Så gik hornet sig en tur/gaffelben utæt

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 21. april 2022 07:21
Landbo skrev: 20. april 2022 22:11
Jps skrev: 20. april 2022 13:52 Så kom der svar, fra forhandleren. Jeg kan ikke bruge et horn fra THansen, idet det kun er 12 volt. Hornet i "Elf'en", er på 72 volt. :yikes:
Så må du montere et sådan her uden for kabinen: https://www.temashop.dk/bathorn?gclid=C ... 81EALw_wcB eller have fat i importøren af din maskine for og få et nyt af den vej. :party:

Hilsen Leif.,
Har bestilt et nyt horn :) Jeg skal ikke bore huller i plastikken, for at montere et båthorn :)
Regnede heller ikke med du gik i gang med boremaskinen, men er glad for du fandt et 72 volts horn. :thumbup:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Jps »

En "ulykke" kommer sjældent alene :( Nu er det højre gaffelben, blevet utæt ved simmeringen. Sidste gang det skete for godt et år siden, var det det venstre. Utætheden kan ses som en oliering på gaffelbenet, og plet på asfalten :(
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 22. april 2022 20:02 En "ulykke" kommer sjældent alene :( Nu er det højre gaffelben, blevet utæt ved simmeringen. Sidste gang det skete for godt et år siden, var det det venstre. Utætheden kan ses som en oliering på gaffelbenet, og plet på asfalten :(
Ja det er uheldigt. Sidste gang jeg skilte et Kigøjsisk forgaffelben af, var den øverste forsegling på benet en helt almindelig billig simmerring. Efter udskiftning var gaffelbenet tæt endnu et par år. Det der splitter forsejlingen af er rustpletter på det forkromede rør hvor glideren køre over. Derfor er det ikke nogen dårlig ide og holde røret fri for mow jævnligt og samtidigt smøre smørefedt på røret. Og ja, ved godt det ikke er he****** nemt og komme til på stedet.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Landbo »

Hmm, dobbelt post. :oops:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 24. april 2022 11:49
Jps skrev: 22. april 2022 20:02 En "ulykke" kommer sjældent alene :( Nu er det højre gaffelben, blevet utæt ved simmeringen. Sidste gang det skete for godt et år siden, var det det venstre. Utætheden kan ses som en oliering på gaffelbenet, og plet på asfalten :(
Ja det er uheldigt. Sidste gang jeg skilte et Kigøjsisk forgaffelben af, var den øverste forsegling på benet en helt almindelig billig simmerring. Efter udskiftning var gaffelbenet tæt endnu et par år. Det der splitter forsejlingen af er rustpletter på det forkromede rør hvor glideren køre over. Derfor er det ikke nogen dårlig ide og holde røret fri for mow jævnligt og samtidigt smøre smørefedt på røret. Og ja, ved godt det ikke er he****** nemt og komme til på stedet.

Hilsen Leif.
Det var måske en god idé at give den blanke del af forgaflen noget smørelse, der modvirker rust. Men de ser dog begge rene ud pt. Dvs. ingen rustpletter eller andet skidt. Jeg tror nu, at grunden til de simmerringe bliver utætte, er alle de bump (huller) der forefindes på veje og cykelstier. Plus det, at der ved min indkørsel, er en kantsten som "bilen" skal op over. Kan tage nogle billeder af det på et tidspunkt :)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Jps »

Så der lidt billeder.

Kantstenen er vel 5-6 cm høj, og burde egentligt ikke udgøre nogen risiko for defekt simmerring, når jeg kun køre max 5 km/t ind over den.
Billedet af fælg/dæk viser at den har smidt lige lovlig meget olie. Det skyldes nok en idé jeg fik, med at bruge noget gaffatape og en plastikrulle(skåret over)til at montere oven på gummibeskyttelsen på gaffelbenet.
Det er så pillet af igen. Billede 3 af gaffelbenene, viser så ikke den oliering, det hele startede med. Benene koster så vidt jeg husker 800 kr stykket. Hertil kommer jo så prisen for af og påmontering af benene. Så små 3000 kr vil jeg tro det koster :(
Vedhæftede filer
Kantsten1.JPG
DSCI0002.JPG
DSCI0001 (2).JPG
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 24. april 2022 19:33 Så der lidt billeder.

Kantstenen er vel 5-6 cm høj, og burde egentligt ikke udgøre nogen risiko for defekt simmerring, når jeg kun køre max 5 km/t ind over den.
Billedet af fælg/dæk viser at den har smidt lige lovlig meget olie. Det skyldes nok en idé jeg fik, med at bruge noget gaffatape og en plastikrulle(skåret over)til at montere oven på gummibeskyttelsen på gaffelbenet.
Det er så pillet af igen. Billede 3 af gaffelbenene, viser så ikke den oliering, det hele startede med. Benene koster så vidt jeg husker 800 kr stykket. Hertil kommer jo så prisen for af og påmontering af benene. Så små 3000 kr vil jeg tro det koster :(
Kantstenen har næppe noget og gøre med at gaffelbenet er blevet utæt. Men gætter på det er dit højre gaffelben der er utæt grundet det rust der er at se på gaffelrøret.

Nej, tror næppe din "ide" er skyld i gaffelbenet er blevet utæt hvis gummiskraberingen stadig er intakt.

Hmm, at hæve betaling for en halv dags arbejde til og udskifte et gaffelben er svindel set gennem mine briller, når arbejdet kan gøres på ca en time. Det er nogle forkerte mennesker du sender arbejdet til hvis din formodning holder stik.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 24. april 2022 20:54
Jps skrev: 24. april 2022 19:33 Så der lidt billeder.

Kantstenen er vel 5-6 cm høj, og burde egentligt ikke udgøre nogen risiko for defekt simmerring, når jeg kun køre max 5 km/t ind over den.
Billedet af fælg/dæk viser at den har smidt lige lovlig meget olie. Det skyldes nok en idé jeg fik, med at bruge noget gaffatape og en plastikrulle(skåret over)til at montere oven på gummibeskyttelsen på gaffelbenet.
Det er så pillet af igen. Billede 3 af gaffelbenene, viser så ikke den oliering, det hele startede med. Benene koster så vidt jeg husker 800 kr stykket. Hertil kommer jo så prisen for af og påmontering af benene. Så små 3000 kr vil jeg tro det koster :(
Kantstenen har næppe noget og gøre med at gaffelbenet er blevet utæt. Men gætter på det er dit højre gaffelben der er utæt grundet det rust der er at se på gaffelrøret.

Nej, tror næppe din "ide" er skyld i gaffelbenet er blevet utæt hvis gummiskraberingen stadig er intakt.

Hmm, at hæve betaling for en halv dags arbejde til og udskifte et gaffelben er svindel set gennem mine briller, når arbejdet kan gøres på ca en time. Det er nogle forkerte mennesker du sender arbejdet til hvis din formodning holder stik.

Hilsen Leif.
Ja der er vist lidt rust på benet.
Den bliver sendt til forhandleren af modellen. Det er eneste mulighed jeg har. Og han arbejder jo ikke gratis.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Cis »

Slib rusten væk med sammenkrøllet alufolie, og rens godt efter konstant, så du ikke sliber med et lag rust mellem folie og krom, bagefter gør du så rørene helt rene, og smører dem ind i lidt syrefri olie, så er der en chance for, at oliespildet aftager, eller endda helt stopper, hvis pakdåsens læber ikke er blevet ødelagt for meget..

Kromlaget er så hårdt, at alufoile ikke vil ridse dem, til forskel for ståluld, som kan ridse...

Jeg vil tro at halvdelen af Lollands unge drenge kan skifte de forgaffelrør for dig, til en langt lavere pris, prøv at søg efter en sådan på DBA eller GOG, det har mange før gjort med held...
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Så gik hornet sig en tur

Ulæst indlæg af Jps »

Cis skrev: 24. april 2022 23:15 Slib rusten væk med sammenkrøllet alufolie, og rens godt efter konstant, så du ikke sliber med et lag rust mellem folie og krom, bagefter gør du så rørene helt rene, og smører dem ind i lidt syrefri olie, så er der en chance for, at oliespildet aftager, eller endda helt stopper, hvis pakdåsens læber ikke er blevet ødelagt for meget..

Kromlaget er så hårdt, at alufoile ikke vil ridse dem, til forskel for ståluld, som kan ridse...

Jeg vil tro at halvdelen af Lollands unge drenge kan skifte de forgaffelrør for dig, til en langt lavere pris, prøv at søg efter en sådan på DBA eller GOG, det har mange før gjort med held...
Tror næppe der er unge, der kan skifte forgaffelben på en kabine scooter. Den skal sikkert op på en slags lift, før de ben kan tages af. Så hellere lade en mekaniker der har prøvet det før, gøre det. Det andet vll jeg prøve, på et tidspunkt :)
Besvar