VGA VAX Tuning

Her kan vi skrive om nye modeller med elektrisk motor.
Brugeravatar
Brugernavn
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. juli 2024 13:20
Scootere: Yamaha Jog, Yamaha Jog ZR Evolution, piaggio zip

VGA VAX Tuning

Ulæst indlæg af Brugernavn »

Hej alle sammen, og tak for et sindsygt skønt forum!
Jeg købte igår 2 stk. Vax fra 2019 (led forlygte)
Jeg har bygget rigtig mange scootere gennem tiden, det har bare været 2T og gerne over 20 heste kræfter :)

Jeg vil nu prøve at kaste mig over el knallerter og starte basic.

Jeg har set en masse på forummet omkring ledningsnettet og andet relevant info, begge mine VAX har 3 bens stikket under frontskjoldet og 30'eren går ca. 40 på vejen nu.

Hvad er det næste man kan gøre ved dem her, uden det skal blive alt for dyrt?
Jeg har leget meget med RC, og det kunne jo aldrig blive for vildt, der skifter man motor, esc og mange flere volt på batterierne, det er vel samme princip her ;)

Er der nogle der har skiftet controlleren på de her maskiner?.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA VAX Tuning

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er vist batteri, controller, motor, spænding der bestemmer topfart.

Controlleren kan muligvis tilsluttes en computer og så kan der indstilles diverse ting.
viewtopic.php?f=19&t=3662
Nogle controllere kan indstilles til forskellig spænding.
Så hvis du lavede om fra 48 til 60 eller 72 volt så er det måske muligt at bruge samme controller.
Men det er vist den lavest ydende controller der sidder i så ikke sikkert man kan regne med høj ydelse med den.

Billigst bliver det nok ikke. Batteriet kommer sikkert til at koste meget mere end hvad du har givet for køretøjerne.
Højere strømforbrug (topfart) giver lavere rækkevidde så du skal muligvis have tilsvarende større batterikapacitet hvis du vil have rækkevidde.

Så du kunne prøve at tænke over hvad du højst til give for det og hvad det er du vil have ud af det inden du bruger penge på det.
Brugeravatar
Brugernavn
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. juli 2024 13:20
Scootere: Yamaha Jog, Yamaha Jog ZR Evolution, piaggio zip

Re: VGA VAX Tuning

Ulæst indlæg af Brugernavn »

Jeg har ikke givet alverden for dem, og ja har set priserne, det vildeste lige pt. er nok BAC8000 controller også et stort dyrt batteri oveni, jeg har fundet et 5000W hub motor kit, hvor man får motor, controller, display og håndtag til ca. 5000kr
så mangler batteriet jo kun, som så nok er det dyreste, jeg syntes bare det er underligt der ikke er nogle der har fundet ud af at få mere fart i dem på original controller, jeg kan tydeligt mærke den skruer godt ned for kræfterne når man rammer 35kmt (controller er sat i high gear, 45kmt). Så spørgsmålet er om man til en start kan snyde controlleren til at tro den ikke kører så stærkt med en modstand feks.?
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1489
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: VGA VAX Tuning

Ulæst indlæg af Landbo »

Brugernavn skrev: 5. juli 2024 10:08 Jeg har ikke givet alverden for dem, og ja har set priserne, det vildeste lige pt. er nok BAC8000 controller også et stort dyrt batteri oveni, jeg har fundet et 5000W hub motor kit, hvor man får motor, controller, display og håndtag til ca. 5000kr
så mangler batteriet jo kun, som så nok er det dyreste, jeg syntes bare det er underligt der ikke er nogle der har fundet ud af at få mere fart i dem på original controller, jeg kan tydeligt mærke den skruer godt ned for kræfterne når man rammer 35kmt (controller er sat i high gear, 45kmt). Så spørgsmålet er om man til en start kan snyde controlleren til at tro den ikke kører så stærkt med en modstand feks.?
Du skal have en programmerbar controller der er programerbar og samtidig dokumenteret indsat i køretøjet hvis du vil køre hurtigere. Controleren laver en DC spænding om til en 3 faset vekselspænding med en variabel frekvens, hvor det er frekvensen der bestemmer hvor hurtig motoren kører. Nogle motorer har en indbygget ekstern feedback ledning mens andre føler på en stratovulkanerne hvor hurtig motoren roterer. I prinsippet kan du drive Din VAX med en ESC til et modelfly hvis du kan finfr en der kan holde til spændingen og strømmen.

Eksterne programerbare controllere kan bla. købes på eBay, Aliexpress og Amazon.

Husk på det kræver en vis forståelse udi spænding og strøm samt diagramlæsning for at udskifte til en uoriginal controller.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Brugernavn
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. juli 2024 13:20
Scootere: Yamaha Jog, Yamaha Jog ZR Evolution, piaggio zip

Re: VGA VAX Tuning

Ulæst indlæg af Brugernavn »

Hej Leif. Har du nogle links til nogle controllere?
Mit problem er jeg kan mærke maskinen kan køre langt stærkere end de 28-40kmt, men controller jo holder den tilbage, jeg kører kun ned og handler så ren kilometersats er ikke vigtigt for mig :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA VAX Tuning

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kunne formodentligt måle strømforbruget fra batteriet når du kører topfarten.
Så kan du måske få en ide om hvad 1200 watt ville give af topfart.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1489
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: VGA VAX Tuning

Ulæst indlæg af Landbo »

Brugernavn skrev: 5. juli 2024 20:13 Hej Leif. Har du nogle links til nogle controllere?
Mit problem er jeg kan mærke maskinen kan køre langt stærkere end de 28-40kmt, men controller jo holder den tilbage, jeg kører kun ned og handler så ren kilometersats er ikke vigtigt for mig :)
Nej det har jeg ikke, der er du helt på egen "eftersøgning".

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Brugernavn
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. juli 2024 13:20
Scootere: Yamaha Jog, Yamaha Jog ZR Evolution, piaggio zip

Re: VGA VAX Tuning

Ulæst indlæg af Brugernavn »

Landbo skrev: 6. juli 2024 09:14
Brugernavn skrev: 5. juli 2024 20:13 Hej Leif. Har du nogle links til nogle controllere?
Mit problem er jeg kan mærke maskinen kan køre langt stærkere end de 28-40kmt, men controller jo holder den tilbage, jeg kører kun ned og handler så ren kilometersats er ikke vigtigt for mig :)
Nej det har jeg ikke, der er du helt på egen "eftersøgning".

Hilsen Leif.
men vi er enige om der er mere at hente ved blot at skifte controlleren ikke?
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1489
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: VGA VAX Tuning

Ulæst indlæg af Landbo »

Brugernavn skrev: 6. juli 2024 21:19
Landbo skrev: 6. juli 2024 09:14
Brugernavn skrev: 5. juli 2024 20:13 Hej Leif. Har du nogle links til nogle controllere?
Mit problem er jeg kan mærke maskinen kan køre langt stærkere end de 28-40kmt, men controller jo holder den tilbage, jeg kører kun ned og handler så ren kilometersats er ikke vigtigt for mig :)
Nej det har jeg ikke, der er du helt på egen "eftersøgning".

Hilsen Leif.
men vi er enige om der er mere at hente ved blot at skifte controlleren ikke?
Hvis du vil have flere Hp end den originale opstilling leverer, er grænsen ukendt da det er det antal Amp/Volt som motoren kan klare uden det lugter af af brændt kobbertråd der sætter grænsen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Brugernavn
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. juli 2024 13:20
Scootere: Yamaha Jog, Yamaha Jog ZR Evolution, piaggio zip

Re: VGA VAX Tuning

Ulæst indlæg af Brugernavn »

Yeps, jeg køber en anden styring og får tjekket op på det, har to Vax og de var meget billige, så har jeg en at eksperimentere på :)

Mvh.
Besvar