100 dage med en Dream kabinescooter.

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Vildt :love:
Jeg er da slet ikke misundelig. :?
Så er der måske større chance for at komme forbi et sted at oplade med sådan en fin rækkevidde og så gør det måske ikke så meget at opladningstiden er lang hvis man alligevel har tænkt sig at holde pause/hvile/sove/shoppe/etc.
Det lyder umiddelbart som en succes.
Vil du lave isolering og varme til om vinteren?
Eller måske vente en vinter og se hvordan det er uden isolering og varme først.
Har du regnet på vægten og sådan hvor meget det vejer og hvor meget ekstra vægt der kan være på?
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Ja det var en kold tur :weeping: .Desværre er termometeret ikke monteret i Bilka modellerne, kunne godt bruges til at overvåge batteritemperaturen. Så jeg måtte til lommerne, og købte et billigt termometer i Biltema (det er ikke med på billedet).
Vi brugte Honda generatoren til opladning. Den støjer lidt, så vi skal helst oplade hvor vi ikke generer omgivelserne. I Ringkøbing kunne man i øvrigt købe strøm fra en almindelig stikkontakt, er beregnet til autocampisterne. Der stod ikke noget om prisen, og jeg undersøgte ikke nærmere. Generatoren stod jo og snurrede på det tidspunkt.

Ang varme, tjaee så kunne batterierne godt trække en større varmeblæser. Vi kører ikke langt om vinteren, så der er rigeligt med strøm til varme. Det bedste ville være en varmepumpe, som i de "rigtige" elbiler.
I Fønix Cabinoen arbejdede jeg lidt med noget isolering. Men det er ikke nemt at eftermontere, da Cabinoen er utæt rigtig mange steder.

Bly batterierne vejede ca 125 kg, og lithium batterierne vejer ca 80 kg. Så hvis vi kommer til Tyskland på indkøb, så er der lidt vægt at give af :thumbup: .

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kunne måske være det bare er at tilslutte en NTC/PTC på speedometerets printplade.
Jeg prøvede på mit speedometer men der er tallene til temperaturmåling ikke aktive.
Men på din er tallene aktivere og uendelig modstand er så åbenbart -40 grader celsius.
På de billeder jeg har set er NTC/PTC'en på nogle korte ledninger i stedet for direkte på printpladen. Det er vel for ikke at blive opvarmet af elektronikken på printpladen.
viewtopic.php?f=22&t=4174
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg har endnu ikke haft adskilt instrumentbrættet. Så jeg ved ikke hvor meget af temperaturmåleren der er på printpladen. Måske er der endda trukket kabel ud til en evt føler, der så er sparet væk.
Det er også nemmere at placere en ekstern temperatur måler i en kabinescooter, end det er på en 2 hjuler. Så lige nu bruger vi en billig temperaturmåler fra Biltema.

Er de bedste følere ikke noget med 1 millivolt/grad? Jeg har vist målt på en sådan for mange år siden. De fleste er nok NTC eller PTC modstande.

//Jørgen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det ved jeg ikke men jeg skilte nogle batterier ad hvor jeg legede lidt med de termistorer der var i og brugte for nyligt en til at starte opladningen i en oplader med + t - terminaler.
Så ved at forbinde termistoren mellem t og - så ville opladningen gerne starte og så kunne jeg få den til at stoppe med en isterning og hårtørrer.
Men jeg kunne vist ikke måle termistorens modstand mens opladeren var tændt så kunne ikke lige umiddelbart skrive ned at opladningen stopper ved den og den temperatur som er x ohm.
Men kunne da været meget sjovt at bruge alle de funktioner der er i displayet.

Er det et overophedningslogo der er under temperaturen?
Kan ikke lige se hvad det skal forestille.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Vi vil prøve en tur til Tyskland, hvor køretøjet sikkert bliver fyldt voldsomt op :yikes: .
Vi har skrevet til et Bed&Breakfast overnatningssted syd for Tønder (Sæd). Vi ønsker at oplade køretøjet inden hjemkørsel, og det skulle ikke være noget problem svarer de.
Vi vil selvfølgelig betale for strømmen, noget med 14 kwh a ca 4 kr.

Så hvis der er andre med lignende ferieplaner, kan opladning sikkert foretages flere steder.
Stedet hedder "sovgodt8.dk", og det er første gang vi prøver et B&B.

Hjemmesiden er måske lukket ned, inden vi kommer af sted. Så vi kan ikke skrive om vores erfaringer.

//Jørgen
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Cis »

rjskib skrev: 29. juni 2023 21:23 Hej.

Vi vil prøve en tur til Tyskland, hvor køretøjet sikkert bliver fyldt voldsomt op :yikes: .
Vi har skrevet til et Bed&Breakfast overnatningssted syd for Tønder (Sæd). Vi ønsker at oplade køretøjet inden hjemkørsel, og det skulle ikke være noget problem svarer de.
Vi vil selvfølgelig betale for strømmen, noget med 14 kwh a ca 4 kr.

Så hvis der er andre med lignende ferieplaner, kan opladning sikkert foretages flere steder.
Stedet hedder "sovgodt8.dk", og det er første gang vi prøver et B&B.

Hjemmesiden er måske lukket ned, inden vi kommer af sted. Så vi kan ikke skrive om vores erfaringer.

//Jørgen
Har din Ellert en batteri-kapacitet der kræver 14 kw/h ladning ?
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Der er et 210 Ah lithium batteri i kabinescooteren. Vores erfaring er at det tager ca 1 time for at lade 10 km på batterierne. Der er formentlig en del tab i lader og batterier (som bliver varmet lidt op), så 14 timers ladning er nødvendig efter 140 km.
Vores plan er, at spise i Holsted og samtiden lade et par timer med generatoren. Turen ned er på i alt 160 km, og hvis vi lader midtvejs i to timer har batterierne det godt. Vi kunne sikkert køre hele turen uden ladning, men vi trænger også selv til at få noget at spise og strække ben.

Vi kunne også bruge generatoren på overnatningsstedet, men den støjer. Vi har købt den mest støjsvage model, men det er træls at høre på i 14 timer.

//Jørgen
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Cis »

rjskib skrev: 30. juni 2023 10:59 Hej.

Der er et 210 Ah lithium batteri i kabinescooteren. Vores erfaring er at det tager ca 1 time for at lade 10 km på batterierne. Der er formentlig en del tab i lader og batterier (som bliver varmet lidt op), så 14 timers ladning er nødvendig efter 140 km.
Vores plan er, at spise i Holsted og samtiden lade et par timer med generatoren. Turen ned er på i alt 160 km, og hvis vi lader midtvejs i to timer har batterierne det godt. Vi kunne sikkert køre hele turen uden ladning, men vi trænger også selv til at få noget at spise og strække ben.

Vi kunne også bruge generatoren på overnatningsstedet, men den støjer. Vi har købt den mest støjsvage model, men det er træls at høre på i 14 timer.

//Jørgen
Det giver jo også 12.6 kw/h hvis det er 60 volt, så det passer vist perfekt med det lade-tab gennem varme, der opstår ved ladningen. Hvad har du givet for sådan et batteri, og hvad vejer det ?
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej Cis.

Ladetiden er nok lidt høj, da vi normalt kun aflader ned til 30%. Jeg er ikke gået i dybden med ladningen, da det formentlig er ganske normale tal.
Prisen har været ca 25.000 kr for cellerne, og ca 3.000 kr for BMS og det løse. BMS'en har jeg som forsøg ikke tilsluttet endnu. Den kan sikkert undværes, hvis man holder opladningen på cellerne mellem 30 og 85 %.
Se evt tråden "Nyt legetøj ankommet. 22 stk LiFePO4 105 Ah celler". Det er en lang smøre, men du kunne jo nøjes med skimme tråden.

//Jørgen.
Besvar