Fønix City-Cabino 3 (elektrisk kabinescooter)
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11332
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Fønix City-Cabino 3 (elektrisk kabinescooter)
Her er en elektrisk tre-hjulet kabinescooter der hedder Fønix City-Cabino 3 og som kan fås hos fonixkomfort.dk.
Jeg har oprettet en side på http://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/altommj.php
Der er en hastighedskontakt til at skifte mellem 25 og 15 km/t.
Nogle steder stod at man må køre 2 personer i den hvis man kun køre 15 km/t. Men Fønix komport har givet svar om at det ikke er korrekt. Så må man åbenbart kun køre én person i den.
Pris: 39.900,- DKK
Hastighed: 28 km/t eller 14 km/t (ved kontakten står 25 og 15)
Rækkevidde: op til 60 km (skyteamdanmark.dk skriver op til 45 km)
Stigningsevne ved 135 kg: 20 %
Batterier: 10 stk 12 v - 20 Ah (de vejer 70 kg) (skyteamdanmark.dk skriver 60 VOLT 100 AMP)
Motor: max 800 watt
Venderadius: 215 cm
Dæk for: 80/90-12 (det ligner af forhjulet er mindre end baghjulene så nok en fejl)
Dæk bag: 3.00-10 (det ligner af forhjulet er mindre end baghjulene så nok en fejl)
Nummerplade: 3 hjulet lille knallert skal ikke have nummerplade
Farver: rød, blå, sølv, hvid
Typegodkendelsesnummer:
Står K126 på begge sider under forsædet
Her er nogle andre billeder hvor den hedder noget andet.
Fønix City-Runner 3. Elrun Hyker II. KLQ800. Ukendt. Og en fil med Skyteam 800.
Jeg har oprettet en side på http://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/altommj.php
Der er en hastighedskontakt til at skifte mellem 25 og 15 km/t.
Nogle steder stod at man må køre 2 personer i den hvis man kun køre 15 km/t. Men Fønix komport har givet svar om at det ikke er korrekt. Så må man åbenbart kun køre én person i den.
Pris: 39.900,- DKK
Hastighed: 28 km/t eller 14 km/t (ved kontakten står 25 og 15)
Rækkevidde: op til 60 km (skyteamdanmark.dk skriver op til 45 km)
Stigningsevne ved 135 kg: 20 %
Batterier: 10 stk 12 v - 20 Ah (de vejer 70 kg) (skyteamdanmark.dk skriver 60 VOLT 100 AMP)
Motor: max 800 watt
Venderadius: 215 cm
Dæk for: 80/90-12 (det ligner af forhjulet er mindre end baghjulene så nok en fejl)
Dæk bag: 3.00-10 (det ligner af forhjulet er mindre end baghjulene så nok en fejl)
Nummerplade: 3 hjulet lille knallert skal ikke have nummerplade
Farver: rød, blå, sølv, hvid
Typegodkendelsesnummer:
Står K126 på begge sider under forsædet
Her er nogle andre billeder hvor den hedder noget andet.
Fønix City-Runner 3. Elrun Hyker II. KLQ800. Ukendt. Og en fil med Skyteam 800.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Fønix City-Cabino 3 (elektrisk kabinescooter)
Som jeg altid skriver ved elektriske køretøjer så skal rækkevidden op. 60 km rækker ikke langt, her ude på landet Kom igen når den kan køre 2-300 km, eller allerhelst 500 km, på en opladning.
- SMF
- 6. Rang
- Indlæg: 123
- Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
- Køretøjer: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)
Re: Fønix City-Cabino 3 (elektrisk kabinescooter)
Det kunne være sjovt hvis man kunne lægge en lille benzin/dieselgenerator om i bag, der kunne levere strøm til kontinuerligt at lade batteriet op.
- TOCA
- 9. Rang
- Indlæg: 443
- Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
- Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2 - Geografisk sted: København
Re: Fønix City-Cabino 3 (elektrisk kabinescooter)
Fin tanke, men desværre lader batterierne ikke helt så hurtigt, som de bliver tømt, så du skal stadig holde nogle lange pauser, med et par timers mellemrumSMF skrev:Det kunne være sjovt hvis man kunne lægge en lille benzin/dieselgenerator om i bag, der kunne levere strøm til kontinuerligt at lade batteriet op.
- SMF
- 6. Rang
- Indlæg: 123
- Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
- Køretøjer: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)
Re: Fønix City-Cabino 3 (elektrisk kabinescooter)
Man kunne lave en hybrid og når den kører på fossilt brændstof lader den også batteriet op.
- TOCA
- 9. Rang
- Indlæg: 443
- Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
- Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2 - Geografisk sted: København
Re: Fønix City-Cabino 3 (elektrisk kabinescooter)
Tjah.....Man kunne også bare flå det elektriske ud, og give den en ordentlig benzin motor
Alle de generatorer, jeg har set, leverer alle mindre kraft på el. delen, end hvad brændstofmotoren leverer, normalt er der et tab på lige under 10% ved omdannelse af motorkraft til el. kraft
Alle de generatorer, jeg har set, leverer alle mindre kraft på el. delen, end hvad brændstofmotoren leverer, normalt er der et tab på lige under 10% ved omdannelse af motorkraft til el. kraft
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11332
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Fønix City-Cabino 3 (elektrisk kabinescooter)
Jeg skrev til Fønix komfort og fik det her svar.
Hej
Tak for din mail.
Fønix City-Cabino3 er typegodkendt til at må transportere én person i Danmark.
Vi er opmærksom på, der er udsendt et materiale, hvori der står, der må transporteres 2 personer. Dette er ikke korrekt, og er/bliver rettet.
Styrthjelm er ikke påkrævet.
Sikkerhedssele er ikke påkrævet.
Manualer udleveres kun ved køb.
Links er vores hjemmeside.
Vi kalder den Fønix City-Cabino3, og den hed kun et nummer, hvor den kommer fra.
Venlig hilsen
Solveig Ebbesen
f. Fønix Komfort El-scooter
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11332
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Fønix City-Cabino 3 (elektrisk kabinescooter)
skyteamdanmark.dk kalder den Sky 800.
skyteamdanmark.dk skriver dog at rækkevidden er op til 45 km, hvor fonixkomfort.dk skriver op til 60 km.
Her er nogen videoer.
Her er nogen videoer.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Fønix City-Cabino 3 (elektrisk kabinescooter)
45 km's rækkevidde. Så kan jeg lige nå ud og hjem fra nærmeste by, inden den skal lades op igen. Næ, som jeg tidligere har skrevet, skal rækkevidde meget højere op, før jeg smider penge efter en.
Re: Fønix City-Cabino 3 (elektrisk kabinescooter)
Hej kpj,
en af mine døtre har i en periode på ca. 6 mdr. benyttet en firehjulet el-scooter. Når der var brug for at køre lange ture, så løste vi problemet ved at koble en cykel anhænger efter, som var fyldt med extra batterier.
Måske det også var en løsning for dig?
Ved at batterierne er separat fra scooteren så opnår man også den fordel at det er nemt at "tanke/oplade" scooteren, hvis der er et stort kørsels behov. Her tænker jeg naturligvis at man har to (eller flere) anhængere, så den ene kan oplade mens man kører på den anden, og at skift til en ny opladning kan ske på få minutter, ved at man skifter til en anden anhænger.
Alternativet er at skifte fra bly-batterier til Li-ion batterier, i stil med dem som de benytter til RC helikoptere. Der findes udgaver (til RC brug) som kan benyttes/oplades extremt hurtigt. Problemet med Li-ion batterier er, at de er en hel del dyrere end bly-batterier. Og jo hurtigere opladning man ønsker, jo dyrere bliver batteriet. Så det ville muligvis fordoble eller tre-doble prisen på en scooter at benytte Li-ion batterier.
På FabLab RUC (Roskilde Universitets Center) er der om tirsdagen "Join-and-fix Hjælpemidler" aktiviteter (se bl.a. https://www.facebook.com/groups/hjaelpemidler/ ), måske man kunne få dem til at undersøge eller måske endda lave en prototype af batteri udskiftning fra bly-batterier til Li-ion batterier, med henblik på at opnå større rækkevidde på sin el-scooter.
en af mine døtre har i en periode på ca. 6 mdr. benyttet en firehjulet el-scooter. Når der var brug for at køre lange ture, så løste vi problemet ved at koble en cykel anhænger efter, som var fyldt med extra batterier.
Måske det også var en løsning for dig?
Ved at batterierne er separat fra scooteren så opnår man også den fordel at det er nemt at "tanke/oplade" scooteren, hvis der er et stort kørsels behov. Her tænker jeg naturligvis at man har to (eller flere) anhængere, så den ene kan oplade mens man kører på den anden, og at skift til en ny opladning kan ske på få minutter, ved at man skifter til en anden anhænger.
Alternativet er at skifte fra bly-batterier til Li-ion batterier, i stil med dem som de benytter til RC helikoptere. Der findes udgaver (til RC brug) som kan benyttes/oplades extremt hurtigt. Problemet med Li-ion batterier er, at de er en hel del dyrere end bly-batterier. Og jo hurtigere opladning man ønsker, jo dyrere bliver batteriet. Så det ville muligvis fordoble eller tre-doble prisen på en scooter at benytte Li-ion batterier.
På FabLab RUC (Roskilde Universitets Center) er der om tirsdagen "Join-and-fix Hjælpemidler" aktiviteter (se bl.a. https://www.facebook.com/groups/hjaelpemidler/ ), måske man kunne få dem til at undersøge eller måske endda lave en prototype af batteri udskiftning fra bly-batterier til Li-ion batterier, med henblik på at opnå større rækkevidde på sin el-scooter.