BMS JOYDO 13S-P (VGA Vax)

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: BMS JOYDO 13S-P (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Billeder fra BMS Specification.docx med dimensioner.
BMS_overste_lag.png
BMS_nederste_lag.png
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: BMS JOYDO 13S-P (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg troede at når en LED blinkede på BMS'ens nederste printplade så betød det er celleserien blev opladet. For at få den op i spænding så den kom nærmere de andre celleserie.
Men det lader til at det betyder at celleserien aflades. Spændingen falder en smule. Cirka 0,015 volt når LED'en blinker for den celleserie.
Så måske BMS'en balancerer ved at aflade celleserier med højeste spænding i stedet for at oplade dem med laveste spænding.

Ikke sikkert det er korrekt angivet på billedet.
Men her kan man måske se hvilken LED'er der har betydning for hvilke celler.
BMS_celler_tal_1.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: BMS JOYDO 13S-P (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Når en LED blinker i forbindelse med balancering så bliver de 3 modstande ved LED'en så varme man ikke kan holde en finger på dem.
Så BMS'en balancerer åbenbart ved at aflade de celler med højeste spænding.
Det kaldes åbenbart passiv balancering når energien omdannes til varme med nogle modstande.

I docx-filen står at BMS'en har passive equilibrium med afladning med modstande og at strømstyrken er på 600 mA.
7. Equilibrium function
• BMS adopts passive equilibrium with resistance discharge, and the equilibrium current is 600mA. The starting condition of the equilibrium function is the charging current, the maximum cell voltage and the lowest cell voltage difference is greater than 20mV, and the maximum cell voltage is greater than 4.0V.
BMS_balancering_blok_1.jpg
Brugeravatar
Landbo
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: BMS JOYDO 13S-P (VGA Vax)

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 10. oktober 2022 00:29 Når en LED blinker i forbindelse med balancering så bliver de 3 modstande ved LED'en så varme man ikke kan holde en finger på dem.
Så BMS'en balancerer åbenbart ved at aflade de celler med højeste spænding.
Det kaldes åbenbart passiv balancering når energien omdannes til varme med nogle modstande.

I docx-filen står at BMS'en har passive equilibrium med afladning med modstande og at strømstyrken er på 600 mA.
7. Equilibrium function
• BMS adopts passive equilibrium with resistance discharge, and the equilibrium current is 600mA. The starting condition of the equilibrium function is the charging current, the maximum cell voltage and the lowest cell voltage difference is greater than 20mV, and the maximum cell voltage is greater than 4.0V.
BMS_balancering_blok_1.jpg
:yikes: Nåå, så ved du jo godt hvorfor de fire banker med den laveste spænding ikke lyser i afbalancerings fasen. ;)

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: BMS JOYDO 13S-P (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har prøvet at skrive til Joydo om information via kontaktformularen på http://www.ijoydo.com/list/?language=1&classid=18
Er dog ikke helt sikker på det blev afsendt. Der stor noget efter jeg trykke på afsendelsesknappen som jeg ikke nåede at læse. Kan prøve igen hvis ikke jeg får svar.
Hello

I have a lithium-ion battery model JD4825A.

It contains a Joydo 13S-P BMS (2018/04/14 V1.0).

I would like to know about communication protocol and software for PC.

So that i can connect the BMS with a PC and read/write data.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11143
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: BMS JOYDO 13S-P (VGA Vax)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

P6_P3_P1_1.jpg
P6_P3_P1_2.jpg
P6_P3_P1_3.jpg
P6_P3_P1_4.jpg
P6_P3_P1_5.jpg
Besvar