Gev 1000 låst i baagbremse.

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
thomaslje
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 46
Tilmeldt: 8. februar 2021 15:58

Gev 1000 låst i baagbremse.

Ulæst indlæg af thomaslje »

Hej. Jeg har en Gev 1000 scooter, den har låst sig fast i bagbremsen så jeg ikke kan bruge den, nogle der har prøvet at læse det før selv.
Jeg havde den til service sidste gang det skete for mange KM siden og der sagden han at det havde oplevet at det skete nogle gang.
Jeg vil bare se om det nemt selv kunne fikses, ellers må jeg tage den til service.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gev 1000 låst i baagbremse.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har ikke prøvet det men måske du kan få bremsen til at slippe ved at skubbe køretøjet baglæns.
F.eks. sid på køretøjet ned af en bakke og skub baglæns og vær klar med forbremsen når bagbremsen slipper.

Mærk om bremsearmen trække wiren tilbage når du slipper bremsen.

Afmonter kablet og bevæg bremsearmen.

Tænker det kan være fordi belægningen yderste er blank og det giver sikkert godt med friktion.

Hvis du afmontere bremsen kan du slibe det yderste blanke af belægningen.
Og rense indersiden af fælgen hvor belægningen rammer med alkohol.
Og give fedt på bremsenøglen og smøre kablet så det glider godt.

Nok ikke fordi der er noget specielt i vejen.
Brugeravatar
thomaslje
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 46
Tilmeldt: 8. februar 2021 15:58

Re: Gev 1000 låst i baagbremse.

Ulæst indlæg af thomaslje »

Tak for det, mine evner rækker desværre nok ikke til det, så jeg tror bare det ryger en tur hos Thansen, jeg havde måske håbet det vare noget let og nemt fiks, men lyder ikke til det.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Gev 1000 låst i baagbremse.

Ulæst indlæg af Landbo »

thomaslje skrev: 22. januar 2024 18:09 Hej. Jeg har en Gev 1000 scooter, den har låst sig fast i bagbremsen så jeg ikke kan bruge den, nogle der har prøvet at læse det før selv.
Jeg havde den til service sidste gang det skete for mange KM siden og der sagden han at det havde oplevet at det skete nogle gang.
Jeg vil bare se om det nemt selv kunne fikses, ellers må jeg tage den til service.
Øh, vi har selv en GEV1000 der efterhånden har rundet km 8000 og den har ikke lavet det nummer.

Skal lige have fundet ud af hvad det er der sker for dig. Kan du løsne bremsen igen ved at trække bremsearmen tilbage nede på baghjulet eller er hjulet bare låst fast ?

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gev 1000 låst i baagbremse.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Dine evner rækker ikke til at skubbe køretøjet baglæns?
Det bliver vel næppe lettere end det.
Brugeravatar
thomaslje
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 46
Tilmeldt: 8. februar 2021 15:58

Re: Gev 1000 låst i baagbremse.

Ulæst indlæg af thomaslje »

Landbo skrev: 22. januar 2024 18:36
thomaslje skrev: 22. januar 2024 18:09 Hej. Jeg har en Gev 1000 scooter, den har låst sig fast i bagbremsen så jeg ikke kan bruge den, nogle der har prøvet at læse det før selv.
Jeg havde den til service sidste gang det skete for mange KM siden og der sagden han at det havde oplevet at det skete nogle gang.
Jeg vil bare se om det nemt selv kunne fikses, ellers må jeg tage den til service.
Øh, vi har selv en GEV1000 der efterhånden har rundet km 8000 og den har ikke lavet det nummer.

Skal lige have fundet ud af hvad det er der sker for dig. Kan du løsne bremsen igen ved at trække bremsearmen tilbage nede på baghjulet eller er hjulet bare låst fast ?

Hilsen Leif.
Hvis jeg bruger bagbremsen, så slipper den ikke igen og låser baghjulet fast, jeg kan så skubbe lidt til bremse armen bagpå knallerten så den løsner sig og så kan den kører, så den slipper bare slet ikke og det er ikke kablet som der er gal med, dan jeg har prøvet at løsne den helt.
Hvis jeg prøver at rykke på armen bagpå så flytter den sig slet ikke så der er et eller andet helt låst fast.
Brugeravatar
thomaslje
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 46
Tilmeldt: 8. februar 2021 15:58

Re: Gev 1000 låst i baagbremse.

Ulæst indlæg af thomaslje »

scootergrisen skrev: 22. januar 2024 18:37 Dine evner rækker ikke til at skubbe køretøjet baglæns?
Det bliver vel næppe lettere end det.
Ok sorry jeg fik ikke skrevet det ordenligt, den kan godt køre nu, da jeg har fået den løsnet ved at trykke armen bagud, jeg skal så bare ikke bruge bremsen lige nu.
Det var mere det til at skille hjulet ad osv, det kan jeg ikke helt.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Gev 1000 låst i baagbremse.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis du vil gøre noget der er let så kan du fjerne kablet ved bremsearmen og mens du bliver ved med at skubbe bremsearmen helt frem og tilbage sprøjte smørelse på bremsenøglen hvor den går ind i hullet.

Så kan du få lidt smørelse derind.

Måske læg køretøjet på venstre side så smørelsen bliver ved hullet.
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1369
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Gev 1000 låst i baagbremse.

Ulæst indlæg af Landbo »

thomaslje skrev: 22. januar 2024 18:41 Hvis jeg bruger bagbremsen, så slipper den ikke igen og låser baghjulet fast, jeg kan så skubbe lidt til bremse armen bagpå knallerten så den løsner sig og så kan den kører, så den slipper bare slet ikke og det er ikke kablet som der er gal med, dan jeg har prøvet at løsne den helt.
Hvis jeg prøver at rykke på armen bagpå så flytter den sig slet ikke så der er et eller andet helt låst fast.
Ja ok, så skyldes det formodentlig ikke du har en bremsebelægning der er faldet af bremsebakken men manglende smøring af den aksel der går gennem ankerpladen.

1. Du løsner kablet fra bremsearmen.
2. Sprøjt lidt w40 eller anden pennetrerende olie ind mellem ankerpladen og bremsearmen.
3. Vrik med bremsearmen frem og tilbage indtil den går løs og frit.
4. Lykkes det ikke og få bremsearmen til at gå frit går du tilbage til punkt 2 igen.
5. Når bremsearmen er løs smører du mellem ankerpladen og bremsearmen med en god cykelkædeolie mens du vrikker bremsearmen frem og tilbage.
6. Monter bremsekablet igen og husk at smøre stedet jævnligt som led i det normale vedligehold, gerne hver gang tælleren runder 500 eller 1000 km.

Og øh, vosses bremsearm er så ikke groet fast da stedet bliver smurt for mindst hver 1000 km. ;)

Held og lykke med at spare kr. 500-1000 for et besøg på T. Hansens "værksted".

Hilsen Leif.
Brugeravatar
thomaslje
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 46
Tilmeldt: 8. februar 2021 15:58

Re: Gev 1000 låst i baagbremse.

Ulæst indlæg af thomaslje »

Landbo skrev: 22. januar 2024 23:42
thomaslje skrev: 22. januar 2024 18:41 Hvis jeg bruger bagbremsen, så slipper den ikke igen og låser baghjulet fast, jeg kan så skubbe lidt til bremse armen bagpå knallerten så den løsner sig og så kan den kører, så den slipper bare slet ikke og det er ikke kablet som der er gal med, dan jeg har prøvet at løsne den helt.
Hvis jeg prøver at rykke på armen bagpå så flytter den sig slet ikke så der er et eller andet helt låst fast.
Ja ok, så skyldes det formodentlig ikke du har en bremsebelægning der er faldet af bremsebakken men manglende smøring af den aksel der går gennem ankerpladen.

1. Du løsner kablet fra bremsearmen.
2. Sprøjt lidt w40 eller anden pennetrerende olie ind mellem ankerpladen og bremsearmen.
3. Vrik med bremsearmen frem og tilbage indtil den går løs og frit.
4. Lykkes det ikke og få bremsearmen til at gå frit går du tilbage til punkt 2 igen.
5. Når bremsearmen er løs smører du mellem ankerpladen og bremsearmen med en god cykelkædeolie mens du vrikker bremsearmen frem og tilbage.
6. Monter bremsekablet igen og husk at smøre stedet jævnligt som led i det normale vedligehold, gerne hver gang tælleren runder 500 eller 1000 km.

Og øh, vosses bremsearm er så ikke groet fast da stedet bliver smurt for mindst hver 1000 km. ;)

Held og lykke med at spare kr. 500-1000 for et besøg på T. Hansens "værksted".

Hilsen Leif.
Tak for det Lefi så du mener ikke at der er noget galt med bremsen, bare at det har sat sig fast, jeg må se på, tak for din hjælp idtil videre, jeg troede det var noget der fysisk var gået af der inde og derfor den havde sat sig fast.
Besvar