Så kom tiden til et batteriskift

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så kom tiden til et batteriskift

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 25. oktober 2023 15:04 Ud fra billederne at dømme står der "Li-on" på.
Nu har jeg været ovre og kigge igen. Sidst jeg så tøws jeg de lignede LiFePO4 celler, men efter endnu et kig må jeg nok give dig ret. Så vil jeg også mene prisen er vel i overkanten selv om der er måske er kvalitets celler fra en anerkendt fabrikant stavlet i dem.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Så kom tiden til et batteriskift

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Men det er da et meget god eksempel på hvor lidt information der er når det handler om kabinescootere og batterier til kabinescootere.
Så folk må gætte sig til hvad det mon er for et batteri og prisen osv.
Selv her hvor det er en person i danmark der selv står for at bygge batteriet der får man helt vildt lidt information og det til en vare der koster noget i stil med 15.000-35.000,- kroner.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Så kom tiden til et batteriskift

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Lithium batterier kan ikke tåle at blive ladet i frostvejr.

De dårligste "BMS'er" stopper ikke ladningen, og batterierne bliver ødelagt.

De lidt bedre "BMS'er" stopper ladningen i frostvejr, men man får så ikke opladet batterierne ved dagsfrost.

De bedste "BMS'er" tænder et varmelegeme, der opvarmer batterierne før ladning. Hvor god er den opvarmning, får den alle celler varmet op over 0 grC? Har fabrikanten testet temperatur på alle celler under opvarmning?

Hvis man starter ladningen efter en længere køretur, er batterierne opvarmet noget pga tab i cellerne. Jeg kan ikke huske præcis hvor meget det er hos vores LiFePo4, vistnok noget med 3-4 grC.
Vi har en meget stor hjemmesamlet batteripakke, og kan derfor vente med at lade til temperaturen er over 0 grC (vores kørselsbehov er ikke stort om vinteren). Jeg har købt et billigt fjerntermometer i Biltema, og placeret føleren midt i en af batteri pakkerne.

Det nok nogle overvejelser der bør indgå i dit valg af batteripakke.

//Jørgen
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Så kom tiden til et batteriskift

Ulæst indlæg af Jps »

rjskib skrev: 29. oktober 2023 11:40 Hej.

Lithium batterier kan ikke tåle at blive ladet i frostvejr.

De dårligste "BMS'er" stopper ikke ladningen, og batterierne bliver ødelagt.

De lidt bedre "BMS'er" stopper ladningen i frostvejr, men man får så ikke opladet batterierne ved dagsfrost.

De bedste "BMS'er" tænder et varmelegeme, der opvarmer batterierne før ladning. Hvor god er den opvarmning, får den alle celler varmet op over 0 grC? Har fabrikanten testet temperatur på alle celler under opvarmning?

Hvis man starter ladningen efter en længere køretur, er batterierne opvarmet noget pga tab i cellerne. Jeg kan ikke huske præcis hvor meget det er hos vores LiFePo4, vistnok noget med 3-4 grC.
Vi har en meget stor hjemmesamlet batteripakke, og kan derfor vente med at lade til temperaturen er over 0 grC (vores kørselsbehov er ikke stort om vinteren). Jeg har købt et billigt fjerntermometer i Biltema, og placeret føleren midt i en af batteri pakkerne.

Det nok nogle overvejelser der bør indgå i dit valg af batteripakke.

//Jørgen
Hvis ikke lithiumbatterier kan tåle opladninger om vinteren, hvorfor så lave dem? Jeg kører hele året, så de skal sgu kunne tåle opladninger i kulde :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Så kom tiden til et batteriskift

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er vel fordi litiumbatterier er bedre på så mange områder i forhold til andre tilgængelige batterikemier.
Og frost er ikke et problem i alle områder (varmere lande).
Så må du enten købe et litiumbatteri hvor der er taget højde for det eller på den en eller anden måde sørge for at batteriet har den korrekte temperatur eller bruge en anden batterikemi.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Så kom tiden til et batteriskift

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Det var også kun en oplysning, som du bør tage stilling til. Spørg leverandøren om der er varmelegemer i pakken, da du vist ikke har en opvarmet garage til opladning (som jeg husker det).

Jeg fandt lige dataene frem på vores LiFePo4 batterier, hvor jeg har udklippet det om ladning:

Ladning 1.jpg
Ladning 1.jpg (9.73 KiB) Vist 904 gange

Ladning 2.jpg
Ladning 2.jpg (17.96 KiB) Vist 904 gange

Men som scootergrisen skriver, så er lithium batterierne meget bedre på de andre områder (vejer mindre, fylder mindre og holder længere).

//Jørgen
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Så kom tiden til et batteriskift

Ulæst indlæg af Jps »

rjskib skrev: 29. oktober 2023 19:55 Hej.

Det var også kun en oplysning, som du bør tage stilling til. Spørg leverandøren om der er varmelegemer i pakken, da du vist ikke har en opvarmet garage til opladning (som jeg husker det).

Jeg fandt lige dataene frem på vores LiFePo4 batterier, hvor jeg har udklippet det om ladning:


Ladning 1.jpg



Ladning 2.jpg


Men som scootergrisen skriver, så er lithium batterierne meget bedre på de andre områder (vejer mindre, fylder mindre og holder længere).

//Jørgen
Må ringe til min mekaniker imorgen, og høre om lidt mere om Lithiumpakken, som han kan skaffe hjem.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Så kom tiden til et batteriskift

Ulæst indlæg af Jps »

Så fik jeg snakket med mekanikeren. Og de lithiumbatterier han kan skaffe kommer fra RS batterier og det er 72 volt 60 amp til en pris af 21.500 kr. Der er lavet et eller andet, der gør at batterierne kan holdes varme om vinteren. Holdbarheden er så 4 år plus det løse. Der ud over skal der skiftes bremsekalibre på baghjulene, skiftes olie i bagakslen plus diverse småting. Så det løber op i ca. 23.000 kr uden arbejdsløn som nok ligger på ca. 3.000 kr. Så er det lige før det er billigere at købe en MotoCR City til 49.000 kr med lithiumbatterier.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Så kom tiden til et batteriskift

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan ikke bruge sætningen "Holdbarheden er så 4 år plus det løse" til noget.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Så kom tiden til et batteriskift

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 30. oktober 2023 15:28 Du kan ikke bruge sætningen "Holdbarheden er så 4 år plus det løse" til noget.
Det er mig der skriver det. Ikke noget mekanikeren har sagt ;)
Besvar