ang. opladning og udskifning af batteri på Bilka/Dream-bike

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Bjarne76
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 5. december 2023 05:47
Scootere: dream-bikes runhorse jinma j1

ang. opladning og udskifning af batteri på Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af Bjarne76 »

hej
min kabinescooter har jeg lige skifter batteri på og fandt så ud af at den ikke vil lade op og har prøvet med de gammel og det er det samme og så har jeg været ved og se om den sende strøm ud fra laden og det ser det ikke ud til kan det passe at laden ikke virker mere når den kun er 2år gammel.
og da jeg er igang med og find ud af det så jeg at der er et stik som ikke er sæt sammen er der nogen som der ved hvad det er til
IMG20231205183650.jpg
og er det man skal ha fat i en ny lade er der en som ved hvor man kan finde det hende den ser sån her ud
IMG20231205184205.jpg
håber at der er en som kan hjælp mig
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: ang. opladning og udskifning af batteri på Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Er du sikker på, at laderen får 230 volt? Manjasen skrev vistnok i en anden tråd, at forbindelsen fra ladestikket på bagenden til laderen kunne være problematisk. Vistnok noget med at 230 volts kablet var samlet under forsædet, og den samling kunne svigte. Jeg skriver dette ud fra hukommelsen, du kan evt selv søge her i forummet. Måske er det stik du viser billeder af.

Jeg prøvede at måle på 230 volt stikket ved bagenden af køretøjet, desværre er målingerne ikke så gode. Jeg målte omkring 1 megaohm, både med et digital instrumentet og et gammelt viserinstrument. Formentlig "kigger" instrumenterne ind i 4 dioder i vores lader, der først begynder at lede ved 0,7 volt.

Så det første jeg ville måle, er der virkelig også er 230 volt ved laderen.

Har du batterispænding ved forbindelsen på laderen.

Er der strøm på køretøjet, dvs lys i instrumentbrættet osv. Ellers kunne det være en svigtende automatsikring, som der er en anden bruger der har bøvlet med.

Er spændingen på batterierne omkring de 60 volt (55 til 65volt), hvis ikke er det måske et af mellemkablerne ved batterierne der er afbrudt. På vores køretøj er samling kabelsko/kabel dækket, så samlingen ikke er synlig.
Hvis et af batterierne er langt nede i spænding, er det ikke sikkert at laderen vil starte op. Mål evt spændingen, med lys i instrumentpanel mm (så der er lidt belastning på batterierne under måling).

Det var hvad jeg selv ville måle, hvis jeg havde problemet.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: ang. opladning og udskifning af batteri på Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af Landbo »

Du bruger et multimeter bagfra på 230 Volts siden og måle frem mod batterierne for at finde ud af hvor spændingen forsvinder. Husk og passe på du ikke kommer utilsigtet i stødet.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: ang. opladning og udskifning af batteri på Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af Landbo »

Ups, dobbelt post. :mrgreen:
Brugeravatar
Bjarne76
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 5. december 2023 05:47
Scootere: dream-bikes runhorse jinma j1

Re: ang. opladning og udskifning af batteri på Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af Bjarne76 »

hej efter hvad jeg kan se så kommer der strøm hen til laderne for der er en kontrol lampe der lyse når man sætter stikket i på enden af den jeg har ikke lige et multimeter.
men brugt en polsøger til og se at der ikke kommer strøm fra laderne og til batterier
det stik som jeg har med i oplæget er ikke til lader og det ser ikke ud til at de har været sæt sammen
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: ang. opladning og udskifning af batteri på Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Du har nok brug for et måleinstrument. Kan du ikke låne et, eller evt købe et. Det behøver ikke at være særlig avanceret, spændingsmåling er ofte det vigtigste.
De polsøgere jeg har, kan vist ikke måle 60 volt jævnspænding. Nogle af polsøgerne er med LED dioder, og de kan vist godt detektere jævnspænding, men ikke måle den nøjagtige spænding.

Er der i øvrigt lys i displayet, når køretøjet "startes"?
Formentlig er der en DC/DC converter mellem batterispændingen og f. eks displayet. DC/DC converteren kan formentlig godt virke ved f.eks 48 volt, og giver spænding til displayet.
Så hvis der et batteri er defekt, kan der måske godt komme lys i displayet. Men et måleinstrument er et must.

//Jørgen
Brugeravatar
Bjarne76
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 5. december 2023 05:47
Scootere: dream-bikes runhorse jinma j1

Re: ang. opladning og udskifning af batteri på Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af Bjarne76 »

hej
ja jeg kan startet den op og den visser at der er 63v men 0% og den kan køre frem og tilbage og det er både med de nye og de gammel batteri og når man sætter den til op ladning plere der og startet en blæses op men det gør der ikke nu
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: ang. opladning og udskifning af batteri på Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er der tændt på automatsikringen?

Prøv at vis alt det du har lavet.
Altså hvis du har skiftet batteri og haft diverse ledninger af og på så vis billeder af det.
Tænker der kunne være noget som er monteret forkert eller et stik du har glemt at sætte på igen.

Jeg ved ikke hvad det stik er til. Eventuelt vis/fortæl hvor det findes henne.
Det kan vel ikke være pga. det stik hvis stikket altid har været sådan og opladning har virket tidligere.

Usandsynligt at opladeren er hold op med at virke efter 2 år.

Hvis du skal fejlsøge noget elektrisk så skal du have dig et multimeter.
Det kan du bruge til mange ting.

Lyder umiddelbart som om der ikke er forbindelse mellem oplader og batteri eller måske at opladeren nægter at starte fordi et af de andre stik på opladeren ikke er tilsluttet. F.eks. ladeindikatorlampe/temperatursensor eller lignende.

Tjek sikringsboksen.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: ang. opladning og udskifning af batteri på Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af Landbo »

Bjarne76 skrev: 5. december 2023 20:21 hej efter hvad jeg kan se så kommer der strøm hen til laderne for der er en kontrol lampe der lyse når man sætter stikket i på enden af den jeg har ikke lige et multimeter.
men brugt en polsøger til og se at der ikke kommer strøm fra laderne og til batterier
det stik som jeg har med i oplæget er ikke til lader og det ser ikke ud til at de har været sæt sammen
Jeg synes du bør pille låget af laderen og kigge efter om der ikke sidder en sikring derinde som er gået øg. Husk lige og tage strømmen fra først og lad være med at sætte fingrene på printpladen da der er ret høje spændinger derinde også efter der har været slukket i flere timer, tag eventuelt et par skarpe billeder af indholdet hvis du er i tvivl om nogle af komponenterne og læg dem op her.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Bjarne76
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 5. december 2023 05:47
Scootere: dream-bikes runhorse jinma j1

Re: ang. opladning og udskifning af batteri på Bilka/Dream-bike

Ulæst indlæg af Bjarne76 »

der er hvis en sikring men den se ud til og være lodde på
IMG20231205222926.jpg
IMG20231205222555.jpg
Besvar