten
Den kan altså køre med højere omdrejninger. den gør det åbenbart bare ikke af sig selv hmm ??

Jeg forventer ikke at den skal køre 70km/t på lige vej eller nogen andet voldsom stigning.
men jeg forventer da at den kan lidt mere end før. hvilket ikke er tilfældet indtil nu. :crazy: :cry:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Agility hvor ska jeg trimme ?? ubegrænset maskine.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er vel den topfart den har som ubegrænset.
Ellers kunne du prøve og lave noget service på den og måske opnå en lidt højere topfart som at rense forbrændingskammeret, juster ventiler, rense luftfilter, rense karburator.
Ellers skal det nok flere kubik på og større karburator hvis du vil køre hurtigere.
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Re: Agility hvor ska jeg trimme ?? ubegrænset maskine.

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

Det virker bare for mig meget underligt at den med ca. 1500 max omdrejninger mere ikke kan køre stærkere ?
og heller ikke er blevet stærkere til bakker/stigninger

jeg forventer jo ikke guld og grønne skove, men en ændre burde der da være at føle ??

som sagt føles det ikke som om den kommer op på max omdrejninger før man køre ned ad bakke :think:
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Agility hvor ska jeg trimme ?? ubegrænset maskine.

Ulæst indlæg af Baddi »

Halløjsa. :D

Her kommer min lille rapport om hvordan du kan komme godt op i fart. :mrgreen:

Først skal du fjerne den begrænsning der sidder indstøbt i slangen mellem karburator og luftfilter. Den sidder rimelig langt inde, så du kan lige mærke den med din fingerspids, så du er muligvis nødt til at skære slangen over for at komme til. :mrgreen:
Derefter bruger du en polér-tip på et dremmel-tool til at glatte alle underlige skarpe kanter i luftfilterkassen af, så luften glider så nemt som muligt. :D

En af de ting jeg har haft oplevet at har taget meget af kræfterne efterhånden har været utætte ventiler. Indsugningsventilen kan tjekkes ved at du drejer motoren så den lige er gået i gang med kompressionstakten og så hælder du lidt benzin ned ovenpå ventilen og kigger efter bobler mens du drejer den gennem kompressionstakten. Udstødningsventilen er lidt dummere, der skal du have en finger op i hullet og mærke om den suger/puster på forkerte tidspunkter. :D

Angående trim af vario, så har jeg haft oplevet at en rem der er en smule længere end normalt kan give en lille smule højere gearing. Det gør dog også at fjederen ikke er trykket helt så meget sammen ved en given udveksling, så rullerne skal tjekkes igen bagefter. For mig var det bedst med en malossi x-kevlar rem, som sælges ved speedline, da denne er 2% længere end den originale og jeg nåede således den gang op på 72 km/t på lige vej. :)

Derudover har jeg siden tidernes morgen kørt med 31.000V tændspole og iridium tændrør, hvilket har givet nemmere koldstarter og mere stabil motorgang, men om det er det der har gjort forskellen i kræfter skal jeg ikke kunne sige. :mrgreen:
Derudover vil jeg anbefale dig at købe et lille cover til plastikken ved knastkædestrammeren da man så mindsker hvor meget varm luft der blæses op i nærheden af indsugningen, hvilket giver mere effekt. :)

Den gang jeg trak stabilt op til de 72 km/t hvor omdrejningsbegrænseren slog til ved 9000 omdrejninger havde jeg "power" luftfilter på, #86 dyse og 6,25g ruller samt den længere rem. Med mine seneste trykmålinger i indsugningen er jeg dog blevet sikker på at det originale luftfilter effektmæssigt er bedre end slet intet luftfilter når man først har fjernet begrænsningen, skarpe kanter og støbefejl da jeg har målt tryk marginalt over atmosfærisk. Det eneste jeg kan komme på der er skidt ved det originale luftfilter er at luften der suges ind er den varme luft fra omkring motoren. :D
Jeg kørte dengang heller ikke med sidespejle eller topboks og vejede 65 kg, hvilket også kan have noget at sige da luftmodstanden er den kraftigste modstand ved høje hastigheder og da rullemodstanden bliver højere jo mere vægt der er på. :D

For at mindske rullemodstanden, sørg da altid for at have det korrekte dæktryk, at gearolien er skiftet når den bør og at akslen ved forhjulet er smurt samt at ingen bremser støder på. :D
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Re: Agility hvor ska jeg trimme ?? ubegrænset maskine.

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

Ja den i luftfilter slangen har jeg prøvet at fjerne med min dremel :)
men jeg turde ikke skære den over.. det vil jeg prøve.. for jeg kunne nemlig ikke komme det hele til livs.
hvordan har du samlet din igen ?

jeg fræsede også hullet op til selve luft kassen hvor den suger luft ind til filtret da det var på størrelse med en 25øre og nu er det en mellemting af en 2kr og en 5kr. slangen der sidder på har nemlig større diameter end en 5kr!

slangen gummi røret sidder på min luftfilter kasse så den får faktisk ikke luften fra omkring motoren men nærmere omkring foran hvor center foden sidder.

ventilerne må tjekkes!!

min kæreste har en Giantco venus som er komplet standard/begrænset. den kan jeg slet ikke følge med op til de ca. 40km/t

dæktryk er optimalt.. det tjekker jeg 1x om ugen :D
gear olien er skiftet for ca. 1400km siden da jeg lavede 10.000km service og min foraksel har lige fået nye lejer for 300km siden det snurre fint rundt! :) og lige før det blev min forbremse fikset og bag spiller det også fint.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Agility hvor ska jeg trimme ?? ubegrænset maskine.

Ulæst indlæg af Baddi »

zzzzleepy skrev:Ja den i luftfilter slangen har jeg prøvet at fjerne med min dremel :)
men jeg turde ikke skære den over.. det vil jeg prøve.. for jeg kunne nemlig ikke komme det hele til livs.
hvordan har du samlet din igen ?

jeg fræsede også hullet op til selve luft kassen hvor den suger luft ind til filtret da det var på størrelse med en 25øre og nu er det en mellemting af en 2kr og en 5kr. slangen der sidder på har nemlig større diameter end en 5kr!

slangen gummi røret sidder på min luftfilter kasse så den får faktisk ikke luften fra omkring motoren men nærmere omkring foran hvor center foden sidder.

ventilerne må tjekkes!!

min kæreste har en Giantco venus som er komplet standard/begrænset. den kan jeg slet ikke følge med op til de ca. 40km/t

dæktryk er optimalt.. det tjekker jeg 1x om ugen :D
gear olien er skiftet for ca. 1400km siden da jeg lavede 10.000km service og min foraksel har lige fået nye lejer for 300km siden det snurre fint rundt! :) og lige før det blev min forbremse fikset og bag spiller det også fint.
Slangen til luftfilteret bruger jeg ikke, så jeg ved ikke helt hvad indflydelse den har. :D

Anyway, jeg skar slangen over og samlede den med superlim hvorefter den fik et godt tykt lag tætningssilikone hele vejen rundt. :mrgreen:

Når nu du er så priviligeret at du har to maskiner hvor den ene er langsommere end den anden, så prøv da også lige at dreje på forhjulet på begge og se hvilken der er mindst modstand i og også på baghjulet. ;)
Her forleden hjalp jeg med at få lidt ekstra fart ud af en VGA Grido. Jeg havde dog hverken dyser, ruller eller den rigtige tændrørsnøgle, så den eneste store ændring jeg lavede var at jeg løsnede bagbremsen en smule, hvilket hævede hastigheden med 10-15 km/t samt gjorde den meget mere tjep. Måske kunne det være at din ligeledes af den ene eller anden grund har forhøjet rullemodstand? :D
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Re: Agility hvor ska jeg trimme ?? ubegrænset maskine.

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

Lidt ninja er man vel så selvom det er køligt og mørkt blev det testet med det samme.

Venus'en 4500km
Agility'en 11600km

Baghjulet drejer tilnærmelsesvis lige meget rundt.
Venus'en måske en ½ omgang mere før det stopper
forhjulet er ca. det samme

så det er nok desværre ikke der problemet ligger øv! :( det kunne ha været fedt.

kan være jeg sku prøve at køre uden den slange der... hvem ved om den også begrænset en masse...
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Agility hvor ska jeg trimme ?? ubegrænset maskine.

Ulæst indlæg af Baddi »

zzzzleepy skrev:Lidt ninja er man vel så selvom det er køligt og mørkt blev det testet med det samme.

Venus'en 4500km
Agility'en 11600km

Baghjulet drejer tilnærmelsesvis lige meget rundt.
Venus'en måske en ½ omgang mere før det stopper
forhjulet er ca. det samme

så det er nok desværre ikke der problemet ligger øv! :( det kunne ha været fedt.

kan være jeg sku prøve at køre uden den slange der... hvem ved om den også begrænset en masse...
Jeg ved ikke hvordan forhjulet er holdt men det skader nok ikke at tage det af og smøre det hele. Jeg ved dog ikke om det gør det store. :mrgreen:
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Re: Agility hvor ska jeg trimme ?? ubegrænset maskine.

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

Nu tænkte jeg lidt på

Du har kørt med 6.25g ruller
og jeg køre med 7g ruller

kunne det være min kobling der skaber sig ? slår til for sent/tidligt `?`?
min køre højere omdrejninger ved 6.2g ruller men den flytter sig ikke ret meget så at sige..
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Re: Agility hvor ska jeg trimme ?? ubegrænset maskine.

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

Så har jeg prøvet lidt igen

86'er dysen var ikke helt sagen. den kan ikke tåle fuld gas så mister den kraft.

Jeg kørte på arb. og der byttede jeg lidt rundt

7g ruller ud og 6.2g ruller ind.

tog min slange fra luft filter kassen af.. og prøvede at køre en tur på P-pladsen... den hakkede som en i helvede og kunne ikke tåle noget som helst gas...

Jeg smed 82'er dyse i og prøvede så at køre hjem... med samme resultat....
Slangen kom på igen undervejs og så ku den ellers igen! mere livlig end med 7g ruller.. max gas driller den må kun få 95-97% gas ellers mister den krafter.

top farten var som forventet ret lav med de ruller en 65 på speedo... og 75 ned ad bakke.. hvilket svare til en 5-6 km/t mindre efter gps..
Besvar