Hvor langt på en opladning?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg søgte på 15 sider (ud af 100) på Alibaba. Og fandt kun nogle der mindede lidt om den. :(
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jeg kunne ikke lige finde linket igen. Men der var nogle forskellige modeller.
Det viser sig at være et 12 Ah batteri selvom der stod 48Ah.
Jeg talte lige med en fyr som køre på den type scooter, og han fortalte at der ikke var mere end max. 10 km kørsel pr. opladning.

https://www.amazon.ae/35-speed-Electric ... d60a027ff8

https://www.dragonmart.ae/wanqi-2-seate ... w-pink/pdp
https://www.dragonmart.ae/wanqi-two-sea ... r-grey/pdp
https://www.dragonmart.ae/xindou-golden ... -white/pdp

Den sidste står der godt nok 35-40 km rækkevidde meeeen....
Prisen skal ganges med 1,86 for DKK. Nogle steder er de lidt billigere end andre, så man skal lige søge lidt rundt for at finde den billigste pris.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 1. februar 2024 21:34 Jeg kunne ikke lige finde linket igen. Men der var nogle forskellige modeller.
Det viser sig at være et 12 Ah batteri selvom der stod 48Ah.
Jeg talte lige med en fyr som køre på den type scooter, og han fortalte at der ikke var mere end max. 10 km kørsel pr. opladning.

https://www.amazon.ae/35-speed-Electric ... d60a027ff8

https://www.dragonmart.ae/wanqi-2-seate ... w-pink/pdp
https://www.dragonmart.ae/wanqi-two-sea ... r-grey/pdp
https://www.dragonmart.ae/xindou-golden ... -white/pdp

Den sidste står der godt nok 35-40 km rækkevidde meeeen....
Prisen skal ganges med 1,86 for DKK. Nogle steder er de lidt billigere end andre, så man skal lige søge lidt rundt for at finde den billigste pris.
Søger du med Google Lens på billedet af cyklen, er der formodentlig langt flere muligheder for at finde det helt samme køretøj. Nogle af dem er udstyret med et 72 Volt batteri og en ret stor motor.

Vil formode cyklen måske kan være lovlig herhjemme hvis den er udstyret efter el-cykel reglerne, dvs der skal drejes på pedalerne for at få motorhjælp op til 25 km/t og motoren må ikke være på mere end 250 Watt.

https://lens.google.com/search?ep=cnts& ... p3PT0iXQ==

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Den skal ikke bruges i Danmark. Men 10 km er i hvert fald for lidt. Jeg tænker i stedet på sådan en her:

https://www.dragonmart.ae/aster-single- ... 70kmhr/pdp
Eller
https://www.dragonmart.ae/foldable-e-10 ... h-seat/pdp
Vedhæftede filer
Screenshot_20240202_163842_Samsung Internet.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 2. februar 2024 13:36 Den skal ikke bruges I Danmark. Men 10 km er I hvert fald for lidt. Jeg tænker i stedet på sådan en her:

https://www.dragonmart.ae/aster-single- ... 70kmhr/pdp
Eller
https://www.dragonmart.ae/foldable-e-10 ... h-seat/pdp
Hmm, begge de viste modeller er el-løbehjul. Spørger du mig, vil jeg mene at det er en lynhurtig genvej til en kold etværelses 6 alen under jorden, med de små hjul og en topfart på 70 km/t. Jeg tvivler også her på et 48 Volt 14 Amp/h batteri vil kunne holde ret mange km da det kun kan levere 48V*13A=624 Watt/h. Tøws sgi dine valg bliver mere og mere ui det ekstreme. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Landbo skrev: 2. februar 2024 14:16
Hmm, begge de viste modeller er el-løbehjul. Spørger du mig, vil jeg mene at det er en lynhurtig genvej til en kold etværelses 6 alen under jorden, med de små hjul og en topfart på 70 km/t. Jeg tvivler også her på et 48 Volt 14 Amp/h batteri vil kunne holde ret mange km da det kun kan levere 48V*13A=624 Watt/h. Tøws sgi dine valg bliver mere og mere ui det ekstreme. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Hehe, lad nu barnet lege!
Hvis man skal køre rundt på et ret stort areal på en smart og billig måde, hvad kan man ellers bruge? Jeg gider ikke cykle og heller ikke manuel løbehjul. Benzinmotor behøves ikke. Så er der næsen kun de to forslag tilbage?
Der er asfalerede veje, ingen bakker. Ingen trafik da det er privat grund. Forestil dig et stort landbrug men med asfalterede småveje eller herregårdsfliser. At gå rundt tager over en time. Jeg har ingen ambitioner om at køre 70 km/t. Derimod vil lang rækkevidde være at foretrække. Min el-cykel i DK har et 11 Ah batteri, og den kører kun 20 km selvom det er med pedalkraft. Så jeg ved ikke helt hvad man kan forvente af disse maskiner. Jeg har lidt på fornemmelsen af folk lynhurtigt bliver trætte af dem netop fordi det viser sig at de ikke kan køre ret langt. Medmindre man betaler kassen og får fat i en af lækre løbehjul fra Porsche eller Mercedes måske.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 2. februar 2024 17:45
Landbo skrev: 2. februar 2024 14:16
Hmm, begge de viste modeller er el-løbehjul. Spørger du mig, vil jeg mene at det er en lynhurtig genvej til en kold etværelses 6 alen under jorden, med de små hjul og en topfart på 70 km/t. Jeg tvivler også her på et 48 Volt 14 Amp/h batteri vil kunne holde ret mange km da det kun kan levere 48V*13A=624 Watt/h. Tøws sgi dine valg bliver mere og mere ui det ekstreme. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Hehe, lad nu barnet lege!
Hvis man skal køre rundt på et ret stort areal på en smart og billig måde, hvad kan man ellers bruge? Jeg gider ikke cykle og heller ikke manuel løbehjul. Benzinmotor behøves ikke. Så er der næsen kun de to forslag tilbage?
Der er asfalerede veje, ingen bakker. Ingen trafik da det er privat grund. Forestil dig et stort landbrug men med asfalterede småveje eller herregårdsfliser. At gå rundt tager over en time. Jeg har ingen ambitioner om at køre 70 km/t. Derimod vil lang rækkevidde være at foretrække. Min el-cykel i DK har et 11 Ah batteri, og den kører kun 20 km selvom det er med pedalkraft. Så jeg ved ikke helt hvad man kan forvente af disse maskiner. Jeg har lidt på fornemmelsen af folk lynhurtigt bliver trætte af dem netop fordi det viser sig at de ikke kan køre ret langt. Medmindre man betaler kassen og får fat i en af lækre løbehjul fra Porsche eller Mercedes måske.
Nu vil jeg ikke mene det er og lege at ligge stationær i en kold kælder og formulde. :thumbdown:

Nu du spørger på den måde bør et sådanne køretøj have mindst 12"-14" hjul. Skal man også køre på grusvej, bør dækkene heller ikke være for brede. At købe noget ukendt Kina skrammel, hvor man ikke kan få en stump til uden for fremstillingslandet vil det i sidste ende være en dyr irriterende fornøjelse. Du skal op i klassen bedre end det T. Hansen sælger herhjemme. Angående antal km på batteriet, er det eksempel jeg for en VGA GEV1000 et godt udgangspunkt for udregning med et nyt 48 Volts batteri på 20 Amp/h. Der skal du så tage højde for at batteriet vil miste noget af sin effekt ved brug/ældning, så køb det nu rigeligt. Endelig vil kørsel på grusvej i praktiks mere end halvere det antal km du får på en opladning i forhold til kørsel på asfalt. Endelig vil kørsel op af lange stejle bakker malke et batteri i lyntempo.

Måske en ny tyst 50 cc benzinscooter slet ikke være et helt dårligt valg alligevel og helt sikkert være billigere i både anskaffelse og brug i forhold til en el ditto. Det er min erfaring med den bette el-scooter vi var så dum at investere i.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 284
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Landbo skrev: 2. februar 2024 19:35
Nu vil jeg ikke mene det er og lege at ligge stationær i en kold kælder og formulde. :thumbdown:

Nu du spørger på den måde bør et sådanne køretøj have mindst 12"-14" hjul. Skal man også køre på grusvej, bør dækkene heller ikke være for brede. At købe noget ukendt Kina skrammel, hvor man ikke kan få en stump til uden for fremstillingslandet vil det i sidste ende være en dyr irriterende fornøjelse. Du skal op i klassen bedre end det T. Hansen sælger herhjemme. Angående antal km på batteriet, er det eksempel jeg for en VGA GEV1000 et godt udgangspunkt for udregning med et nyt 48 Volts batteri på 20 Amp/h. Der skal du så tage højde for at batteriet vil miste noget af sin effekt ved brug/ældning, så køb det nu rigeligt. Endelig vil kørsel på grusvej i praktiks mere end halvere det antal km du får på en opladning i forhold til kørsel på asfalt. Endelig vil kørsel op af lange stejle bakker malke et batteri i lyntempo.

Måske en ny tyst 50 cc benzinscooter slet ikke være et helt dårligt valg alligevel og helt sikkert være billigere i både anskaffelse og brug i forhold til en el ditto. Det er min erfaring med den bette el-scooter vi var så dum at investere i.

Hilsen Leif.
Jow jow, der er jo en risiko ved alt her i livet. Jeg kan slet ikke tælle alle de gange jeg som yngre er væltet på cykel fordi jeg var træt og udmattet og derfor ikke kunne koncentrere mig om at køre ordenlig. Men nuvel, spørgsmålet gik nu mere på rækkevidde end risiko ved diverse typer transportmiddel. Grunden til at jeg skrev om den føste pedal-scooter til omkring 12-1400 kr var fordi det var budgettet. At jeg kan få en fin benzinscooter til 15.000 kr er ikke videre interessant for mig. Og å er en alm. scooter for stor. Mindre kan sagtens gøre det. Men hvis jeg kigger efter et el-løbehjul med sæde, så kan jg forstå at vi snakker max 500W motor og over 15Ah batteri, for at den kan køre en rimelig distance. Hvor vigtig er det, om det er 48V eller lavere eller højere? Hjulstørrelsen har altid undret mig på de løbehjul. Sæt dog nogle større hjul på, skulle man mene.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hvor langt på en opladning?

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 2. februar 2024 20:02
Landbo skrev: 2. februar 2024 19:35
Nu vil jeg ikke mene det er og lege at ligge stationær i en kold kælder og formulde. :thumbdown:

Nu du spørger på den måde bør et sådanne køretøj have mindst 12"-14" hjul. Skal man også køre på grusvej, bør dækkene heller ikke være for brede. At købe noget ukendt Kina skrammel, hvor man ikke kan få en stump til uden for fremstillingslandet vil det i sidste ende være en dyr irriterende fornøjelse. Du skal op i klassen bedre end det T. Hansen sælger herhjemme. Angående antal km på batteriet, er det eksempel jeg for en VGA GEV1000 et godt udgangspunkt for udregning med et nyt 48 Volts batteri på 20 Amp/h. Der skal du så tage højde for at batteriet vil miste noget af sin effekt ved brug/ældning, så køb det nu rigeligt. Endelig vil kørsel på grusvej i praktiks mere end halvere det antal km du får på en opladning i forhold til kørsel på asfalt. Endelig vil kørsel op af lange stejle bakker malke et batteri i lyntempo.

Måske en ny tyst 50 cc benzinscooter slet ikke være et helt dårligt valg alligevel og helt sikkert være billigere i både anskaffelse og brug i forhold til en el ditto. Det er min erfaring med den bette el-scooter vi var så dum at investere i.

Hilsen Leif.
Jow jow, der er jo en risiko ved alt her i livet. Jeg kan slet ikke tælle alle de gange jeg som yngre er væltet på cykel fordi jeg var træt og udmattet og derfor ikke kunne koncentrere mig om at køre ordenlig. Men nuvel, spørgsmålet gik nu mere på rækkevidde end risiko ved diverse typer transportmiddel. Grunden til at jeg skrev om den føste pedal-scooter til omkring 12-1400 kr var fordi det var budgettet. At jeg kan få en fin benzinscooter til 15.000 kr er ikke videre interessant for mig. Og å er en alm. scooter for stor. Mindre kan sagtens gøre det. Men hvis jeg kigger efter et el-løbehjul med sæde, så kan jg forstå at vi snakker max 500W motor og over 15Ah batteri, for at den kan køre en rimelig distance. Hvor vigtig er det, om det er 48V eller lavere eller højere? Hjulstørrelsen har altid undret mig på de løbehjul. Sæt dog nogle større hjul på, skulle man mene.
Du glemmer vist folk har det med at blive mere og mere skrøbelig med alderen. ;)

Ja ok med budgettet.

Det er iogforsig ligegyldigt om det er et 36, 48 eller 60 Volts batteri der er på køretøjet. Det du skal hæfte dig ved er de antal Watt timer som batteriet kan indeholde for du kan lave en sammenligning. Er Watt timer ikke opgivet kan du selv udregne det ved at gange batteriets spænding (i Volt) med de opgivede Amp (Amp/h), det gør så du kan sammenligne den effekt et batterier med forskellige spændinger. I øvrigt kan du også bruge motorens optagende effekt (Watt) til og udregne dens styrke i HP, altså hestes kraft, når du ved 1 HP svarer til 746 Watt.

Jeg vil mene du skal regne med et forbrug på ca 40-50 Watt eller Watt/t pr km for at kunne udregne ca hvor langt du kan køre på et givent batteri.

De små hjul der er på et billigt el-løbehjul er sikkert udelukkende et spørgsmål om i hvilket prisleje det færdige produkt skal ligge. Du kan sagtens købe el-løbehjul med større luftfyldte hjul til langt over dit budget.

Hilsen Leif.
Besvar