Få flest km ud af dine blybatterier i kabinescooteren.

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Få flest km ud af dine blybatterier i kabinescooteren.

Ulæst indlæg af Landbo »

Dette indlæg er skrevet fordi det er konstateret at mange ødelægger deres blybatterier i kabinescooteren efter relativt få km eller opladninger, mens andre kører virkelig langt med batterier der er magen til i båder fabrikat og kapasitet.

Først, hvordan skal et blybatteri bruges for og maximere levetiden ? Kort sagt skal man undgå og køre batterierne helt flade samt sørge for og tilslutte laderen lige så snart man kommer i nærheden af en stikkontakt.

Livslængden i antal opladninger for et "Deep-cycle" batteri vil typisk være:

Ved 30% afladning ca. 1600 opladninger.
Ved 50% afladning ca. 800 opladninger.
Ved 80% afladning ca. 400 opladninger.
Ved 100% afladning ca. meget få opladninger!

Hvor antal opladninger defineres som det punkt hvor batteriet stadig har 80% tilbage af den oprindelige kapasitet. Derfor vil batterierne stadig fungerer men med en reduserte rækkevidde.

Rent økonomisk kan det derfor godt betale sig at købe batterier med den største kapasitet man kan få plads til i kabinescooterens batterirum også selv om de vejer "lidt" mere, da forskellen i prisen typisk kun er et par hundrede kroner pr batteri når man eksv. ekviperer med et sæt 58 Amps batterier i stedet for 45 Amp eller 80 Amps i stedet for 58 Amp ditto. Udsagnet er naturligvis kun sandt hvis man kører den samme stækning pr opladning.

Agm batterier findes også i forskellige kvaliteter med hensyn til forventede antal opladninger og investerer man 200-400 kr ekstra pr enhed, kan man sikkert også finde batterier med den dobbelte forventede antal opladninger end dem jeg kalder typisk.

I næste indlæg vil jeg komme lidt ind på hvad der sker når et blybatteri bliver godt brugt og en smart måde man kan vride endnu flere km ud af sin batteristak, med en smule vedligehold af samme.

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 10. april 2023 13:37, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Få flest km ud af dine blybatterier i kabinescooteren.

Ulæst indlæg af Landbo »

Når der skal investeres i en ny stak batterier (rettelig en stak akkumulatorer) til kabinescooteren, bør man forsøge at få batterier der er så ny fabrikerede som muligt og lavet samme dag, hvilket burde borge for de er så ens elektrisk som muligt, så der ikke bliver ubalance batterierne imellem under afladning.

Først lige lidt tal for et AGM batteri.

1. Spændingen over batteripolerne skal være mellem 14,7 til 14,9 Volt under opladning ved 25 grader C for at batteriet kan oplades til 100% af dets kapasitet.
2. Under afladning bør spændingen helst aldrig komme under 10,8 Volt pr batteri.
3. Skal man vedligeholde-lade batteriet (holde det fuldt opladet over tid da en AGM celle mister ca 3% pr måned), bør spændingen ligge mellem 13.7 og 13,9 Volt.

Lad os kigge lidt på hvad der sker hvis batterierne er uens i ens batteristak. Når det sker vil spændingen være lavest over det batteri der indeholder mindst effekt under afladning, og højst under den efterfølgende opladning. Hvilket igen betyder at batteriet der kan indeholde den laveste effekt, også er det der første der når den kritiske nedre spænding over polerne under afladning samt risikerer og komme til at stå med overspænding sidst i oplade forløbet. Det værste er så, det dårligste batteri bliver slidt endnu mere end dem der er bedre i stakken og dermed degraderes hurtigst.

For at få et overblik over sundhedstilstanden på ens batteristak, kan man måle spændingen over hvert batteri med et digitalvoltmeter et døgns tid efter laderen er slukket for og tjekke om der er en spændingsforskel batterierne imellem. Finder man en spændingsforskel på over 0,1-0,2 volt, er det tid at investerer i en lader der kan oplade et AGM batteri, hvilket de fleste nyere "elektroniske" har en stilling til, og så lader man et par timer på de batterier der står med den laveste spænding. Dermed får man oprettet balancen batterierne imellem på batteristakken igen.

Det er nok bare at koble laderen over et batteri uden og koble det fra stakken, hvis man vel og mærket husker at lade være med og bruge kabinescooterens oplader samtidig. På den måde er det muligt at få flest opladninger ud af sin batteristak, samtidig med den degraderes mindst.

Lige en advarsel, undlader man og bruge en moderne oplader der ikke har en AGM stilling til opladning af et AGM batteri, vil man aldrig få batteriet ladet fuldt op da et almindeligt batteri kun kræver 14,2-14,4 Volt over sig for at blive fuldt opladet mod et AGM batteris 14,7-14,9 Volt. Bruger man en gammeldags ikke elektronisk oplader, kan resultatet varierer fra at være godt og til en katastrofe, så lad være med og prøve. :mrgreen:

Efterskrift 1. Jeg har aldrig set man har kunne købe en elektronisk dims der kan koble til batteristakken, og kan lave en ens opladning af hvert batteri i stakken på samme måde som man har i alle batteripakker med litium batterier. Det ville ellers være edder smart og have noget sådanne tilkoblet.

Efterskrift 2. Det er også muligt og koble alle batterierne i serie når de skal oplades med en stak relæer og bruge en 12 Volts AMG lader i stedet for den originale oplader, det vil dog absolut kræve man ved hvad man laver hvis det ikke skal ende ud i en katastrofe. :mrgreen:
Senest rettet af Landbo 8. november 2022 20:18, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Få flest km ud af dine blybatterier i kabinescooteren.

Ulæst indlæg af Landbo »

Lad os her kigge lidt på spændingen vs hvor meget strøm der er tilbage på et 12 Volts AGM batteri ved 25 grader C.

100% 12.85V
75% 12.55V
50% 12.25V
25% 11.95V
0% 11.65V

Spændingerne er målt over et ubelastet 12 Volts batteri mindst et halvt døgn efter der har været ladet eller trukket strøm fra det. Spændingen kan varierer en smule afhængig af batteriets temperatur samt fabrikat.
Besvar