Kabinescooter der kan tunes

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Jes Ascanius
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25. september 2023 02:18
Scootere: Piaggio Ape
Clima Furies

Kabinescooter der kan tunes

Ulæst indlæg af Jes Ascanius »

Hej
Jeg er på udkig efter en kabinescooter med plads til to og tænkte der nok var nogen her der viste et eller andet

Den skal være en 25/30 km/t der ikke kræver kørekort

Den skal kunne tunes til min. 45 km/t men gerne til 60 km/t

Skal gerne have et så stort som muligt litium ion eller lign batteri i, ikke bly syre eller også skal det kunne skiftes ud

Gerne med så god plads inden i som muligt

Pris er lige meget

Om den er ny eller brugt er lige meget, men hvis brugt skal den være i god stand

Jeg har kigget på EM Car JINMA - 1.0 Elektrisk kabinescooter fra kabinescooter.dk
Her er link
https://kabinescooter.dk/3-hjulet-kabin ... ooter-p553

Jeg takker så ufatteligt meget på forhånd, det er svært at finde info på det her syntes jeg.
Hvis jeg får rigtig god hjælp betaler jeg gerne for det.

Lige nu har jeg en ny tunet Piaggio Ape og en Clima ZP Fourious, sidste nævnte er magen til Lindebjerg Country 2, den er lige hvad jeg søger men den kan ikke tunes og har bly syre batteri, og et rigtigt regulært lorte anlæg

Mvh
Jes Ascanius
Senest rettet af Jes Ascanius 25. september 2023 19:48, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Kabinescooter der kan tunes

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Vi har en Bilka Bream Bikes, som er magen til den du kigger på. Vi har haft køretøjet i 2 år nu, og den er vist ikke bedre end alle de andre kabinescootere.

Lidt om hvad vi har oplevet og hvad der er i vente. Motoren er på 3000 watt, og ikke som skrevet på 1500 watt. Dvs rækkevidden er meget kortere end forventet.
Sideruderne har tendens til at falde af pga dårlig limning.
Forhjulslejerne er utætte, og de plejer at blive skiftet inden 5000 km. Lejet ved forgaflen holder også kun til ca 5000 km, normalt tager det en rutineret mekaniker en hel arbejdsdag at udskifte.
Blybatterierne er i normalt brug kun på ca 40 Ah, selvom der bliver lovet 80 Ah. Her er lithium næsten et must.
Differentialet støjer temmelig meget.
Håndbremsen skal justeres for hver 500 km (det kan man godt selv klare, hvis man kan bruge et par faste nøgler).
Sidespejlene er næsten ubrugelige, da der ikke kan kigges langs siden af køretøjet. Cyklister er i visse vinkler usynlige.
Det er hvad jeg lige kan komme i tanke om, selvom jeg tror der også er mange fejl på de andre mærker af kabinescootere.

Ang dit ønske om højere hastighed. Jeg vil synes at det er temmelig risikabelt, det er jo kun et trehjulet køretøj. En af vores bekendte, er væltet i samme model som vores. Vi har også været tæt på, pga en skjult bule i asfalten. Vi skrev til kommunen om bulen, men det tog næsten et 1/2 år inden det blev udbedret.

Asfalt hul.jpg

Hvis jeg skulle køre med en højere hastighed, ville jeg vælge et 2 hjulet køretøj. Det er ikke så følsom for skævhederne på cykelstierne, der kan være meget generende.

Køretøjet er i øvrigt temmelig bred, giver problemer ved chikaner på cykelstien.

//Jørgen
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Kabinescooter der kan tunes

Ulæst indlæg af Jps »

60-70 km/t i en elektrisk kabinescooter :yikes: Så der jo ingen rækkevidde tilbage. Og tror heller ikke, at der er nogen kabinescootere, der kan køre så hurtigt. Desuden vil det koste nogle tusinde kroner, at blive stoppet med den hastighed. Og da det er en kineser, så ville den hurtigt rasle fra hinanden ;) Køb en Ape, hvis du vil op i 60-70 km/t. Kan godt være at de 45 km/t er indenfor rækkevidde, men husk at de 45'ere der kører rundt på vejene, så er det for de flestes vedkommende, med max 40 km/t.
Brugeravatar
Jes Ascanius
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25. september 2023 02:18
Scootere: Piaggio Ape
Clima Furies

Re: Kabinescooter der kan tunes

Ulæst indlæg af Jes Ascanius »

Hej Jørgen og mange tak for dit herlige lange svar hvor du fortæller mig meget godt.
Din kabinescooter der har en 3000 watt motor, en 25/30 km/t er magen til en 45 km/t det er bare en clips eller rettere lus man skal fjerne på speed controlleren eller rettere styre boksen og så er den pludseligt en 45 km/t

Det er kun få kabine scootere der gør dette, de fleste har direkte en mindre 1000-2000 watt på deres 25/30 km/t model og en 3000 watt på deres 45 km/t model, altså fysisk forskel og kan derfor ikke sådan lige tunes

Så derfor er det sådanne modeller jeg søger, hvis der er nogen der kender til flere kabine scootere hvor det bare er styreboksen man ændrer på for at regulerer om det er den ene eller anden model, ja så vil jeg meget gerne vide det.

Bare at kunne ændre det til en 45 km/t er jo super, så kan jeg med store magneter ændre lidt på magnet feltet som gør motoren endnu stærkere og hurtigere til samme mængde strøm

Så det med at tune noget behøver ikke altid at betyde at man skal bruge voldsomt meget mere energi

De fejl du skriver Jørgen og igen mange tak for det, det er noget jeg kan leve med, det er jo bare billigt Kina skidt, ellers skulle jeg jo købe Bach scooter.
De har haft solgt nogle hybrid kabine scootere der både kører på strøm og brændstof, hvis man kunne få fat i en af dem ville det være helt olympisk, så kunne man jo virkeligt have noget sjov at pille ved.

Men Ja, målet er nok 55 km/t og ikke mere, det er fordi jeg tit skal køre på vejen og der er det godt at kunne følge trafikken så man ikke laver en lang kø bag sig og gør folk irriterede, man skal jo køre på vejen med sin kabine scooter så snart man ikke kan overhale en cykelist uden at man kommer for tæt på.

Så det er egentligt mest derfor og ikke fordi jeg er fart gal.

Så ja 50 km/t ifølge gps er sådan set nok, det er jo nok 55 km/t på speedometeret

Og JPS
Jeg har en Piaggio Ape som jeg skriver med 105 ccm på, ekstra gear, ændret gearing og udstødning der passer til, kører cirka 70 hvis den får lov at rende ud over et langt stykke da den er gearet efter topfart og ikke optræk, så den er også meget økonomisk at køre i.

Jeg har som jeg også har skrevet JPS en Clima en ZP Fourious som ikke kan tunes, den er helt magen til Lindebjerg Country 2
Dens udgave af en 45 har direkte en anden styreboks, anden motor og andet bagtøj

Jeg kan ændre på magnetfeltet som skrevet før og andre speedcontrolleren fra en 60 volt til en 72 eller 84 volt og det ville den nok kunne klare, men gearing kan nok ikke holde til det da den specifikt er lavet til lige akkurat holde til den lille el motor.

Derfor siger jeg igen at det er langt det bedste at få fat i en kabine scooter hvor en 25/30 km/t er helt magen til en 45 km/t model lige på nær nogle ledninger der skal ændres noget ved på styreboksen, den clips eller lus jeg snakkede om

Igen mange tak for den gode hjælp so far, kom endeligt med meget, meget mere input, det kan man jo aldrig få for meget af

Igen til Jørgen, du skal IKKE køre på cykel stien når det er som du beskriver med chikane, det står i lovgivningen for kabine scootere
Som jeg jo selvfølgeligt vedhæfter her til dig ;-)
Kend dine rettigheder, så som når du SKAL køre på vejen og at du må køre nærmest alle steder såsom gå gade og lign med den, det er kun 4-5 A4 sider så det er super hurtigt og simpelt at sætte sig ind i

Her er linket:


Alt det bedste herfra og igen tak, ja jeg vil gerne takke helt over :-D
Vedhæftede filer
Kabinescooter - Alle Regler & Love.pdf
(1.22 MiB) Downloadet 99 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kabinescooter der kan tunes

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan se diverse modeller på:
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ootere.php
viewtopic.php?f=24&t=3307

Det er op til dem der har køretøjerne selv at komme med oplysninger om dem da producent/importør/forhandler kommer med meget lidt information.

Find ud af hvilken controller køretøjet har så kan vi måske finde ud af om den kan tilsluttes en computer og programmeres.

60 km/t kræver måske en anden motor men der er meget lidt information om det.
Hvis du har tænkt dig at køre 60 km/t på offentlig vej så kan det måske være der er nogen der vil stjæle dit køretøj og hvis du har givet 100.000 kroner for det så er det godt nok mange penge at miste.
Højere hastighed går ud over rækkevidden så der vil være stor forskel i rækkevidde på at køre 20 km/t og 60 km/t.
Så hvis den både skal køre 60 km/t og have en lang rækkevidde og der skal være 2 personer i så skal den også have tilsvarende batteri og de koster meget.
Du kan selv bygge batteriet og spare penge men det kræver meget viden.
Ellers kan du prøve at få det lavet hos en batteribygger.
Eller du kunne købe adskillige aftagelige batterier med den ulempe at du mulighed kun kan have ét af dem tilsluttet ad gangen.

Tror højere spænding er at foretrække. Det giver vist mulighed for hurtigere acceleration og vel også højere topfart. Så hvis den skal være hurtig er det formodentligt bedre at den har 72 volt system end 60 volt system. 72 volt er vist gerne det højeste på de kabinescootere der bliver kørt som lille knallert.
Du kunne prøve at kigge på køretøjer der kommer som 60 km/t såsom motorcykler og se hvad de bruger.

Der er også mulighed for at lave et køretøj om der kommer med blysyrebatteri hvis du rigtig gerne vil have det køretøj. Så skal du vist udskifte batteri og oplader og måske programmere controlleren.

Man kan både have ét stort batteri eller to eller flere batterier hvor der kun er tilsluttet ét ad gangen. Der er fordele og ulemper ved begge dele.

Nogle forhandlere tilbyder at man kan købe forskellige batterier.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Kabinescooter der kan tunes

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej Jes.

Jeg har skimmet din vedhæftede fil, og jeg tror ikke helt den holder vand. Det er vist en "hjemmelavet" fortolkning, men dog kun med små afvigelser.

Jeg faldt over Licensecare skriver:

· Knallert må ikke anvende cykelstien, såfremt køretøjet på grund af dens bredde, kan være til væsentlig ulempe for andre kørende på cykelstien (§14, stk. 3)

Færdselsstyrelsen skriver:
Cykelsti må ikke benyttes hvis knallertens bredde er til væsentlig ulempe for andre på cykelstien.

Forskellen er "kan være" eller "er til væsentlig". Man kan ikke på forhånd vide, om man senere på cykelstien bliver til "væsentlig ulempe ". Så fortolkningen "kan være" gør, at man altid må anvende vejen.

Færdselsstyrelsen fortolkning er, at man først må anvende vejen når man er til ulempe. Så her må man kun benytte vejen ved mange cyklister osv.

Der er også faldet en sætning ud, som har betydning for os. Man må ikke parkere ved cykelstativer på fortov, hvad vi har brugt rigtig meget. Så nu må vi parkere sammen med bilerne, med P-skive og betale for parkering.
Det er da træls :weeping: .
Står i den medsendte .pdf fil fra Vejdirektoratet (som jeg desværre ikke kan kopiere fra).

Du skriver også, at man må køre i gågader. Gågaden i Herning er med knallertkørsel forbudt, så der må vi ikke komme. Hvis man vil være 2 personer i kabinescooteren, skal den være med nummerplade og er dermed en knallert. Vi har ellers brugt at køre frem til gågaden, og så parkere ved cykelstativerne. Men den går så ikke mere.

Reglerne bliver ikke håndhævet i Herning, jeg ser ofte kabinescootere med nummerplade køre forsigtigt i gågaden og også parkere i gågaden. Så jeg er ikke sikker på man skal gå så meget op i reglerne i de mindre byer, det er nok værre i Aarhus og København.

Men det var egentlig ikke hvad du skrev i overskriften, så hvis vi vil debattere, bør vi nok oprette en ny tråd.

Fakta om knallerter.pdf
(99.49 KiB) Downloadet 91 gange

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kabinescooter der kan tunes

Ulæst indlæg af scootergrisen »

viewtopic.php?f=19&t=3662&p=31889 kan du et eksempel på hvad det er muligt at indstille på en controller i softwaren.
Man kan indstille ydelsen/farten i procent så man kan ikke umiddelbart indstille at den skal køre x antal km/t.

Så du kunne finde ud af hvilke kabinescootere du umiddelbart helst vil have og så spørge dem der sælger dem om hvilken controlleren de har og om det er muligt at tilslutte til en computer og om de sælger det der er nødvendigt for at gøre det.
Hvis de ikke vil oplyse noget så kan det jo være lidt svært.
Nogle gange kan du se billeder af reservedele på deres hjemmeside og på den må se hvilken controlleren køretøjet har men det er de færreste der viser billeder.
Brugeravatar
Scooter
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13. januar 2022 12:37

Re: Kabinescooter der kan tunes

Ulæst indlæg af Scooter »

Bach 27. (4 hjulet) rækkevidde 20km. Top fart 50km/t. Tunes ved at luse/kortslutte ved styreenheden. 😉
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Kabinescooter der kan tunes

Ulæst indlæg af Landbo »

Scooter skrev: 23. november 2023 13:49 Bach 27. (4 hjulet) rækkevidde 20km. Top fart 50km/t. Tunes ved at luse/kortslutte ved styreenheden. 😉
Øh, Bach 27 er da en 45 km/t bil der skal synes som en almindelig bil, da en kabinescooter ikke pr definition ikke kan have 4 hjul. Det vil så sige at chaufføren skal være i besiddelse af et almindeligt kørekort til bil. ;)

Hilsen Leif.
Besvar