Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

Ulæst indlæg af Baddi »

Kymconørden skrev:Ja, et er den mekaniske avancering af grader, et andet er CDIens avancering af grader. En eller anden kineser har programmeret min CDI til at rykke tændingen et vis antal grader når der kommer omdrejninger på. Men hvor meget og hvor lidt, må guderne vide :crazy:
Altså det er jo analogt i en CDI, så jeg tror det er præcis som du skriver, da det jo bestemmes af hvordan den er lavet og en fejl her hurtigt vil koste en kinesisk fabriksarbejder sit job og sin fremtid. :mrgreen:
Kineserne er super gode til at lave ting identiske hver eneste gang og gøre som de får besked på.
Kymconørden skrev: I manualen står der:
Ignition timing “F” mark- 13°BTDC /1,700rpm±100RPM
Full advance- 28°BTDC /4,000rpm±100RPM
Således at den højeste avancering du får er 28 grader hele vejen. :D
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

Ulæst indlæg af Kymconørden »

MSJ1982 skrev:..jeg har fået rykket min til højre ;/
Uha, en ægte retard :lol: Ja undskyld, men det hedder det når tændingen forsinkes i forhold til standard. (Retarded ignition).
Men fedt med større huller i pickuppen, måske du så kan avancere den en smule og mærke forskellen fra en retarded til en advanced. Når min pickup sad lidt til højre (retarded) blev optrækket lidt svagere, men topfarten var den samme.
Der skal skisme ikke mange halve-millimeter til, før det kan mærkes :wtf:
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

Ulæst indlæg af Baddi »

Forresten. Kymco Agility 50 er lavet til 92 oktan, så med 95 oktan er det meget muligt at man kan rykke tændingen mere. :D
Jeg kører altid kun med enten 95 eller 99 oktan og kan ikke mærke forskel på dem, men jeg føler mig ikke tryg ved 92 oktan idet jeg har hævet fyldningen af cylindren. :)
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Ja, ifølge manualen ligger tændingen mekanisk helt fast på de 13 grader, og forskydningen til de 28 sker så i CDIen. Men det gælder vel for en standard kymco CDI. Så er spørgsmålet hvordan en ubegrænset No-Name billig "sports" cdi vælger at forskyde. I annoncen står der: "med forbedret tændings-kurve", som måske går over de 28 standard-grader...Jeg er nede på måle-udstyr :D
Men uanset kunne jeg mærke at min nuværende cdi åbenbart har manglet ca. den grad i avanceringen, som den nu har fået på pickuppen i stedet :thumbup:
Med hensyn til oktan vil vi ikke risikere noget, 95 ja tak.
Senest rettet af Kymconørden 26. august 2013 22:16, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

Ulæst indlæg af Baddi »

Kymconørden skrev:Ja, ifølge manualen ligger tændingen mekanisk helt fast på de 12 grader, og forskydningen til de 28 sker så i CDIen. Men det gælder vel for en standard kymco CDI. Så er spørgsmålet hvordan en ubegrænset No-Name billig "sports" cdi vælger at forskyde. I annoncen står der: "med forbedret tændings-kurve", som måske går over de 28 standard-grader...Jeg er nede på måle-udstyr :D
Men uanset kunne jeg mærke at min nuværende cdi åbenbart har manglet ca. den grad i avanceringen, som den nu har fået på pickuppen i stedet :thumbup:
Med hensyn til oktan vil vi ikke risikere noget, 95 ja tak.
Ligger signalet fra pickuppen mekanisk 12 grader før TDC? :O
For så skal jeg da godt nok ind og ændre nogle værdier for i så fald har jeg kun reelt 23 graders avancering i øjeblikket og det er jo stort set intet. :mrgreen:

Det lyder vist som om jeg skal til at måle. ;)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu har jeg også prøve det med at flytte pickupen lidt til venstre men jeg syntes ikke jeg kunne måske nogen forskel.
Tror da jeg har flyttede den 2-3 mm.

Nu må jeg prøve og flytte den lidt mere om se om jeg kan få nogen forskel. Eller flytte den helt til højre og se forskellen.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

Ulæst indlæg af Baddi »

scootergrisen skrev:Nu har jeg også prøve det med at flytte pickupen lidt til venstre men jeg syntes ikke jeg kunne måske nogen forskel.
Tror da jeg har flyttede den 2-3 mm.

Nu må jeg prøve og flytte den lidt mere om se om jeg kan få nogen forskel. Eller flytte den helt til højre og se forskellen.
Interessant, det burde ellers gøre noget af en forskel når man kom tæt på det optimale, og så derefter en kraftig forringelse af kræfterne når man kom over og fik for meget. :mrgreen:
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

Ulæst indlæg af Baddi »

Så har jeg været ude og måle og regne. ;)

Det du siger med de 13 grader fra "F"-mærket til TDC virker nu meget rigtigt, men jeg tror ikke nødvendigvis det er her det første signal fra pickuppen kommer. Der er nemlig to andre mærker også. Det første mærke er når magneten lige er kommet ind under pickuppen, det andet mærke er når den er midt for og "F"-mærket er når den er ved at være færdig med at være under pickuppen. Jeg har tre billeder. :mrgreen:
Første mærke. Pickuppen er lige kommet ind i magnetfeltet.
Første mærke. Pickuppen er lige kommet ind i magnetfeltet.
Andet mærke, Pickuppen er midt for magneten.
Andet mærke, Pickuppen er midt for magneten.
Tredje mærke, "F"-mærket, magneten er nu næsten kommet forbi pickuppen.
Tredje mærke, "F"-mærket, magneten er nu næsten kommet forbi pickuppen.
Jeg har målt og regnet og er kommet frem til at
Afstanden fra første mærke til "T"-mærket, som er TDC, er 30 mm, hvilket giver 32,43 grader.
Afstanden fra andet mærke til TDC er 24 mm, hvilket giver 25,95 grader.
Afstanden fra "F"-mærket til TDC er 12mm, hvilket giver 12,97 grader.

Min tuning guide siger at det mest normale for GY6 motorer er at have pickup signalet 29 grader før TDC og Service manualen til Kymco Agility siger at der bør være 13 grader fra "F" til TDC. Det midterste mærke kan jeg dog ikke lige se pointen i. :D
Det er dog meget muligt at jeg har målt for langt mellem det første mærke og TDC, da det kun kræver at jeg har målt lidt over 3,1mm for meget før det er 29 grader og der både var problemer med at komme til derinde med målebåndet og også fordi målebåndet ikke rigtig er lavet til at være super præcist i millimeterene. ;)

Anyway, så var det afstanden mellem det første mærke og "T"-mærket jeg var mest interesseret i, men jeg må så se om jeg kan få listet et målebånd derind og målt noget mere og se om det siger det samme. :mrgreen:

Skulle andre have lyst til at regne vinklerne, så er det

y = x * 360/(2*pi*r)
hvor y er vinklen (kunne ikke lave alfa symbol), x er afstanden mellem mærkerne og r er radius. :D
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Scootere: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

Den forhøjning der er på dit svinghjul er da godt nok osse lang, den er dobbelt så¨lang som på min Baotian, hvis ikke længere :shock:
Det er da ikke nødvendigt?
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)

Ulæst indlæg af Baddi »

MSJ1982 skrev:Den forhøjning der er på dit svinghjul er da godt nok osse lang, den er dobbelt så¨lang som på min Baotian, hvis ikke længere :shock:
Det er da ikke nødvendigt?
Kan du lægge et billede op og eventuelt måle hvor lang magneten er? :D

Jeg vil skyde på at den lange magnet er for at tillade at hæve omdrejningerne uden at den fejltænder. ;)

Jeg har fået agilityen op på 11.000 omdrejninger, hvor den bevæger sig 66.000 grader i sekundet og stadig tænder fint. Derfor tager det lidt over 0,2 millisekunder for magneten at passere pickuppen på min, så man skal være sikker på at der når at være et tydeligt signal hver gang. :D

Nu ved jeg godt at det er meget unormalt at tage en fir-takter så højt op, men man kunne forestille sig at magnetens længde har noget at gøre med hvor høje omdrejninger man vil have den til at være stabil ved. Modsat kan man så sige at det er dumt at have for stor en magnet da det giver vibrationer medmindre svinghjulet og resten af motoren balanceres, hvilket jeg ikke er sikker på at de gør til den pris vi køber sådan en motor for. :mrgreen:

Hmmm. Jeg har lige været inde og kigge i tunings guiden og fandt dette billede der beskriver hvordan man finder ud af hvor meget pulsen kommer før TDC, selvom det er omvendt på vores maskiner. ;)
Det lader til at jeg må tage svinghjulet af eller med snore forlænge stregerne ind til midten så jeg kan måle vinklerne direkte. :mrgreen:
vinkel.JPG
vinkel.JPG (37.23 KiB) Vist 7095 gange
Senest rettet af Baddi 27. august 2013 11:11, rettet i alt 1 gang.
Besvar