Træt af min "elbil"

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
Brugeravatar
Cis
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 165
Tilmeldt: 4. januar 2022 00:13

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Cis »

Angående sprængte pærer, du ved formentligt godt dette, men jeg vil lige nævne det for en god ordens skyld.

Man må aldrig røre ved selve glasset på en pære, slet ikke en Halogenpære, man afsætter nemlig lidt fedt fra fingerne, og det vil give pæren problemer med at afgive den nødvendige varme, på det sted som man har rørt, og så bliver tråden for varm, og brænder over, eller knækker ved bump eller rystelser..

Sprænger den tit pærene, er der noget galt, men det ved Landbo tusinde gange mere om en mig, så spørg ham...
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11156
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ser da ud til man godt kan komme til at skifte forpærerne når frontskjoldet er fjernet.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Landbo »

Cis skrev: 14. april 2023 20:18 Angående sprængte pærer, du ved formentligt godt dette, men jeg vil lige nævne det for en god ordens skyld.

Man må aldrig røre ved selve glasset på en pære, slet ikke en Halogenpære, man afsætter nemlig lidt fedt fra fingerne, og det vil give pæren problemer med at afgive den nødvendige varme, på det sted som man har rørt, og så bliver tråden for varm, og brænder over, eller knækker ved bump eller rystelser..

Sprænger den tit pærene, er der noget galt, men det ved Landbo tusinde gange mere om en mig, så spørg ham...
Fedtede fingre på en pære der bliver pænt lun plejer og resultere i glasset revner/springer.

Når en pære bliver blanksort indvendig på glasset skyldes det at wolfram tråden bliver slidt af varmen med tiden og dermed tyndere. Det sortblanke lag er faktisk fordampet wolfram. Tungsten er et alternativt navn for metallet wolfram.

Kraftige slag på en kolben/fatningen af en tændt pære er også stærkt medvirkende til den springer hurtigere end normalt. Det sker typisk når køretøjet rammer et pothul i vejen/cykelstien eller dårlige designet op/ned kørsler på cykelstier/over fortove.

Overspænding er også medvirkende til at forkorte levetiden på en glødepære.

Er det muligt at finde tilsvarende LED pære der passer i den bestående fatninger i lygterne, er det at foretrække grundet et meget mindre strømforbrug og dermed lidt længere rækkevidde på en opladning, ydermere er levetiden normalt meget længere. På en kabine scooter/knallert er det ikke et lovkrav at lygter og pærer skal være E mærkede som på biler.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11156
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Opret gerne et nyt emne om det med E-mærke hvis du ved noget om det.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 14. april 2023 22:21 Opret gerne et nyt emne om det med E-mærke hvis du ved noget om det.
Ved da en smule, men de bestemmelser om lygters mærkning vedrører ikke cykler med hjælpemotor/knallerter/scootere og kabinescootere såå ......

Har du selv lyst til at studerer, begynder du at kigge her: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1050 hvor der er henvisninger til andre normer (uden links) der er flettet ind i de danske regler/lovgivning.

Hvis du går i gang, ses vi formodentlig først igen her om et par år eller ti! :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Cis skrev: 14. april 2023 20:18 Angående sprængte pærer, du ved formentligt godt dette, men jeg vil lige nævne det for en god ordens skyld.

Man må aldrig røre ved selve glasset på en pære, slet ikke en Halogenpære, man afsætter nemlig lidt fedt fra fingerne, og det vil give pæren problemer med at afgive den nødvendige varme, på det sted som man har rørt, og så bliver tråden for varm, og brænder over, eller knækker ved bump eller rystelser..

Sprænger den tit pærene, er der noget galt, men det ved Landbo tusinde gange mere om en mig, så spørg ham...
Jeg er godt klar over det med pærene og fedtede fingre ;) Det er første gang de sprænger, og det efter sølle 3 år ;) :)
Senest rettet af Jps 15. april 2023 14:07, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 14. april 2023 21:57
Cis skrev: 14. april 2023 20:18 Angående sprængte pærer, du ved formentligt godt dette, men jeg vil lige nævne det for en god ordens skyld.

Man må aldrig røre ved selve glasset på en pære, slet ikke en Halogenpære, man afsætter nemlig lidt fedt fra fingerne, og det vil give pæren problemer med at afgive den nødvendige varme, på det sted som man har rørt, og så bliver tråden for varm, og brænder over, eller knækker ved bump eller rystelser..

Sprænger den tit pærene, er der noget galt, men det ved Landbo tusinde gange mere om en mig, så spørg ham...
Fedtede fingre på en pære der bliver pænt lun plejer og resultere i glasset revner/springer.

Når en pære bliver blanksort indvendig på glasset skyldes det at wolfram tråden bliver slidt af varmen med tiden og dermed tyndere. Det sortblanke lag er faktisk fordampet wolfram. Tungsten er et alternativt navn for metallet wolfram.

Kraftige slag på en kolben/fatningen af en tændt pære er også stærkt medvirkende til den springer hurtigere end normalt. Det sker typisk når køretøjet rammer et pothul i vejen/cykelstien eller dårlige designet op/ned kørsler på cykelstier/over fortove.

Overspænding er også medvirkende til at forkorte levetiden på en glødepære.

Er det muligt at finde tilsvarende LED pære der passer i den bestående fatninger i lygterne, er det at foretrække grundet et meget mindre strømforbrug og dermed lidt længere rækkevidde på en opladning, ydermere er levetiden normalt meget længere. På en kabine scooter/knallert er det ikke et lovkrav at lygter og pærer skal være E mærkede som på biler.

Hilsen Leif.
Thansen har nogle LED pærer til deres Vga sport city model og det er så H4. Og ved endnu ikke hvad mine er. Det kan være HS1 eller H4.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3545
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 2.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Jps »

Her er så nogle billeder fra fronten. Der er absolut ikke plads til at få fingrene ned til pærene :( Jeg forsøgte at tage billeder af inderskjoldet under lygterne, men de blev ikke gode.
Vedhæftede filer
Højre front.JPG
Højre front 2.JPG
Højre front 1.JPG
Venstre front.JPG
Venstre front 1.JPG
Senest rettet af Jps 15. april 2023 18:32, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11156
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja let skal det jo helst ikke være.
Men tror da godt det kan lade sig gøre med afmonteret horn og viskermotor.
Hvis viskermotoren ikke let kan afmonteres så kunne man måske få hånden ind til begge pærer fra hullet ved hornet.
Ellers må du til at afmontere flere ting.
Måske det ene blinklys kan afmonteres for at få bedre plads.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Træt af min "elbil"

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 15. april 2023 14:06 Thansen har nogle LED pærer til deres Vga sport city model og det er så H4. Og ved endnu ikke hvad mine er. Det kan være HS1 eller H4.
Angiveligt er det H4 pærer der sidder i dine forlygter. Kilde T. Hansen: https://www.thansen.dk/scooter-mc/kabin ... -233810538

Med LED pærer vil strømforbruget typisk ligge på 1/10 af hvad samme lygte forbruger med en almindelig pære.

Hilsen Leif.
Besvar