Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Her kan vi skrive om nye modeller med elektrisk motor.
Brugeravatar
carle621
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29. april 2017 10:46
Scootere: VGA VAX elscooter fra Thansen

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af carle621 »

Lidt statistik for nørderne:
- Ved 20° lufttemperatur og førervægt på 75kg har min VAX en radius på 65-70 km på fladt terræn og uden vind af betydning. Spændende at se i koldt vejr.
- Efter fuld opladning kører den ca 32 km/t, efter 30 km kørsel er hastigheden ca. 29 km/t og efter 50 km er den ca. 27 km/t, målt med gps.
- Batterispænding efter total opladning er 54Volt, dalende til ca 45V efter 60 km kørsel.
- Accellerationen er selv efter 60 km kørsel imponerende god.

Nu er der flere som har skrevet om "begrænseren". Jeg har selv forsøgt at finde den, uden held. Er der en der kan fortælle lidt mere detaljeret om hvordan jeg finder frem til den?
Et el-diagram er det stadig ikke lykkedes mig at fremskaffe.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der blev tidligere skrevet...
mrproper skrev: 29. juli 2017 19:17 Fandt da lige den begrænser der sidder på , som andre nævner er det bare et hvidt stik der er skilt af ,og som hænger i højre side ved bagskærm
Gætter på dette stik der kan tages fra hinanden for at få højere topfart.
vga_vax_muligbegrensning.jpg
Brugeravatar
mrproper
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 6. juli 2017 20:00

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af mrproper »

Jeg havde en 45 model og den levede ikke op til min forventning af hastighed 34-36 op af bakke og kun max 42 ned af , ligeud gik den 39 målt med med gps. (Fuldt opladt 4-5 km) derefter nedadgående hastighed, mandags-model måske. Dæk var ikke ok, hoppede for meget fik tilbudt udskiftning af dæk hos TH. Ingen problemer ellers, fint optræk o.s.v .. 30 til 45 stikket er ret simpelt at skille af. Ved mig hang det stik i højre side under bagskærm. Så det er er ret nemt at få den til at køre de 29-43 km/t . ulovligt men nemt.

Takkede nej tak til dækudskiftningen og købte mig en anden fra TH af, en VGA igen godt nok ,men den er en helt anden sag formula 2 takt, (Rigtigt godt lys på den synes jeg)og noget pænere design. Den kører lovligt 48-49 ligeud og 46 op af bakke uden alt for mange gener til de øvrige billister også.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er nogen billeder fra en annonce på dba.dk.

Motorregister siger:
ZM6AJBXA4G1000031
VGA, Vax, ZM30A
BZ7181
EF-Type-godkendelsenr.: e9*168/2013*11057*00
Type: ZMAJ05
Kategori: m
Fabrikant: Ecobit International
På batteriet står BR-20161248V/30AH-007.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
Brugeravatar
sebQbe
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. oktober 2017 14:39

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af sebQbe »

Jeg købte en VGA Vax 30 for et par uger siden. Det er første gang jeg har scooter, så det er alt sammen nyt og spændende for mig :)

Ang. om hvorvidt begrænsningen har noget at gøre med det hvide kabel i billede et par indlæg længere oppe, så tror jeg godt jeg kan afkræfte det. Kablet er skilt ad på min 30'er, ligesom det er på 45'eren som nævnes tidligere i tråden. Når jeg sætter kablet sammen, så bliver odometeret nulstillet og kilometermåleren registrerer ikke længere farten (0 km/t konstant ved kørsel). Så jeg tænker at det vel bare er en eller anden form for "reset" metode.

Jeg synes jeg mener at have set en bruger tidligere i tråden give udtryk for et ønske om at se eldiagramet, så har taget det her billedet fra den medfølgende manual:
Billede
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tak. Gider du scanne alle siderne i høj opløsning så kan jeg lægge dem samme så andre kan få glæde af dem.

Det er fint oversat på billedet.
"10A Safety pipe".
Det er så sikringen.

Det med batterierne passer nok ikke med sådan som det er lavet på VGA Vax (60 volt mod 48 volt) men på el diagrammet ligner det at det ene batteri er tilsluttet hele tiden og det andet batteri først bliver tilsluttet når man drejer nøglen til ON.
Det virker lidt mystisk. Gad vide om det er fordi kun det ene batteri er aftageligt på det køretøj el diagrammet passer til.

"accelerate button" med kun to ledninger.
Det lyder som om hastigheden ikke er justerbar på det køretøj.

Jeg synes ikke rigtig det el diagram umiddelbart passer så godt til VGA Vax men det er jo standard for de billigste kinesiske scootere hvis der overhovedet er et el diagram.
Brugeravatar
sebQbe
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. oktober 2017 14:39

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af sebQbe »

Jeg har indscannet manualen: https://drive.google.com/file/d/0B-aaPb ... VNR2c/view

På de sidste sider kan man se at manualen dækker over flere forskellige modeller. Jeg tænker at "E-Boy" modellen må være en samme som Vax (baseret på at det er den eneste med "removable battery").
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tak den vil jeg studere.
Er det T. Hansen du har fået den af?
Jeg troede kun T. Hansen gav dem de selv har lavet på dansk.
Jeg vil mene modellen kaldes Pony/e-Pony. Her er E-boy
T. Hansen kaldte den Freeride i starten men skiftede til Vax (Som er navnet på en anden model :crazy: ).
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11155
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Her er en Pony med 60 volt 28 Ah batteri (BR-201607 60V/28AH-???).
Kan selvfølgelig godt være det bare er et batteri de har brugt til at tage billedet.
Gad vide om det er nogen beskyttelse med at sætte et 60 volt batteri i et 48 volt køretøj.
1.jpg
Lad os lige zoome ind på det WARNING-klistermærke som i en anden krimi tv-serie.
STOP WARNING
1 Charge ambient temperature:0-40°C
2 Don't drop and avoid collision
3 Use only authorized charger
4 Avoid fire and water, keep dry
5 Avoid short circuit
6 Dismantle battery by proper authoirzation
5.jpg
5.jpg (148.88 KiB) Vist 6596 gange
Godt så. Ingen opladning under 0 °C.
Så er det jo godt det er aftageligt men skidt at man så ikke kan uploade udendørs. Kan man sikkert godt alligevel men måske det tager længere tid.
Her er der klistermærke med DC48V. Det er vel så til at hjælpe så man ved hvilket batteriet den skal have.
BR-201706 48V/30Ah-021.
BR-NR48V30Ah35T01.
2.jpg
Synes godt nok ikke der er meget frigang før bunden af batteriboksen rammer stellet.
Går ud fra billedet er taget uden der sidder en person på.
3.jpg
Hov der mangler vist en vigtig møtrik. Lad os håbe de har fået sat den på.
4.jpg
Brugeravatar
sebQbe
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. oktober 2017 14:39

Re: Nyhed: VGA Freeride (elektrisk)

Ulæst indlæg af sebQbe »

scootergrisen skrev: 1. november 2017 20:39 Tak den vil jeg studere.
Er det T. Hansen du har fået den af?
Jeg troede kun T. Hansen gav dem de selv har lavet på dansk.
Jeg vil mene modellen kaldes Pony/e-Pony. Her er E-boy
T. Hansen kaldte den Freeride i starten men skiftede til Vax (Som er navnet på en anden model :crazy: ).
Ja, fik den af T. Hansen da jeg skulle afhente scooteren. Mærkeligt nok, så fik jeg ikke udleveret den manual som er på produktsiden på deres hjemmeside (http://cdn.thg.dk/DAT/Files/VGA_Vax_man ... tsidet.pdf) og som er betragteligt mere brugervenlig.

Tror du har helt ret i at det er Pony modellen. Bortset fra den røde farve så ser den umiddelbart ud til at være præcis ligesom min Vax.
Besvar