Brændt Votol em100

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Scooter
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13. januar 2022 12:37

Brændt Votol em100

Ulæst indlæg af Scooter »

:weeping: :weeping:
Så futtet min controller af.

Hvor køber man sådan en har kigget på alixpres og der bare så mange modeller er der en der ved noget om de Votol em100 controller.

Det er til en Back 27(4hjulet) 60Volt.

På forhånd TAK :thumbup:
Vedhæftede filer
IMG_3851.jpeg
IMG_3853.jpeg
IMG_3854.png
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Brændt Votol em100

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er vist https://kabinescooter.dk/ og https://kyle.dk/ der forhandler Bach-kabinescootere.
Kan ikke lige se controlleren på deres hjemmeside men du kan prøve at kontakte dem.

Ellers kan du prøve og bestille MOSFET'er og lodde dem på og spare en masse penge.
Måske bare udskifte alle MOSFET'erne.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Brændt Votol em100

Ulæst indlæg af Landbo »

Scooter skrev: 28. december 2023 12:16 :weeping: :weeping:
Så futtet min controller af.

Hvor køber man sådan en har kigget på alixpres og der bare så mange modeller er der en der ved noget om de Votol em100 controller.

Det er til en Back 27(4hjulet) 60Volt.

På forhånd TAK :thumbup:
Inden du overhovedet begynder at tænke på ny controller, vil jeg stærkt anbefale du afmonterer motoren og fejlfinder på den først. Motoren er en trefaset der er forbundet i trekant.

Efter afmonteringen kontrollerer du om motoren kan roterer helt frit og der ikke er slup i lejerne. Dernæst måler du med et Ohmmeter om der er forbindelse på nogen måde til motorens hus, hvor der overhovedet ikke må være nogen forbindelse når du drejer på motorens aksel. Efterfølgende måler du mellem de tre ledninger og kontrollerer der kan måles samme Ohmværdi ligegyldigt hvilken af de tre legninger du måler imellem. Det vil også være formålstjeneligt du visuelt kontrollerer om der er metalspåner inden i motoren. Er de ting i orden kan du nu begynde at tænke på kontrolleren.

Med hensyn til kontrolleren ville jeg nok undersøge om det ikke var muligt og lodde et sæt nye transistorer i og dermed få den til at virke, alternativet vil nok være at rette henvendelse til importøren om en ny.

God bagjul og nyår, Leif.
Brugeravatar
Scooter
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13. januar 2022 12:37

Re: Brændt Votol em100

Ulæst indlæg af Scooter »

Motor er afmonteret og tjekket for kortslutninger i viklingerne, lejer er tjekket og der er ingen sponner i motoren.
Den skal have skiftet 6 stk mosfet og nogle hånd fuld driver
På FB gruppen “Electronic” vil de ikke anbefale og få den reperaret. Da der dukker mere op på sener tidspunkt når man kan få en ny til 2000kr.

Jeg prøver at ringe til forhandler efter nytår.

Jeg skal nok opdater

God bagjul og godt nytår.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Brændt Votol em100

Ulæst indlæg af Landbo »

Scooter skrev: 29. december 2023 11:02 Motor er afmonteret og tjekket for kortslutninger i viklingerne, lejer er tjekket og der er ingen sponner i motoren.
Den skal have skiftet 6 stk mosfet og nogle hånd fuld driver
På FB gruppen “Electronic” vil de ikke anbefale og få den reperaret. Da der dukker mere op på sener tidspunkt når man kan få en ny til 2000kr.

Jeg prøver at ringe til forhandler efter nytår.

Jeg skal nok opdater

God bagjul og godt nytår.
:thumbup:

Godt nyår, Leif.
Brugeravatar
Scooter
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13. januar 2022 12:37

Re: Brændt Votol em100

Ulæst indlæg af Scooter »

Ny votol EM-100 er købt for 1600kr fra aliexp. butikken hedder "DUN Ebike store" i sættet var der usb ledning (ikke CAN-bus) til votol og alle div stik til montering.

Den nye votol em-100 er monteret. Gammel votol er udlæst og filen fra den gamle votol er indlæst i den ny votol, så langt så godt :)

Når man giver den fuld gas så larmer (raller) i motoren og begynder at hakke, men hvis man giver den rolig gas så er der ingen ting at mærke men man kan ikke give den fuld gas så begynder den at larme i motoren igen selv om køre de 40km/t

Nogen der kender til denne symptom..?

"Landbo" havde lavet en god beskrivelse for tjekke motoren af inden jeg begynde at tænke på en ny styreenhed, men alt så fint ud ingen metal sponner i motor eller kortslutninger i ledninger til hus og den rotere frit.

Det eneste jeg kan se forskel på fra den gamle votol til den nye er SW 2.33 HW 1.13 den SW 2.32 HW 1.3 versionen.

på forhånd TAK
Vedhæftede filer
IMG_3955.jpeg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Brændt Votol em100

Ulæst indlæg af Landbo »

Scooter skrev: 28. januar 2024 09:30 Ny votol EM-100 er købt for 1600kr fra aliexp. butikken hedder "DUN Ebike store" i sættet var der usb ledning (ikke CAN-bus) til votol og alle div stik til montering.

Den nye votol em-100 er monteret. Gammel votol er udlæst og filen fra den gamle votol er indlæst i den ny votol, så langt så godt :)

Når man giver den fuld gas så larmer (raller) i motoren og begynder at hakke, men hvis man giver den rolig gas så er der ingen ting at mærke men man kan ikke give den fuld gas så begynder den at larme i motoren igen selv om køre de 40km/t

Nogen der kender til denne symptom..?

"Landbo" havde lavet en god beskrivelse for tjekke motoren af inden jeg begynde at tænke på en ny styreenhed, men alt så fint ud ingen metal sponner i motor eller kortslutninger i ledninger til hus og den rotere frit.

Det eneste jeg kan se forskel på fra den gamle votol til den nye er SW 2.33 HW 1.13 den SW 2.32 HW 1.3 versionen.

på forhånd TAK
Der er noget der tyder på at det er timingen i controlleren det halter med, igen forudsat motoren ikke fejler noget. Det din kontroler gør, er at lave en DC spænding om til en trefaset vekselspænding med en variabel frekvens der passer til motorens øjeblikkelige omdrejninger. Tilsyneladende er der noget der ikke passer sammen i setuppet.

Hvis jeg skal forsøge at hjælpe dig skal du give link til den side du har købt kontrolleren fra og ligeså lade mig se dokumentationen der fulgte med.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Scooter
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13. januar 2022 12:37

Re: Brændt Votol em100

Ulæst indlæg af Scooter »

Landbo skrev: 28. januar 2024 10:26
Scooter skrev: 28. januar 2024 09:30 Ny votol EM-100 er købt for 1600kr fra aliexp. butikken hedder "DUN Ebike store" i sættet var der usb ledning (ikke CAN-bus) til votol og alle div stik til montering.

Den nye votol em-100 er monteret. Gammel votol er udlæst og filen fra den gamle votol er indlæst i den ny votol, så langt så godt :)

Når man giver den fuld gas så larmer (raller) i motoren og begynder at hakke, men hvis man giver den rolig gas så er der ingen ting at mærke men man kan ikke give den fuld gas så begynder den at larme i motoren igen selv om køre de 40km/t

Nogen der kender til denne symptom..?

"Landbo" havde lavet en god beskrivelse for tjekke motoren af inden jeg begynde at tænke på en ny styreenhed, men alt så fint ud ingen metal sponner i motor eller kortslutninger i ledninger til hus og den rotere frit.

Det eneste jeg kan se forskel på fra den gamle votol til den nye er SW 2.33 HW 1.13 den SW 2.32 HW 1.3 versionen.

på forhånd TAK
Der er noget der tyder på at det er timingen i controlleren det halter med, igen forudsat motoren ikke fejler noget. Det din kontroler gør, er at lave en DC spænding om til en trefaset vekselspænding med en variabel frekvens der passer til motorens øjeblikkelige omdrejninger. Tilsyneladende er der noget der ikke passer sammen i setuppet.

Hvis jeg skal forsøge at hjælpe dig skal du give link til den side du har købt kontrolleren fra og ligeså lade mig se dokumentationen der fulgte med.

Hilsen Leif.
Hej Leif.
Der fulgte ingen dokumentation med på hvordan den skal sættes op. Sælger skriv jeg kunne udlæse den gamle fil ud og over skrive til den ny votol.

Her er link til der jeg købte den. Han havde til to slags modeller en til mid-drive og en til wheel-drive. Min er mid-drive(bagtøj motor)

Dun Electric Store
https://a.aliexpress.com/_ExX1HyV
Brugeravatar
Scooter
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13. januar 2022 12:37

Re: Brændt Votol em100

Ulæst indlæg af Scooter »

ved hæfter filer fra den nye og gamle votol em-100 (back 27 4 hjulet) og programmer, manual til votol
Vedhæftede filer
VOTOL EMController Manual V2.2 20210824.pdf
(2.38 MiB) Downloadet 37 gange
How to import paramteres from your old votol controller.pdf
(401.17 KiB) Downloadet 32 gange
EM-50S Video.mp4
(6.5 MiB) Downloadet 28 gange
CE.pdf
(351.33 KiB) Downloadet 32 gange
Votol Connections.zip
(1.77 MiB) Downloadet 28 gange
VOTOL Software.zip
(12.12 MiB) Downloadet 30 gange
Votol Wirings Out.zip
(1.04 MiB) Downloadet 28 gange
votol NY 27.01.24.ini
(482 bytes) Downloadet 29 gange
votol def. 27.01.24.ini
(482 bytes) Downloadet 29 gange
Senest rettet af Scooter 28. januar 2024 11:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Brændt Votol em100

Ulæst indlæg af Landbo »

Scooter skrev: 28. januar 2024 11:28
Hej Leif.
Der fulgte ingen dokumentation med på hvordan den skal sættes op. Sælger skriv jeg kunne udlæse den gamle fil ud og over skrive til den ny votol.

Her er link til der jeg købte den. Han havde til to slags modeller en til mid-drive og en til wheel-drive. Min er mid-drive(bagtøj motor)

Dun Electric Store
https://a.aliexpress.com/_ExX1HyV
Jeg vil gerne have at vide nøjagtig hvilken vare du har købt fra DUN Electric store, et link til selve forretningen hjælper sgu ikke meget ?

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 28. januar 2024 12:10, rettet i alt 1 gang.
Besvar