100 dage med en Dream kabinescooter.

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Ja det havde været nemmere, hvis det kun havde været pakdåserne der skulle skiftes. Vore Cabino har lidt samme sygdom, måske skulle jeg prøve at adskille og smøre kaliberen. Jeg har ikke før prøvet at udlufte bremser, men så får jeg måske også lært det. Cabinoen står kun som reserve køretøj, da vores Dream Bike ikke har været for stabil.

Jeg prøvede i øvrigt lige at måle på alle lithium cellerne. Alle målte 3,317 volt, 2 celler kunne enkelte gange vise 3,318 volt. Jeg synes det er imponerende, da der stadig ikke er tilsluttet en BMS. Cellerne har været i brug i ca 7 måneder, og kabinescooteren har kørt ca 1800 km med lithium batterierne. Så kineserne kan godt lave god kvalitet, hvad vores køretøj bestemt ikke bærer præg af.

//Jørgen.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 13. oktober 2023 20:06 Hej.

Ja det havde været nemmere, hvis det kun havde været pakdåserne der skulle skiftes. Vore Cabino har lidt samme sygdom, måske skulle jeg prøve at adskille og smøre kaliberen. Jeg har ikke før prøvet at udlufte bremser, men så får jeg måske også lært det. Cabinoen står kun som reserve køretøj, da vores Dream Bike ikke har været for stabil.

Jeg prøvede i øvrigt lige at måle på alle lithium cellerne. Alle målte 3,317 volt, 2 celler kunne enkelte gange vise 3,318 volt. Jeg synes det er imponerende, da der stadig ikke er tilsluttet en BMS. Cellerne har været i brug i ca 7 måneder, og kabinescooteren har kørt ca 1800 km med lithium batterierne. Så kineserne kan godt lave god kvalitet, hvad vores køretøj bestemt ikke bærer præg af.

//Jørgen.
Ja kaliberen vil nok ikke tage skade af afrensning, polering og tilførsel af nyt bremsefedt. Hvis Cabinoen står tørt inde burde den ret beset ikke gå fast i bremserne når det er gjort. Du skal nok også huske at give de steder fedt hvor klodserne er monteret samt i gliderne. Fedtet skal altid ind i gummibælgene, der skal være hele, for det holder i længere tid.

Udluftning af bremsesystemet burde være rimelig enkelt hvis slangen fra kaliberen til håndtaget til stadighed er stigende da luften er betydeligt lettere end bremsevæsken, så luften i systemet burde automatisk havne oppe i beholderen i løbet af en time eller mere, ellers trykker du på håndtaget og løsner forsigtig udluftningsskruen og strammer den igen inden du slipper håndtaget. Det kan så være nødvendigt gør det flere gange i træk for og få al luften ud. Husk ny bremsevæske på systemet nu det er skilt af, da væsken desværre optager fugt fra luften.

Det er godt nok utroligt cellerne er så ens, måske fabrikken kun har ansat Europærer eller Amerikanere i kvalitetskontrollen. :angel:

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er fordækket slidt ned til TWI-mærkerne efter 3800 km?
Jeg har vist kun set bremsekalibere med o-ring. Synes aldrig jeg har set en med pakdåse på en scooter så tag gerne billeder hvis du får mulighed for det.
Ved ikke om de af kraftigere på kabinescootere end på 2 hjulsscootere.
Hvis bremsekaliberen er ret ny så er det vel ikke ir men på min bremsekaliber var der ir (hvidt pulver) bag o-ringen så den blev presset ekstra hårdt ind på stemplet. Jeg fjernede det hvide pulver med en tynd neglepind af træ for ikke at skade metallet.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Måske du kunne overveje et fladt dæk foran.
De afrundede dæk må vel blive slidt hurtigere.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Fordækket er næsten slidt ned til TWI-mærkerne. Derudover er det temmelig meget slidt i højre side, slidbanemønsteret er næsten væk visse steder.
Lidt underligt, da en trehjuler jo ikke skal spores. Jeg har haft løftet bagenden, for at undersøge om en af baghjuls bremserne skulle hænge. Det har ikke været tilfældet,
de gange jeg har undersøgt.
Så derfor blev vi enige om, at det nok var på tide med et bedre dæk (da der også skulle skiftes lejer).

Undskyld det lidt sene svar. Der er kommet nyt legetøj i huset, men mere herom senere.

//Jørgen.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 18. oktober 2023 12:17 Hej.

Fordækket er næsten slidt ned til TWI-mærkerne. Derudover er det temmelig meget slidt i højre side, slidbanemønsteret er næsten væk visse steder.
Lidt underligt, da en trehjuler jo ikke skal spores. Jeg har haft løftet bagenden, for at undersøge om en af baghjuls bremserne skulle hænge. Det har ikke været tilfældet,
de gange jeg har undersøgt.
Så derfor blev vi enige om, at det nok var på tide med et bedre dæk (da der også skulle skiftes lejer).

Undskyld det lidt sene svar. Der er kommet nyt legetøj i huset, men mere herom senere.

//Jørgen.
Der mangler muligvis et lag lærred i den ene side af karkassen, det er før set på den type minimal dæk.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Det med et manglende lag lærred, lyder rigtig fornuftigt. Mekanikeren havde ikke set lignende tidligere, men han arbejder også mest i dyre motorcykler (hvor der ikke spares på dækkene).

Der går jo nok noget tid med det nye dæk, inden jeg kan se om det også bliver slidt mere i den ene side.

//Jørgen.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Så blev der lavet bremseeftersyn, og lejer + dæk på forhjulet blev skiftet.
Jeg fik de gamle lejer med hjem, så jeg kunne skære dem op og kigge.

Lejerne støjede ikke meget, når man rullede med dem inde på arbejdsbordet. Der kunne jeg selvfølgelig ikke lægge ca 100 kg tryk på lejet, som lejet bliver belastet med på køretøjet.
Efter udskiftningen, er ca halvdelen af kabinestøjen væk. Resten af støjen kommer formentlig fra differentialet.

Her er så billederne af lejerne/leget opskåret:

Forhjulslejer 1.jpg

Tilsyneladende var smøringen med kanyle effektiv, ud fra billedet at dømme. Jeg kom nu nok for sent i gang med smøringen, til helt at redde lejerne.
Forhjulsleje.jpg
Forhjulsleje 2.jpg
Forhjulsleje 22.jpg

Pakdåsen (er det sådan man kalder den), og 3 af de slidte kugler. Pakdåsen har spor efter vinkelsliberen. Bemærk overfladen på kuglerne.
Forhjulsleje 3.jpg

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

Ja der kan man tydeligt se saltvands indvirkning på et leje med alle de små rust-pletter/huller der er opstået i den korte tid køretøjet har været på vejen. Forhåbentlig har du nu fået dem byttet ud med Europæiske kvallitetslejer.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Gad vide om rullelejer vil være bedre.
De fordeler vel vægt/slid over et større område.
Besvar