100 dage med en Dream kabinescooter.

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej Cis.

Jeg glemte at svare på vægten. De 2 gange 20 lithium celler vejer i alt 80 kg, og erstatter 125 kg blybatterier.

//Jørgen
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Cis »

Jeg har ikke selv en El-kabine scooter, men jeg finder dem interessante, og følger udviklingen af dem ( Det er ret nemt, for der sker ikke meget )
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Så prøvede vi at køre Tyskland/retur. Det var en ok oplevelse, selvom vi var lidt ømme bagtil, pga de mange timer i køretøjet.
Vejene er ikke de bedste derned fra Herning, og der var noget kørsel på hovedveje med dobbelt optrukne midterstriber. Så det blev til lidt for mange overhalinger ud over de dobbelt optrukne midterstriber. Vi var desværre til gene for den almindelige biltrafik, det var ikke så godt. Jeg vil prøve at tegne ruten lidt bedre til næste gang, så vi kører mest muligt på små veje eller veje med cykelstier.

Lidt syd for Ribe, var vi tæt på en cyklist. Han kom fra en sidevej i den forkerte vejbane, og ville skrå ind over cykelstien. Vi kørte på tidspunktet 23 km/t, godt der ikke skete noget.
Jeg har overmalet hovedet og vejnavnet, man må vist ikke offentliggøre personer i trafikken. Vores kamera er placeret i venstre side af forruden, det giver en forkert oplevelse af vores placering på cykelstien.

Ang opladning, så var der ingen problemer. Vi "lånte" en stikkontakt som lovet, og betalte selvfølgelig for strømmen. Formentlig kan man også oplade hos andre B&B overnatningssteder.

Cyklist redigeret.jpg

//Jørgen
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Cis »

Mig bekendt, må man filme lige så meget man vil på offentlige pladser, veje og steder, også de personer der befinder sig der, blot man ikke specifikt går efter at filme en given person, og det gør man jo ikke når man blot filmer ud af ruden, mens man kører, og man må gerne offentligegøre det man har filmet, også selv om personer kan ses og genkendes på filmen, feks på stedet som Youtube, facebook osv...

Hatten af for den lange tur, i en jeres lille Ellert, det kræver mere end hård hud i r.... :thumbup:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad måtte du betale for opladningen?
Sagde de bare en pris?
Var der en strømmåler de kiggene på og så udregnede prisen?
Jeg snakkede engang med en på en havn om at bruge deres stik og så sagde han at jeg kunne finde ud af hvad det kostede men hvordan skulle jeg gøre det uden at vide hvad det koster for dem.

Måske noget ekstra affjedring på sæderne ville hjælpe mod ondt i røven.
Eller flere stop. Måske en timer der bipper hver time eller hver halve time så i lige kommer ud og gå lidt i 2 minutter.
Tror nok den øvelse der kaldes squat træner ballerne.
Squats_wbs.gif
Squats_wbs.gif (111.94 KiB) Vist 2426 gange
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Ang optagelserne fra vores DashCam, så slører Google Earth personer på deres billeder. Så for at være på den sikre side, slørede jeg også (er sikkert unødvendigt). Hvis det var nemt at sløre ansigtet på filmen, ville jeg have vist filmstumpen. Cyklisten havde virkelig fart på, og lavede "bremsespor" på asfalten. Når der ikke skete uheld, så er det egentlig bare et hyggeligt indslag på turen.

Strømforbruget til opladning, var ca 15kWh. Vi betalte hvad jeg vurdere det ville koste, hvis vi var hjemme ved egen måler. Vi var ikke fedtede ikke med beløbet, da betalingen var baseret på tillid (ingen måler). Det betyder ikke så meget at give 10 kr ekstra for strømmen, når den samlede overnatning mm kostede knap 1500 kr.

Vil prøve at lave flere stop under kørslen, men vejret var lidt træls. Ud over Holsted fandt vi ikke hjemmefra nogle gode steder, hvor vi evt kunne drikke kaffe mm. Så det var medvirkende til at vi holdt for få pauser.

//Jørgen
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Cis »

rjskib skrev: 12. juli 2023 14:23 Hej.

Ang optagelserne fra vores DashCam, så slører Google Earth personer på deres billeder. Så for at være på den sikre side, slørede jeg også (er sikkert unødvendigt). Hvis det var nemt at sløre ansigtet på filmen, ville jeg have vist filmstumpen. Cyklisten havde virkelig fart på, og lavede "bremsespor" på asfalten. Når der ikke skete uheld, så er det egentlig bare et hyggeligt indslag på turen.

Strømforbruget til opladning, var ca 15kWh. Vi betalte hvad jeg vurdere det ville koste, hvis vi var hjemme ved egen måler. Vi var ikke fedtede ikke med beløbet, da betalingen var baseret på tillid (ingen måler). Det betyder ikke så meget at give 10 kr ekstra for strømmen, når den samlede overnatning mm kostede knap 1500 kr.

Vil prøve at lave flere stop under kørslen, men vejret var lidt træls. Ud over Holsted fandt vi ikke hjemmefra nogle gode steder, hvor vi evt kunne drikke kaffe mm. Så det var medvirkende til at vi holdt for få pauser.

//Jørgen
Google slører ikke altid personer, jeg personligt kan ses og genkendes, da de filmede til deres Google earth map, på den vej hvor jeg bor, så hvis du søger på Højmarken 27 8600 Silkeborg, kan du se mig gå rundt udenfor på gaden...

Men de gør det nogle gange, og det er fordi, at der er forskelligt lovgivning omkring dette, i de forskellige lande, men i Danmark, og hele Norden, er det helt lovligt at filme og vise film fra offentlige steder, uanset hvor mange personer man dermed viser, og som kan genkendes, det er det også i feks. Usa og England m.m
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Ja det er nok mig der er for pylret, og ikke ønsker at støde nogen. Jeg prøvede at kigge på adressen i Silkeborg, jeg kunne kun se en sløret person i en bil. Kløjs jeg i det, eller er Google Earth blevet opdateret med nye billeder?

Jeg har kigget lidt mere på DashCam filmen, der er rimelig lang.
Her er et stemningsbillede på vejen lidt nord for Tønder. Deltagerne er stolte over deres køretøjer, og de dyttede og vinkede til os. Desværre var jeg ikke hurtig nok til at få vendt rundt, de kunne sikkert fortælle nogle spændende røverhistorier.

Tuk Tuk x 3.jpg

Jeg har efterfølgende søgt på "Tuk Tuk Tønder", for de så ud som om de var på søndagsudflugt. Vi kunne måske mødes med dem næste gang vi kører sydpå, men desværre gav søgning ikke resultat. Der er tilsyneladende et godt socialt sammenhold blandt Tuk Tuk brugerne, i år har de været på Ærø med rigtig mange køretøjer. Det ser rigtig hyggeligt ud på videofilmene.
Desværre må man kun være en person i en Tuk Tuk. Det er et problem, når lillemor ikke selv vil køre (og så er der selvfølgelig prisen på 2 stk Tuk Tuk'er).

//Jørgen
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Så gik den ikke længere. Forhjulsbremsen hænger.
Vi kørte ca 33 km/t ned af bakke, og hastigheden faldt ret hurtigt til 23 km/t. Jeg hoppede ud og gik en tur omkring kabinescooteren, men intet at bemærke. Jeg havde ikke figrene på skivebremserne, vidste godt at de sikkert var meget varme. Efter denne lille pause, kunne vi godt køre videre med næsten normal fart. Det lugtede dog svagt af noget brændt indendørs.
Da vi kom hjem, kiggede jeg alle kabelforbindelserne efter. Alle kabler var uden varmespor.

Så vi kørte en tur forbi vores mekaniker, og ganske rigtig hang forhjulsbremsen. Han havde ikke en ny kaliber på lager, så han valgte at fjerne den yderste "pakdåse" pakning (som egentlig ligner et lidt kraftigt gummibånd, der holder regnvand mm ude). Så nu er der kun pakdåsen, der holder bremsevæsken på plads. Mekanikeren mente, at det godt kunne holde til næste eftersyn om 4 uger.

Jeg fik mekanikeren til at løfte forhjulet, for at lytte til forhjulslejerne. De støjede lidt mere end normalt, men var dog ok. Da forhjulsdækket også trænger til at blive skiftet, bestilte vi i samme omgang 2 nye lejer. Jeg har ellers smurt lejerne med en kanyle, og det har formentlig også hjulpet på levetiden. Dæk + lejer + kaliber holdt så kun til godt 3800 km, det er ikke meget :weeping: :weeping: .

Hvis jeg husker at få de defekt lejer med hjem, vil jeg prøve at fotografere. Det er sikkert ikke noget at se, men nysgerrig er man vel altid.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: 100 dage med en Dream kabinescooter.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 13. oktober 2023 12:53 Hej.

Så gik den ikke længere. Forhjulsbremsen hænger.
Vi kørte ca 33 km/t ned af bakke, og hastigheden faldt ret hurtigt til 23 km/t. Jeg hoppede ud og gik en tur omkring kabinescooteren, men intet at bemærke. Jeg havde ikke figrene på skivebremserne, vidste godt at de sikkert var meget varme. Efter denne lille pause, kunne vi godt køre videre med næsten normal fart. Det lugtede dog svagt af noget brændt indendørs.
Da vi kom hjem, kiggede jeg alle kabelforbindelserne efter. Alle kabler var uden varmespor.

Så vi kørte en tur forbi vores mekaniker, og ganske rigtig hang forhjulsbremsen. Han havde ikke en ny kaliber på lager, så han valgte at fjerne den yderste "pakdåse" pakning (som egentlig ligner et lidt kraftigt gummibånd, der holder regnvand mm ude). Så nu er der kun pakdåsen, der holder bremsevæsken på plads. Mekanikeren mente, at det godt kunne holde til næste eftersyn om 4 uger.

Jeg fik mekanikeren til at løfte forhjulet, for at lytte til forhjulslejerne. De støjede lidt mere end normalt, men var dog ok. Da forhjulsdækket også trænger til at blive skiftet, bestilte vi i samme omgang 2 nye lejer. Jeg har ellers smurt lejerne med en kanyle, og det har formentlig også hjulpet på levetiden. Dæk + lejer + kaliber holdt så kun til godt 3800 km, det er ikke meget :weeping: :weeping: .

Hvis jeg husker at få de defekt lejer med hjem, vil jeg prøve at fotografere. Det er sikkert ikke noget at se, men nysgerrig er man vel altid.

//Jørgen
Ja det var ski hurtigt tingene er blevet øg. Har selv været så "heldig", at vosses VGA GEV1000 har nu kørt 7500 km uden der har været problemer af den slags. Der har så været et problem med at lejet i kronrøret aldrig har været spændt tilstrækkeligt sammen, det fik T. Hansen endeligt ordnet på garenti efter 3-4 forsøg.

Hvis du kan høre lejerne når hjulet roterer uden belastning, så plejer der også og være rustspor på kugler og lejespor når de adskilles.

Det lyder lidt underligt hvorfor din mekker fjerner det yderste gummiet på kaliberen der der forhindre stemplet i og ruste samt sandkorn i og sætte sig i klemme mellem stempel og cylinder, men han må vel have sine vægtige grunde. Til kalibrene på mange biler kan man få reperationssæt der indeholder alle gummidelene og en lille tube siliconefedt. Efter polering af stempel og cylinder, indsætning af gummidelene, plejer de at blive lige så gode som nye for en udgift omkring hund pr styk, en skam de sæt ikke kan fås til en billig Kineser.

Hilsen Leif.
Besvar