styrtøj hyker

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Mickie aagaard
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 45
Tilmeldt: 6. december 2023 11:28
Scootere: Hyker twister

styrtøj hyker

Ulæst indlæg af Mickie aagaard »

Min Hyker twister er blevet løs i styrtør, som om det skal efterspændes, men hvordan?
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: styrtøj hyker

Ulæst indlæg af Landbo »

Mickie aagaard skrev: 6. december 2023 11:33 Min Hyker twister er blevet løs i styrtør, som om det skal efterspændes, men hvordan?
Øh, mener du i sideværts retning så du skal hive i styret for at køre lige ud eller mærker du sluppet det når du bruger forbremsen ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Mickie aagaard
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 45
Tilmeldt: 6. december 2023 11:28
Scootere: Hyker twister

Re: styrtøj hyker

Ulæst indlæg af Mickie aagaard »

Når jeg tar forbremsen skubber styret fremad, og bliver slingerne ved den mindste drej på styret, giver det mening?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: styrtøj hyker

Ulæst indlæg af Jps »

Mickie aagaard skrev: 6. december 2023 13:37 Når jeg tar forbremsen skubber styret fremad, og bliver slingerne ved den mindste drej på styret, giver det mening?
Nye styrlejer/Styrfittings eller at få strammet de 2 øverste møtrikker (er der på min City Elf. Har haft lidt det samme problem som dig, og her var det så styrlejerne/styrfittings, der skulle skiftes ud.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: styrtøj hyker

Ulæst indlæg af Landbo »

Mickie aagaard skrev: 6. december 2023 13:37 Når jeg tar forbremsen skubber styret fremad, og bliver slingerne ved den mindste drej på styret, giver det mening?
Ja så er der noget der tyder på der er slup i kronrøret.

For at spænde kronrøret sammen, bliver det noget med du skal tage plastikskjoldet der formodentelig er over styret af og måske selve styret også, spænde den mødtrik der sidder omkring gaffelrøret (der går gennem kromrøret). Bemærk der er en kontramødtrik over mødtrikken. For og kunne gøre det er det tvingende nødvendig du hæver forhjulet fra op fra jorden så du kan mærke hvornår sluppet er forsvundet, da du ikke må spænde kronrøret hårde end du lige har flernet sluppet da du så ellers kvaser lejerne.

Jeg ved der er mange kabinescootere der får skiftet lejerne over gaffelrøret/kronrøret allerede efter 1-2 år fra modtagelsen da kvaliteten af lejerne tilsyneladende er så ringe det er muligt at lave dem samt fugtsikringen syntes helt at mangle.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Mickie aagaard
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 45
Tilmeldt: 6. december 2023 11:28
Scootere: Hyker twister

Re: styrtøj hyker

Ulæst indlæg af Mickie aagaard »

Tuaind tak for hjælpen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: styrtøj hyker

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis du afmonterer plastikskjoldet der sidder midt på styret kan du formodentligt kigge ned til 2 store møtrikker som her i bunden af billedet.

Hvis det ser sådan ud så skal den nederste (største) møtrik strammes (urets retning) mens du skubber frem og tilbage og drejer i styret for at mærke om det er løst/stramt.
Det skal være sådan at styret ikke er løst men samtidigt kan drejes let.
Så holder du den nederste møtrik stille mens du spænder den øverste lidt hårdt så justeringen holdes fast.
Du skal formodentligt have styret og det store plastikskjold af for at komme til. Men vis gerne nogle billeder.
Og du skal have 2 meget store gaffelnøgler/svensknøgler.

Min erfaring er at du skal dreje den nederste møtrik til du har den ønskede stramhed og så løsne den en lille smule (måske var det omkring 1/4 omgang) før du spænder med den øverste møtrik fordi når jeg spændte så blev det en lille smule mere stramt.

Det er ret svært at gøre. Særligt nok på en kabinescooter kunne jeg forestille mig.

Hvis ikke du har mulighed for at gøre det ordentligt så er den midlertidige løsning at du strammer møtrikkerne (urets retning) så det ikke er løst. Så kan du formodentligt køre med det nogle måneder indtil det bliver mere og mere løst igen.

Her er noget fra min scooter der havde samme problem hvor den øverste møtrik var vendt forkert. Så tjek om det samme er tilfælde på din. Tag nogle gode billeder.
viewtopic.php?p=28051#p28051
viewtopic.php?p=27845#p27845
billed3895.jpg
billed3895.jpg (66.71 KiB) Vist 1989 gange
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: styrtøj hyker

Ulæst indlæg af Landbo »

Mickie aagaard skrev: 6. december 2023 14:51 Tuaind tak for hjælpen
:thumbup:
Besvar