Lingbo LBMC-HK3A-V1.0 (ca. 1000 spørgmål)

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Scootere: MotoCR E-Libra

Lingbo LBMC-HK3A-V1.0 (ca. 1000 spørgmål)

Ulæst indlæg af TIP »

Som nævnt i en anden tråd, har jeg for nyligt obduceret min MotoCR E-Libra, og blandt andet fundet ud af hvilket controller en kører med. Jeg vælger at oprette en ny tråd, specifikt til spørgsmål vedr. dette emne, for at holde det adskilt.

De fleste spørgsmål er relativ enkle, og tager udgangspunkt i manualen og specifikationer fra producentens hjemmeside.

1. Rated voltage:48V/60V/72VDC
Er der tale og tre separate modeller/versioner til de forskellige spændinger. Jeg mener at der stod 60V specificeret på min, men så vidst vide specificeret af producenten af scooteren, Znen, og ikke Lingbo. så spørgsmålet er om denne, rent teoretisk, vil kunne bruges til 72V.
2. Rated power:1200W
Kort og godt kan scooteren trække, som absolut minimum 2700-2800w, og på papiret 3000w, så hvad refererer disse 1200W til?
3. Pinout forklaring/fortolkning
3.5 Single-stand 5V
Støttebenssensor, eller hvad i alverden skal det ellers betyde?
3.11 brake(High Active) (0-12V)
3.21 Brake(Low Active) (0-5V)
Jeg antager at disse refererer til den elektroniske bremse, men er der to af den, en med lav og høj effekt, eller er der tale om en dårlig oversættelse, input/output, eller hvordan? Jeg regner den jo nok ud, efterhånden som jeg får obduceret alle ledningerne, men lige nu virker det forvirrende.
3.18 Cruise Input (0-5V)
Er der ganske enkelt tale om cruise control? Der er jo tale om samme spændigsområde som gassen, så er det korrekt fortolket at forsyner man en spænding svarende til en given hastighed, så vil dette give det forventede resultat?
3.15/17/24/25 Reserve Input(0-5V)
Er disse, rent hypotetisk, til fri afbenyttelse, hvis man skulle nå til et punkt hvor man kan programmere den selv, eller menes der noget andet?
4. Bluetooth står bekrevet som en valgmulighed. Er der her tale om selve bluetooth modulet, eller controllerens funktionalitet? Det er sådan set ikke vigtigt, for jeg tror ikke det er noget jeg vil gøre mere ved, men rart at vide, også hvad formålet almindeligvis vil være. Jeg tænker at det nok har en del at gøre med den, hos mig, ikke implementerede tyverisikring.
5. Findes der en mere fyldestgørende manual jeg har overset?


Ok, så det blev ikke til helt 1000 spørgsmål, for nu, men jeg kommer sikkert på flere, og har du svar, vil det være meget værdsat.

Tak for nu.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Lingbo LBMC-HK3A-V1.0 (ca. 1000 spørgmål)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

TIP skrev: 27. august 2023 15:48 1. Rated voltage:48V/60V/72VDC
Er der tale og tre separate modeller/versioner til de forskellige spændinger. Jeg mener at der stod 60V specificeret på min, men så vidst vide specificeret af producenten af scooteren, Znen, og ikke Lingbo. så spørgsmålet er om denne, rent teoretisk, vil kunne bruges til 72V.
Formodentligt samme controller med forskellig indstilling afhængig af hvad spænding der bruges i det køretøj controlleren monteres i.
Kan justeres i softwaren.
Ja controlleren kan bruges til de 3 spændinger ved at indstille den.
Så hvis du ville lave din scooter om fra 60 til 72 volt for at få bedre acceleration så kunne du bruge den samme controller i stedet for at skulle have en anden controller.
Men hvis du ville lave scooteren om til 96 volt så kunne du så ikke bruge den controller.
TIP skrev: 27. august 2023 15:48 2. Rated power:1200W
Kort og godt kan scooteren trække, som absolut minimum 2700-2800w, og på papiret 3000w, så hvad refererer disse 1200W til?
Rater power er vist nominel ydelse som vist er det der ydes normalt sådan på flad vej ved almindelig kørsel.
TIP skrev: 27. august 2023 15:48 3. Pinout forklaring/fortolkning
3.5 Single-stand 5V
Støttebenssensor, eller hvad i alverden skal det ellers betyde?
Du kan eventuelt oversætte den kinesiske tekst forskellige steder og se hvad det giver.
Ser ud til det er strømforsyning 5 volt.
TIP skrev: 27. august 2023 15:48 3.11 brake(High Active) (0-12V)
3.21 Brake(Low Active) (0-5V)
Jeg antager at disse refererer til den elektroniske bremse, men er der to af den, en med lav og høj effekt, eller er der tale om en dårlig oversættelse, input/output, eller hvordan? Jeg regner den jo nok ud, efterhånden som jeg får obduceret alle ledningerne, men lige nu virker det forvirrende.
Det er vist 2 måder at gøre det samme på.
Det er vist bremsekontakterne.
High level og low level til controller/bremsekontakter
TIP skrev: 27. august 2023 15:48 3.18 Cruise Input (0-5V)
Er der ganske enkelt tale om cruise control? Der er jo tale om samme spændigsområde som gassen, så er det korrekt fortolket at forsyner man en spænding svarende til en given hastighed, så vil dette give det forventede resultat?
Ja til at holde samme hastighed uden hele tiden at skulle holde farthåndtaget drejet så vidt jeg forstår.
Tror den forbindes til jord (GND) med en kontakt.
TIP skrev: 27. august 2023 15:48 3.15/17/24/25 Reserve Input(0-5V)
Er disse, rent hypotetisk, til fri afbenyttelse, hvis man skulle nå til et punkt hvor man kan programmere den selv, eller menes der noget andet?
Aner det ikke.
Formodentligt bliver alle pins/funktioner i controlleren ikke brugt.
TIP skrev: 27. august 2023 15:48 4. Bluetooth står bekrevet som en valgmulighed. Er der her tale om selve bluetooth modulet, eller controllerens funktionalitet? Det er sådan set ikke vigtigt, for jeg tror ikke det er noget jeg vil gøre mere ved, men rart at vide, også hvad formålet almindeligvis vil være. Jeg tænker at det nok har en del at gøre med den, hos mig, ikke implementerede tyverisikring.
Der kan tilsluttes en Bluetooth-adaptor ligesom den på viewtopic.php?p=22611#p22611 til programmering af controlleren uden brug af ledning.
TIP skrev: 27. august 2023 15:48 5. Findes der en mere fyldestgørende manual jeg har overset?
Filer til LingBo-controller og andet
Besvar