Opladning af batteri med motionsmaskine

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Opladning af batteri med motionsmaskine

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg tænker på det kunne være sjovt at bruge en motionsmaskine til at oplade batteri til elektrisk scooter.

Så kan man køre scooter med energi der er kommet fra sig selv det kunne da være vildt.

Måske tilslutte en motor mekanisk til motionsmaskinen og en controller så man bruger den regenerative bremsning som den elektrisk scooter har til at oplade batteriet.

Ved ikke hvor effektivt det er med regenerativ bremsning i forhold til opladeren eller om der er noget problem i at bruge regenerativ bremsning i længere perioder.

Hvis nu man havde alt så kunne man jo også have en motionsmaskine til at stå med ruller og så stille sin scooter med hjulet på rullerne så scooterens hjul drejer når man bruger motionsmaskinen.
Så kunne man måske lave en kontakt til opladning med motionsmaskine der aktiverer bremsekontakt og afbryder strømforbrug såsom lys osv.

Motionsmaskinen har svinghjul med magneter der kan flyttes for at justere modstanden.
Kunne være smart hvis man kunne udskifte det med en motor/generator.

Hvis i har nogen ideer til det så kom gerne med det.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Opladning af batteri med motionsmaskine

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 9. juli 2023 20:39 Jeg tænker på det kunne være sjovt at bruge en motionsmaskine til at oplade batteri til elektrisk scooter.

Så kan man køre scooter med energi der er kommet fra sig selv det kunne da være vildt.

Måske tilslutte en motor mekanisk til motionsmaskinen og en controller så man bruger den regenerative bremsning som den elektrisk scooter har til at oplade batteriet.

Ved ikke hvor effektivt det er med regenerativ bremsning i forhold til opladeren eller om der er noget problem i at bruge regenerativ bremsning i længere perioder.

Hvis nu man havde alt så kunne man jo også have en motionsmaskine til at stå med ruller og så stille sin scooter med hjulet på rullerne så scooterens hjul drejer når man bruger motionsmaskinen.
Så kunne man måske lave en kontakt til opladning med motionsmaskine der aktiverer bremsekontakt og afbryder strømforbrug såsom lys osv.

Motionsmaskinen har svinghjul med magneter der kan flyttes for at justere modstanden.
Kunne være smart hvis man kunne udskifte det med en motor/generator.

Hvis i har nogen ideer til det så kom gerne med det.
God ide hvis du med tiden gerne vil i lige så god form som en PROF cykelrytter. :mrgreen: Et PROF cykelrytter kan "kun" producerer ca 300 Wh i kortere tidsrum, så du vil uden tvivl have tungen hængende langt ud af halsen for bare at producerer til det lys du har på din scooter. :scootergriselektrisk:

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Opladning af batteri med motionsmaskine

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har er data fra controlleren til en VGA Vax 2016 30 km/t.
Regenerativ bremsning er indstillet til at lade med 60 volt og 40 ampere. Hvilket vel så er 2400 watt.
Til sammenligning lader den medfølgende oplader med 54,6~58,8 volt og 5 ampere og 294 watt.
Output
DC voltage 54.6~58.8V
Rated Current (220VAC) 5A
Rated Power 294W
EBS_Func_setting.jpg
EBS_Func_setting.jpg (28.79 KiB) Vist 1997 gange
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Opladning af batteri med motionsmaskine

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 9. juli 2023 22:15 Har er data fra controlleren til en VGA Vax 2016 30 km/t.
Regenerativ bremsning er indstillet til at lade med 60 volt og 40 ampere. Hvilket vel så er 2400 watt.
Til sammenligning lader den medfølgende oplader med 54,6~58,8 volt og 5 ampere og 294 watt.
Output
DC voltage 54.6~58.8V
Rated Current (220VAC) 5A
Rated Power 294W
EBS_Func_setting.jpg
Din krop kan stadig kun producerer en effekt, der formodentlig ligger et godt stykke under af hvad en PROF cykelrytter kan lave, så derfor er controllerens teoretiske effektafgivelse ligegyldigt. Husk på, det stadig ikke er lykkedes nogen person her i verdenen og lave en maskine der kan afgive mere effekt end den man putter ind i den.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 406
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Opladning af batteri med motionsmaskine

Ulæst indlæg af GYS »

For en del år siden prøvede jeg en kinesisk el-cykel. Den kunne også bruges stillestående som kondicykel, og oplade batteriet ;)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Opladning af batteri med motionsmaskine

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kom gerne med link til sådan nogle.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 406
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Opladning af batteri med motionsmaskine

Ulæst indlæg af GYS »

scootergrisen skrev: 11. juli 2023 20:25 Kom gerne med link til sådan nogle.
Jeg kan ikke finde den - det er mange år siden, så den er nok gået ud af produktion. Jeg husker, at den havde hjul motor med permanente magneter på baghjulet, og regenerativ bremsning. Satte man den på central støttefod, og drejede hjulet rundt ved at træde i pedalen, så opladede den batteriet. Jeg mener endda, at man kunne se det på nogle lysdioder, hvis man trådte til. Det vil jo egentligt være logisk, hvis alle med hjulmotor på baghjulet og permanente magneter, og som har regenerativ bremsning, fungerer på den måde.

Jeg vil nok gå efter en baghjulsdrevet type med regenerativ bremsning, og tjekke den med et voltmeter. Købes den på nettet, er der 14 dages returret, hvis den ikke funger som kondicykel :lol:.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Opladning af batteri med motionsmaskine

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Var der så noget lys/display eller andet der var tændt mens du opladte batteriet med regenerativ bremsning?
På min kan jeg slå sidestøttebenet ud for at aktivere regenerativ bremsning men kun hvis tændingslåsen er på ON. Det vil sige display/forlys/baglys og DC-DC-konverter bruger strøm. Så der mangler lige en knap eller noget til at undgå unødigt strømforbrug.
Måske der kunne være en kontakt ved centerstøttebenet til det ligesom det du beskriver.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 406
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Opladning af batteri med motionsmaskine

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg husker det ikke - men jeg mener, at den tændte lysdioder og elektronikken, når man drejede rundt. Så der var unødigt strømforbrug. Men, laderen skal jo have strøm, så det kan nok ikke undgås. Måske kunne man sætte en lille kontakt på, til at slukke LED's. Men moderne LED's bruger næsten ikke strøm.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Opladning af batteri med motionsmaskine

Ulæst indlæg af Landbo »

Iøvrigt er de bedste af kondicyklerne lavet over en generator, der afsætter den effekt pedalisten producerer i en modstand. Så kobler man et Wattmeter i mellem til udlæsning af brugerens tramperi. ;)

Hilsen Leif.
Besvar