Skal løfte "bilen" :)

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Skal løfte "bilen" :)

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 28. september 2023 18:52 Nu kan jeg ikke huske årsagen til at du ville tjekket lejerne men var det fordi styret rystede nogle gange?

Du fjerner vel de spånflader under forhjulet inden du tester lejerne ikke?

Så kunne du måske spænde styret fast med et reb så det er låst til den ene side og ikke kan drejes.
Og så vippe i dækket/hjulet og se om der er problemer.
Eventuelt tage hjulet af så du kan dreje direkte på de inderste lejeskåle med en finger og mærke om de er fine.

Og så med løst styr (uden reb) kunne du prøve at dreje styret lige ud og vippe op og ned i forhjul/gaffelben og mærke om der er slør i styrfittings når du går fra at løft vægten af det hele så styrfittings får vægten den ene vej og give slip så vægten kommer den anden vej.
Årsagen til løftet, var fordi jeg troede der kom støj fra lejerne. Og nej jeg fjernede ikke spånpladerne, da jeg jo løftede hjulet de 2-3 cm fra pladerne så det kunne rulle frit og jeg fik heller ikke afmonteret hjulet, da jeg havde glemt værktøjet til at få det af med. Og der er ikke tjekket for slør, det bliver først når hjulet er pillet af. Spænde styret fast med reb???? Det ser jeg ingen grund til.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Skal løfte "bilen" :)

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 28. september 2023 16:26 Det ender med du skal til at tage arbejde ind ude fra byen. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Jeg roder kun med mine egne ting ;)
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Skal løfte "bilen" :)

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 29. september 2023 08:00
Landbo skrev: 28. september 2023 16:26 Det ender med du skal til at tage arbejde ind ude fra byen. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Jeg roder kun med mine egne ting ;)
Så ender det sgi pludselig med at byen ånder lettet op. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Skal løfte "bilen" :)

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 29. september 2023 10:05
Jps skrev: 29. september 2023 08:00
Landbo skrev: 28. september 2023 16:26 Det ender med du skal til at tage arbejde ind ude fra byen. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Jeg roder kun med mine egne ting ;)
Så ender det sgi pludselig med at byen ånder lettet op. :mrgreen:

Hilsen Leif.
Ja det er helt sikkert ;)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Skal løfte "bilen" :)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Eventuelt lav en optagelse hvor du placerer mikrofonen forskellige steder og se om du kan fejlsøge lyden bedre.
Men det er vel ikke helt usandsynligt at forhjulslejerne bliver slidt mere på sådan en tung kabinescootere.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Skal løfte "bilen" :)

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 30. september 2023 19:01 Eventuelt lav en optagelse hvor du placerer mikrofonen forskellige steder og se om du kan fejlsøge lyden bedre.
Men det er vel ikke helt usandsynligt at forhjulslejerne bliver slidt mere på sådan en tung kabinescootere.
Løftede den igen idag, og hjulet er lydløst når det drejer rundt og lejerne er fine. Der er intet slør vedr. lejerne, og forgaflen sidder ikke løst . Den kan ikke rykkes op/ned, som man måske kunne forvente ved dårlige styrlejer i top/bund. Mangler at løfte baghjulene, for at tjekke lejer og lyd derfra.

Men en underlig ting opstod, da jeg kørte hjem, idet optræk/fart var faldet, trods 3 timers opladning. Ved ikke, om der er kabler der er kommet i klemme, under løftet. Og der er ikke noget synligt gaskabel, og det undre mig en del.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Skal løfte "bilen" :)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Farthåndtaget bruger elektrisk ledning.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Skal løfte "bilen" :)

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 30. september 2023 22:28 Farthåndtaget bruger elektrisk ledning.
Okay. Men alligevel mærkeligt, at man ikke kan se ledningen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Skal løfte "bilen" :)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ledningen fra farthåndtaget er forholdsvis kort og forbinder til ledningsnettet oppe nær styret.
Og så dernede hvor du løfter er der nok kun én stor ledning (ledningsnettet).

Jeg skulle til at skrive at de da vel nok har ført ledningsnettet indenom stellet så ikke det kan komme i klemme mellem stel og skjold når du løfter på den måde men nej hvorfor skulle man beskytte ledningsnettet. :crazy:
Så der er chance for at klemme både ledningsnet og hydraulikkabel når du løfter på den måde.
ledningsnet.jpg
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Skal løfte "bilen" :)

Ulæst indlæg af Jps »

Må se om det er bedre imorgen, mht farten, når jeg skal over til min far. Pt står den til opladning, i nogle timer. Det ser forøvrigt ud til at jeg kan skrue en del af bundpladen af. Så kunne jeg få syn for sagen, så at sige. Jeg kan ikke se ret meget ved hullet under sædet.
Besvar