Smøring af forhjulsleje/pakdåse?

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Smøring af forhjulsleje/pakdåse?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Foranlediget af en anden tråd, var jeg ude og smøre forhjulslejernes pakdåser for et par dage siden. De fik hver et par dråber motorolie på ydersiden, så pakdåsen ikke var helt tør.
I dag kiggede jeg igen på forhjulet, og der var tydelige "ruststriber" ved forhjulslejerne. Ikke så godt, når forhjulslejerne vist kun holder ca 5.000 km på vores model. Vi har nu kørt godt 3000 km.

Jeg prøvede om jeg kunne få en kanyle igennem pakdåsen, for at smøre lejet indefra. Det lykkedes ikke, pakdåsen var for solid. Det lykkedes dog at få nålen ind under pakdåsen, helt inde lejets inderside.
Tilsyneladende uden at skulle stikke igennem selve pakdåsen. Selve nålen er kun 0,6 mm tyk, så den kunne altså tilsyneladende listes helt ind til kuglelejet.

Forhjulsleje.jpg

Jeg trykkede kun ganske lidt olie ind i lejerne, bla.a fordi evt overskydende olie kunne ramme bremseskiven i venstre side.

Er det en godt ide at forsøge at smøre på den måde?

Jeg brugte Gearolie W80 Gl-4 til forsøget. Til forgaffellejet har jeg indtil nu brugt motorolie, i øvrigt smurt med samme kanyle. Hvad er mest modstandsdygtig over for vand, motorolie eller gearolie?
Er der nogen erfaringer?

Grunden til at jeg ikke tidligere har forsøgt mig med det tykkere gearolie, er den meget tynde kanyle. Det gik nu fint med at trykke olien igennem, det lykkes nok ikke til vinter.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Smøring af forhjulsleje/pakdåse?

Ulæst indlæg af Landbo »

Vil mene det absolut er bedre end ingen olie/fedt. Rent principielt bør man undlade at smøre fra ydersiden grundet vejstøvet så vil sætte sig omkring simmerringen og gøre læberne øg, det undgår man med til en vis grad med indvendig fedtelse.

Du må tage olien indenfor et døgns tid hvis det er for tyk til kanylen, eventuelt varme det en smule op på komfuret i en gammel kasserolle inden det suttes op i sprøjten.

Du kan købe rustfrie lejer nu om dage og de kan holde til at blive dyppet i havet, resten af kabinescooteren kan dog formodentlig ikke holde til turen.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Smøring af forhjulsleje/pakdåse?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har også puttet lidt olie på der hvor aksel og pakdåse mødes.
Og så kørt hjulet rundt og håbet på det trækker olie ind under læben.
Jeg har en lille beholder med spids på så jeg kan dryppe nogle dråber øverst på akslen.
Det er olie til cykelkæde der skulle være godt til vådt vejr så det er tykt og hænger bedre fast.
Så kunne det måske være det hjælper lidt med at forhindre vand i at komme ind og undgå rust/ir på akslen.
Og så gentager jeg det måske et halvt år senere.

Jeg ville nok ikke sprøjte olie ind i lejerne med mindre lejet var tørt og du ikke havde andet.
Hvis du skulle sprøjte noget ind skal det vel være kuglelejefedt.
Måske lidt svært at gøre udefra men forhjulet er jo relativt let at tage af. Kunne du gøre i forbindelse med dækskifte eller lignende hvor det alligevel skal af.
Så kunne du se lejet når akslen er væk og se om det er muligt at sprøjte noget ind i lejet.
Så kunne du måske bruge en tykkere nål med kuglelejefedt og stikke den gennem pladen på siden hvis ellers den ikke er lavet af metal.

Hvis der er problemer med at lejerne ikke holde længe så kunne det måske være der skulle et andet leje i af højere kvalitet.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Smøring af forhjulsleje/pakdåse?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Så har jeg lavet et meget uvidenskabeligt forsøg med et par stumper cykelkæde.
Cykelkædestumper er først renset i benzin, og derefter tørret i nogle timer. Efterfølgende er kædestumperne dyppet i motorolie, gearkasse olie og sidst i kædesavsolie (jeg havde tilfældigvis en dunk med kædesavsolie, fra sidst jeg fældede træer i haven).
Kædestumperne dryppede af i nogle timer, før de blev nedsænket i vand. Det efterfølgende døgn blev kædestumperne løftet op og nedsænket igen i vandet, måske 100 gange.

Olie test vandspand 1.jpg

Olie test vandspand 2.jpg

Efter et døgn i vand, blev kædestumperne hængt til tørre i nogle timer.

Derefter blev kædestumperne forsøgt aftørret med et stykke køkkenrulle, for at få en fornemmelse af hvor meget olie der var tilbage.

Der var ikke meget tilbage af gearkasseolien, motorolien klarede bedre "vandturen".
Olie test W80 og motorolie.jpg

Kædesavsolien syner ikke af meget på køkkenrullen, men der er fordi, det næsten ikke er til at få tørret af cykelkæden. Er klistret godt fast.
Olie test Kædesavsolie.jpg

Kædesavsolien vinder bestemt, hvis olien er udsat for vand. Mine forhjulslejer er ikke tætte, så der er vand inde i lejet. Ved de første par smøringer, løb der rustfarvet vand/olie rester ud af lejet. Efter at have sprøjtet kædesavsolie ind i lejet et par gange, er pakdåsen tilsyneladende mere tæt (der kommer ikke mere rustfarvet vand/olie ud).

Jeg har læst at cykelfolkene også har brugt kædesavsolie til kæden. De er dog lidt trætte af svineriet, da kædesavsolien ikke er til at rense af igen. Det er ikke et problem i min lejer, da olien næsten ikke siver ud af pakdåsen. Forgaffellejet har også fået en omgang af kædesavsolien, i håb om at det bliver bedre hængende end motorolie. Forgaffellejet er direkte udsat for regnvand, pga den manglende pakdåse.

Her er hvad fabrikanten skriver om kædesavsolien. Skal nok tages med forbehold:
Kædesavsolie fabrikant.jpg

Der står bla a, at olien forhindrer korrosion. Det kunne måske hjælpe på mine lejer, der har været udsat for vand/rust.

//Jørgen.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Smøring af forhjulsleje/pakdåse?

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Fedt eksperiment. Det er noteret. :thumbup: Og smart at kunne smøre lejet, uden at skille noget ad. Problemet med olier, er at de er flydende, og vil langsomt løbe ud igen. Fedt derimod, løber ingen steder, og er derfor effektivt mod vandindtrængning. Hvis du fylder hulrummet bag pakningen med tyk fedt, vil det blive siddende meget længere end olie.
Men ja, så skal det hele jo splittes..
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Smøring af forhjulsleje/pakdåse?

Ulæst indlæg af Landbo »

En kædespray være den helt rette behandling til dårlige Kinesiske lejer og simmerringe, som rusten løber ud af. Det er meget tyndtflydende og formodentlig også have en bedre vedhæftningsevne end kædeolien til motorsaven når fortyndelses midlet er dampet af.

https://www.harald-nyborg.dk/branford-kaedespray-200-ml

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Smøring af forhjulsleje/pakdåse?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Ang praydåsen, så kan slangen ikke komme ind under pakdåsens læber. Det samme gælder for forgaffellejet, så også her er kun den meget tynde kanyle god. Kanylen er så tynd, at den kan komme forbi kuglerne og olien derved kommer op på oversiden af lejet.

Forhjulslejet har sikkert kun 1500 km tilbage, hvis det går som min bekendt med en tilsvarende kabinescooter model. Jeg kom desværre noget sent i gang med at smøre forhjulslejerne, så det er spændende hvor længe de holder. Overvejer også lejeskift, når der skal skiftes fordæk.

Cykel kæde olie har også være overvejet, men jeg har dårlige erfaringer fra racercyklen. Det der virker bedst for mig, er ganske almindelig smørefedt. Det giver lidt mere rengøring, men jeg cykler kun meget lidt på racercyklen. Der er noget med, at gamle mænd og racercykler ikke er en god kombination :weeping: :weeping: . Hvis man ryger af cyklen, får vi gamle ofte alvorlige skader.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Smøring af forhjulsleje/pakdåse?

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 29. juli 2023 12:41 Hej.

Ang praydåsen, så kan slangen ikke komme ind under pakdåsens læber. Det samme gælder for forgaffellejet, så også her er kun den meget tynde kanyle god. Kanylen er så tynd, at den kan komme forbi kuglerne og olien derved kommer op på oversiden af lejet.

Forhjulslejet har sikkert kun 1500 km tilbage, hvis det går som min bekendt med en tilsvarende kabinescooter model. Jeg kom desværre noget sent i gang med at smøre forhjulslejerne, så det er spændende hvor længe de holder. Overvejer også lejeskift, når der skal skiftes fordæk.

Cykel kæde olie har også være overvejet, men jeg har dårlige erfaringer fra racercyklen. Det der virker bedst for mig, er ganske almindelig smørefedt. Det giver lidt mere rengøring, men jeg cykler kun meget lidt på racercyklen. Der er noget med, at gamle mænd og racercykler ikke er en god kombination :weeping: :weeping: . Hvis man ryger af cyklen, får vi gamle ofte alvorlige skader.

//Jørgen
Kronrørslejerne burde der slet ikke bære problemer med på en kabinescooter, forudsat de er korrekt tilspændt og smurt med en passende fedt, da de jo ikke bliver udsat for vand som på en cykel.

Det er uden tvivl simmerringene omkring de bøsninger, der sidder over stikakslen der ruster ved læberne på simmerringene slæber mod dem og derfor bliver utætte, der starter "nedbrydningen" af lejerne. Det er også derfor jeg anbefaler at købe rustfrie lejer, der kan holde i mange år, omend de koster ca 50-100% mere end de almindelige.

Jo, du kan sagtens smøre med kædefedt på "pist" i din injektionssprøjte. Hiv stemplet ud og sprøjt direkte ned i injektionssprøjten, hvorefter stemplet lige holdes til hylsteret og sprøjten vendes 180 grader, hvorefter stemplet kan trykkes så langt ind at alt luften forsvinder. Så er du klar til operation sprøjte forhjulslejer.

Hilsen Leif.
Besvar