Side 1 af 1

Luftskrue / tomgang

: 19. august 2016 12:45
af SteenKolding
Jeg ville justere luftskruen til de ca. 3 omgange ud som er standard. Men til min overraskelse stod den på 8 omgange ud. Jeg fik den finjusteret til at ende på 7 omgange ud, men det er da meget stor forskel ifht. de 3 som er foreskrevet. Hvis jeg sætter den på 3 ud, så skal tomgangsskruen sættes meget op, ellers går motoren ud.
Er det vigtigt at overholde de foreskrevne 3, eller skal den bare står dér hvor den kører bedst? Jeg tænker at det er vigtigt at den forbrænder korrekt.

Re: Luftskrue / tomgang

: 19. august 2016 14:53
af tiggi
Umidelbart skal du justere luftblandeskruen præcist derefter justere tomgaangsskruen til den lige netop ikke trækker i baghjulet når det er løftet . (læs bedst :: når motoren går mest stabilt og kan tage flere førsøg)HUSK motoren skal være driftsvarm ved justering .

Re: Luftskrue / tomgang

: 19. august 2016 18:20
af SteenKolding
Men hvis motoren tager flere omdrejninger når man skruer luftskruen længere ud?
Eller det er måske hvis motoren er slidt eller fordi den kun står i tomgang når man justerer at den tager flere omdrejninger. Ellers har jeg hørt, at man skal justere indtil den tager flest omdrejninger i tomgang.

Re: Luftskrue / tomgang

: 19. august 2016 18:37
af scootergrisen
Jeg gætter på en grundig karburator rensning vil hjælpe.
Det er muligvis en blandingsskrue du har.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... dingsskrue

Re: Luftskrue / tomgang

: 19. august 2016 23:37
af SteenKolding
scootergrisen skrev:Jeg gætter på en grundig karburator rensning vil hjælpe.
Det er muligvis en blandingsskrue du har.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... dingsskrue
Blandingsskruen sidder et andet sted på min karburator.
Jeg har ikke så gode erfaringer med karburator rensning da jeg ikke har trykluft.

Re: Luftskrue / tomgang

: 20. august 2016 14:55
af scootergrisen
Der plejer vist kun enten at være en luftskrue eller en blandingsskrue. Tror ikke jeg har set nogen med begge dele.

Jeg har heller ikke trykluft. Jeg har dog brugt karburatorrens på trykdåse.
Men du kan sagtens rense uden trykluft også kan du puste gennem en stump slange for at mærke om der er hul igennem diverse steder og holde op mod en lampe for at se om du kan se lys igennem.

Bare tag karburatoren af og med inden for også rens den udvendigt også kan du sidde med en ren bakke og skille den helt ad og bruge noget tid på den indtil den er helt ren.

Re: Luftskrue / tomgang

: 22. august 2016 02:14
af SteenKolding
scootergrisen skrev:Der plejer vist kun enten at være en luftskrue eller en blandingsskrue. Tror ikke jeg har set nogen med begge dele.
Det er interessant.
Jeg ved ikke hvilken type der sidder på min karburator. Men hvis der står 3 omdrejninger ud i manualen, så er det vel denne skrue der skal benyttes (der er ikke andre skruer til formålet, såvidt jeg kan se).
Den sidder et andet sted end på din karburator:
Billede

Re: Luftskrue / tomgang

: 23. august 2016 15:08
af scootergrisen
Ja det er den skrue (Pilot Screw) hvis det var sådan en karburator du havde.
"Pilot screw" er fællesbetegnelse for både luftskrue og blandingsskrue.

Du kan sammenligne med billeder på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... urator.php eller tage nogen billeder af din karburator fra begge sider så kan vi vise hvad det er for en.

Hvis det er sådan en karburator du har så er det nok den skrue som går skråt ned øverst i billedet som er luftskruen:
http://www.thansen.dk/product.asp?n=-10 ... -810505705
http://www.thansen.dk/product.asp?n=-10 ... -796880538

Re: Luftskrue / tomgang

: 23. august 2016 18:13
af SteenKolding
Billedet er af min karburator. Pilen er af Pilot-skruen der sidder på samme rør som går ind i indsugningen. Jeg kunne ikke finde den til at starte med, da den sidder under en gummihætte.