100 dage med en Dream kabinescooter.

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg ved ikke om de nye lejer er bedre, det håber jeg da. Jeg spurgte om jeg skulle fortsætte med smøring, og det mente mekanikeren var en god ide.
Årsagen til den korte levetid i flg mekanikeren, er den manglende pakdåse ud mod vejrliget. Der skulle normalt være en ydre pakdåse mod vand/snavs
og så den indvendige der holder smørefedtet inde i lejet.
Så formentlig holder de nye lejer mindst 2 år mere, og har vi så fortsat den samme kabinescooter?

Om rullelejer er bedre, er nok noget Landbo kan svare på.

//Jørgen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan måske bruger noget fra en plastikflaske til at lave et skjold der holder det værste væk fra pakdåsen og stramme den fast på bøsningen eller fælgen med en strips.
Jeg ved ikke om det er godt det med at sprøjte olie ind.
Hvis der skulle sprøjtes noget ind skal det vel være kuglelejefedt.
Jeg ville nok hellere smøre fedt på udvendigt rundt der hvor bøsning og pakdåse mødes en sjælden gang imellem.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 18. november 2023 12:10 Hej.

Jeg ved ikke om de nye lejer er bedre, det håber jeg da. Jeg spurgte om jeg skulle fortsætte med smøring, og det mente mekanikeren var en god ide.
Årsagen til den korte levetid i flg mekanikeren, er den manglende pakdåse ud mod vejrliget. Der skulle normalt være en ydre pakdåse mod vand/snavs
og så den indvendige der holder smørefedtet inde i lejet.
Så formentlig holder de nye lejer mindst 2 år mere, og har vi så fortsat den samme kabinescooter?

Om rullelejer er bedre, er nok noget Landbo kan svare på.

//Jørgen.
Ja det udsagn med manglende ydre pakdåse har din mekker helt ret i efter jeg har nærstuderet billedet med sprøjten. Surt de ski*e kigøjsere ikke kan finde ud af at lave tingene rigtigt.

Det er ikke et spørgsmål om kugle kontra rullelejer for at få dem til at holde længst muligt, men et spørgsmål om og holde vand/salt væk fra lejets indre da det er rusten der slider på kuglerne/kuglebanerne.

Skal man bruge rullelejer i et hjul skal rullerne sidde lidt på skrå (konisk rulleleje) som på vist i denne tilfældige annoncering: https://nettotrailer.dk/shop/12602-koni ... d_source=1 da et rulleleje ingen styr har på sideværts bevægelser i akslens/rullernes længderetning modsat et kugleleje. Igen vil det betyde lejet skal spændes sammen på nogenlunde samme måde som man spænder lejerne sammen på et gammeldags cykelhjul med kontramøtrikker og hele molevitten. Så mangler man iøvrigt tætningsringene på akslen for at holde rullelejerne tæt for vand/salt men det kan klares med filttætningsringe og jævnlig smøring med fedt eller olie.

I øvrigt larmer rullelejer mere end kuglelejer under brug.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Ang tætning, så overvejede jeg det lidt. Det er kun muligt at spænde noget omkring hjulrøret på den ene side, da skivebremsen bruger plads på den anden side.

Det er nu egentlig værst med styrlejet, som også er uden beskyttelse mod vejrliget. Der er ikke engang en pakning til at holde fedtet inde, og der er 1-2 mm mellemrum hele vejen rundt mellem aksel og rør.
Så her siver fartvinden op igennem mellemrummet og ind i kabinen, og tager selvfølgelig vand og snavs med. Manjasen skrev at det tager en hel dag for en rutineret mekaniker at skifte det nederste leje.
Manjasen havde en kunde, der ikke kunne bruge køretøjet før Bilka ville betale. Det er det leje jeg også pladrer olie ud over med injektionssprøjten, og det holder endnu.
Lejet drejer ikke meget, men bærer ca det halve af kabinescooteres vægt.

Ønskes en bedre kabinescooter, denne har haft "mekanikerbesøg" 10 gange på 4000 km's kørsel. Ikke nogen god statistik.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 18. november 2023 20:26 Hej.

Ang tætning, så overvejede jeg det lidt. Det er kun muligt at spænde noget omkring hjulrøret på den ene side, da skivebremsen bruger plads på den anden side.

Det er nu egentlig værst med styrlejet, som også er uden beskyttelse mod vejrliget. Der er ikke engang en pakning til at holde fedtet inde, og der er 1-2 mm mellemrum hele vejen rundt mellem aksel og rør.
Så her siver fartvinden op igennem mellemrummet og ind i kabinen, og tager selvfølgelig vand og snavs med. Manjasen skrev at det tager en hel dag for en rutineret mekaniker at skifte det nederste leje.
Manjasen havde en kunde, der ikke kunne bruge køretøjet før Bilka ville betale. Det er det leje jeg også pladrer olie ud over med injektionssprøjten, og det holder endnu.
Lejet drejer ikke meget, men bærer ca det halve af kabinescooteres vægt.

Ønskes en bedre kabinescooter, denne har haft "mekanikerbesøg" 10 gange på 4000 km's kørsel. Ikke nogen god statistik.

//Jørgen
Med hensyn til kronrøret plejer der nu og sidde en ring af filt over øverste leje til at stoppe vand i at rende ned gennem kronrøret og lejer. Du kan måske overveje og bore en smørenippel ind foroven under det øverste leje i kronrøret og så fodre kronrøret med fedtsprøjten i ny og næ. Alternativt kunne du også klippe noget filt til og stoppe det sammen med noget fedt ind i mellemrummet og se om det ikke kan blive siddende. Ret beset er det nok du gør det forneden.

Det lyder godt nok utroligt at en mekker skal bruge en hel dag for og skifte lejerne i kronrøret. Det er trodsalt bare og løsne styret, af med håndbremse grebet til forbremsen samt fjerne møtrikkerne der holder pladen under styret og så lade forgaflen gå ned og så skifte lejerne. Bagefter kan det så samles i omvendt rækkefølge. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Øverste leje sidder indendørs lige under styret, og der er ingen pakning/filt, kun selve rullelejet. Jeg prøvede på et tidspunkt, at trykke olie ned forbi øverste leje med injektionssprøjten.
Olien løb bare igennem nederste leje og ud på gulvet. Jeg vurderede at det er bedre at smøre nedenfra, der kan jeg komme op forbi lejet en 7-8 steder. Olien løber så kun ud af nålen og tilbage over lejet,
hvor jeg så håber olien fordeler sig under kørslen.

Håber det holder, ellers er det vist busbilletter :weeping: :weeping: og den tohjulede.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 19. november 2023 12:36 Hej.

Øverste leje sidder indendørs lige under styret, og der er ingen pakning/filt, kun selve rullelejet. Jeg prøvede på et tidspunkt, at trykke olie ned forbi øverste leje med injektionssprøjten.
Olien løb bare igennem nederste leje og ud på gulvet. Jeg vurderede at det er bedre at smøre nedenfra, der kan jeg komme op forbi lejet en 7-8 steder. Olien løber så kun ud af nålen og tilbage over lejet,
hvor jeg så håber olien fordeler sig under kørslen.

Håber det holder, ellers er det vist busbilletter :weeping: :weeping: og den tohjulede.

//Jørgen
Det er det nederste leje jeg mente du bør prøve tricket med filt og smørefedt, så vandet ikke har så nemt ved at komme den vej op.

Iøvrigt kan man i dag købe rustfrie lejer der kan holde til at blive dyppet i saltvand.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Bjarne76
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 5
Tilmeldt: 5. december 2023 05:47
Scootere: dream-bikes runhorse jinma j1

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Bjarne76 »

hej
har lige skiftet batteri på den og nu vil den ikke lade op har prøvet og sæt de gammel på igen og de vil heller ikke lade op er der en af jer som måske kan hjælpe med hvad der kan være galt med den dream-bikes / runhorse jinma j1
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan oprette et nyt emne om det og skrive og vise hvad du har gjort.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej Bjarne.

Hvis du opretter et nyt emne, vil jeg smutte ud og se, hvad der kan måles på elkablet. Kan forbindelsen til laderen måles?

//Jørgen.
Besvar