Hvor langt på en opladning?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Er der nogen der har et bud på hvor langt nedenstående el-scooter kan køre på en opladning?
Den skal bruges på meget stor privat grund.

Jeg har flg. data:
Batteri: 48V lead acid 48Ah
Opladning: 48V 12Ah
Motor har 3 trin: 250/350/500W
Maskinen vejer 50 kg (chaufføren vejer 90 kg)
Den kører op til 35 km/t
Vedhæftede filer
el.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Måske 25 km/opladning.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 31. januar 2024 21:37 Er der nogen der har et bud på hvor langt nedenstående el-scooter kan køre på en opladning?
Den skal bruges på meget stor privat grund.

Jeg har flg. data:
Batteri: 48V lead acid 48Ah
Opladning: 48V 12Ah
Motor har 3 trin: 250/350/500W
Maskinen vejer 50 kg (chaufføren vejer 90 kg)
Den kører op til 35 km/t
Antal km pr opladning vil helt klart afhænge af førerens evne u i at pedalere. Er ret overbevist at Jonas Vingegaard kan få flere tusinde km ud af en opladning mens andre opdager deres evne kun rækker til mellem 5 og 10 km. Batterierne er blybatterier og vejer formodentlig mindst 20 kg.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Leif, meningen med en el-scooter er jo ikke hovedsageligt at cykle. Så kunne man ligeså godt købe en regulær cykel. Jeg er selvfølgelig interesseret i rækkevidden på el. Jeg mente at der var en udregningsmulighed når man kender batteriets str og motorens effekt osv.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 1. februar 2024 15:43 Leif, meningen med en el-scooter er jo ikke hovedsageligt at cykle. Så kunne man ligeså godt købe en regulær cykel. Jeg er selvfølgelig interesseret i rækkevidden på el. Jeg mente at der var en udregningsmulighed når man kender batteriets str og motorens effekt osv.
Jo ja :angel: Der er desværre så mange ubekendte variabler i det du spørger om, bla. mangler der oplysning om fart, underlag, med/modvind og hvor meget, op/ned af bakke og til sidst tabet i motor/transmission, så dem der er klogere end en anden måske kunne med et begavet gæt, undskyld udregning, hvis du kommer med de manglende oplysninger.

Alternativt kunne du prøve at spørge T. Hansen, hvis du vil have et højt og urealistisk tal da de erfaringsmæssig er ekspert i den type gætterier. :mrgreen:

Hvor har du fundet den cykel ?

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Landbo skrev: 1. februar 2024 16:13
Jo ja :angel: Der er desværre så mange ubekendte variabler i det du spørger om, bla. mangler der oplysning om fart, underlag, med/modvind og hvor meget, op/ned af bakke og til sidst tabet i motor/transmission, så dem der er klogere end en anden måske kunne med et begavet gæt, undskyld udregning, hvis du kommer med de manglende oplysninger.

Alternativt kunne du prøve at spørge T. Hansen, hvis du vil have et højt og urealistisk tal da de erfaringsmæssig er ekspert i den type gætterier. :mrgreen:

Hvor har du fundet den cykel ?

Hilsen Leif.
Jeg fandt den på nettet til 1450 kr ny
Men hvis vi for nemheds skyld siger at det er en asfaltvej, lige ud, igen bakker, vindstille og 20 km/t. Så kan man måske beregne noget ud fra de 48Ah og 250W motoreffekt? Hvis den kan klare 25 km vil jeg være fint tilfreds. Den skal ikke køre i Danmark men under varmere himmelstrøg hvor temperaturen ikke kommer under 26 grader om dagen.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Hvis man regner lidt på det, er tallene:

12 AH : 2 X 48V giver ca 288Wh (de 12 Ah skal deles med 2, da man i dagligdagen ikke må aflade blybatterier med mere end halvdelen).

Ved den lave motorydelse svarer det nogenlunde til en times kørsel (forbrug 250 W i timen). Giver det ca 20 km's rækkevidde?

Ved den høje motorydelse svarer det nogenlunde til en halv times kørsel (forbrug 500 W i timen). Giver det ca 15 km's rækkevidde?

Desværre kan man vist ikke stole på opgivne tal. Vores kabinescooter blev leveret med 80 Ah batterier, som var på ca 60 Ah. Ved dagligdags kørsel kunne man så kun bruge 30 Ah.
Motoren var alle steder beskrevet som værende på 1500 W, men den er på 3000 W. Dvs at den bruger meget mere strøm end forventet, og rækkevidden var også derefter.

Hvis underlaget er jord/græs, vil rækkevidden nok også blive noget mindre end på asfalt.

//Jørgen
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af SteenKolding »

rjskib skrev: 1. februar 2024 17:31 Hej.

Hvis man regner lidt på det, er tallene:

12 AH : 2 X 48V giver ca 288Wh (de 12 Ah skal deles med 2, da man i dagligdagen ikke må aflade blybatterier med mere end halvdelen).

Ved den lave motorydelse svarer det nogenlunde til en times kørsel (forbrug 250 W i timen). Giver det ca 20 km's rækkevidde?

Ved den høje motorydelse svarer det nogenlunde til en halv times kørsel (forbrug 500 W i timen). Giver det ca 15 km's rækkevidde?

Desværre kan man vist ikke stole på opgivne tal. Vores kabinescooter blev leveret med 80 Ah batterier, som var på ca 60 Ah. Ved dagligdags kørsel kunne man så kun bruge 30 Ah.
Motoren var alle steder beskrevet som værende på 1500 W, men den er på 3000 W. Dvs at den bruger meget mere strøm end forventet, og rækkevidden var også derefter.

Hvis underlaget er jord/græs, vil rækkevidden nok også blive noget mindre end på asfalt.

//Jørgen
Hvilket tal skal man regne med, når der står at batteriet er på 48V og 48Ah, samt opladning er 48V og 12Ah? Så er batteriet vel på 48Ah og ikke 12Ah? Efter str at se, så er batteriet sammenlagt på størrelse med et bilbatteri. Det er rektangulært og er placeret under sadlen og går ned i stelrammen. Så 48Ah passer vel meget godt fremfor 12Ah?
Jeg vil nok køre den længere ned end 50% hver gang, uanset om det forringer levetiden. Ellers er der alt for lidt km i det. Jeg har set tilsvarende scootere monteret med et stort batteri på bagsædet. Dvs der er 2 batterier. Det vejer selvfølgelig, men kan garanteret give noget mere rækkevidde. Et 12V bilbatteri kan ikke gå an, men hvis man kan finde et 48V batteri et sted, kunne det måske være en løsning hvis man vil have mere rækkevidde. Men det er jeg nu ikke så nervøs over. Hvis der som sagt er 20 km i det orig. batteri pr. opladning, så er det fint nok.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 249
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Undskyld, jeg fik ikke læst ordentlig på de opgivne batteridata. Jeg læste det som 48 V 12 Ah.
En lader kan i øvrigt ikke give 12Ah. Man skriver normalt at en lader kan lade med f. eks 12 A. Den lader så indtil spændingen er kommet op eller man slukker for laderen.

Jeg synes at 48 V 48 Ah lyder af meget, kan det være i den lille kasse?
For at lave 48 V, skal der bruges 4 stk 12 volts batterier (hvis vi snakker af typen bilbatterier).

Hvis det er 48 V 48 Ah batterier, skulle den kunne køre i 9 timer på den laveste motoreffekt, og ca 4 1/2 time på den høje motoreffekt.
Det lyder af meget.

Har du en link til annoncen?

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 1. februar 2024 17:19
Landbo skrev: 1. februar 2024 16:13
Jo ja :angel: Der er desværre så mange ubekendte variabler i det du spørger om, bla. mangler der oplysning om fart, underlag, med/modvind og hvor meget, op/ned af bakke og til sidst tabet i motor/transmission, så dem der er klogere end en anden måske kunne med et begavet gæt, undskyld udregning, hvis du kommer med de manglende oplysninger.

Alternativt kunne du prøve at spørge T. Hansen, hvis du vil have et højt og urealistisk tal da de erfaringsmæssig er ekspert i den type gætterier. :mrgreen:

Hvor har du fundet den cykel ?

Hilsen Leif.
Jeg fandt den på nettet til 1450 kr ny
Men hvis vi for nemheds skyld siger at det er en asfaltvej, lige ud, igen bakker, vindstille og 20 km/t. Så kan man måske beregne noget ud fra de 48Ah og 250W motoreffekt? Hvis den kan klare 25 km vil jeg være fint tilfreds. Den skal ikke køre i Danmark men under varmere himmelstrøg hvor temperaturen ikke kommer under 26 grader om dagen.
Ja ok. Jeg har ligesom Jørgen læst forkert på batteri data og forstået den var udstyret med 48 Volt 12 Ah i batterier. Hvis det er 48 Volt 48 Amp/h bliver vægten ca. 60 kg for batterierne alene, hvilket jeg vil mene er helt urealistisk for den viste cykel. Ligesom Jørgen mere end tvivler jeg på en sådan batteripakke kan gemmes på den cykel.

Hvorfor være så hemmelig med hvor du har fundet "vidunderet" sat til salg på nettet, link pse ?

For nemhedens skyld kan jeg lave en sammenligning med en VGA GEV1000 i 30 km udgaven der vejer 58 kg og er udstyret med en 1000 Watt motor. Med en 100 kg fører kan den med et 20 Amp/h batteri køre ca. 35 km på asfaltvej inden den mister pusten. 250 Watt forbrug på motoren er helt urealistisk da det svarer til hvad en Dansk el-cykel må forbruge og med en sådan skal der stampes godt i pedalerne for den skulle kunne fremføre med 25 km/t.

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 1. februar 2024 21:07, rettet i alt 1 gang.
Besvar