Jeg købte en VGA Explora 30 4-takter hos Thansen i september 2014 til 5995 kr. + lev. Jeg vidste godt at det var et billigt Kina-produkt, men forventede trods alt at det virkede fordi den var helt ny. Men der har godt nok været en del småting med den siden købet.
Hold godt fast!
Den dag jeg afhenter scooteren og er på vej hjem fra butikken, løber den tør for benzin efter 2 km. Jeg kan ikke engang køre fra butikken og til nærmeste tankstation. Så jeg må trække den til nærmeste tank.
Der mangler en instruktionsbog/servicehæfte. Medarbejderen i butikken siger, at der ikke medfølger sådan et. Jeg spørger dog hos hovedkontoret, og får tilsendt et hæfte med posten. Dette hæfte er vigtigt for at kunne dokumentere, at serviceeftersynene er overholdt.
Fra dag 1 hakker motoren/har udsættere ved bestemte hastigheder. Jeg påtaler dette, men mekanikeren kan ikke fjerne denne type fejl da det skyldes CDI-tændingsboksen. Han anerkender dog, at den hakker/rusker meget. Fejlen er aldrig blevet afhjulpet. Den er prøvekørt ubegrænset, og da hakker den ikke, så det er klart en CDI-boks defekt. Ny CDI-boks er afprøvet, men med samme hakkende resultat.
Da jeg har haft knallerten i to uger (400 km) forsvinder al lyset pga. kortslutning. Meget uheldigt da jeg arbejder om natten. Bliver rep. hos Thansen.
Dagen efter forsvinder al lyset igen. Jeg må af sted og få det rep. igen.
4 uger senere (1000 km serviceeftersyn) bliver kilerem skiftet da den har unaturligt slid (iflg. mekanikeren). Den nye rem ryster dog meget ved acceleration. Ny rem bliver monteret ugen efter, men den ryster også. Jeg har på nettet kendskab til flere der har problemer med remme der får Exploraen til at ryste under acceleration. Det er muligvis en sending kileremme der er dårlig forarbejdet, da der fx ikke er problemer med vibrationer når der monteres en Malossi rem. Da knallerten blev leveret som ny, var der ingen vibrationer. Det kom med den nye Thansen rem. Dette problem er stadig ikke løst. Jeg har som sagt selv prøvet at montere en Malossi kvalitets-rem, og med den rem er der intet der vibrerer. Men jeg synes jo ikke at jeg selv vil betale for en rem der fungerer. (Malossi-remmen var for øvrigt en rem jeg lånte af en bekendt).
Jeg påtalte også, at beskyttelseskappen til tændspolen ikke kunne sidde ordenligt og de to stik var ubeskyttede. Hætten er vist lavet til en rund tændspole, men der sidder en firkantet på knallerten. Så det er aldrig kommet til at sidde helt ordenligt. Det kan ses på det sidste billede hvor hætten bare hænger bagved spolen

2 uger senere (ved 1200 km) knækker en bolt der holder motoren fast på stellet. Rep. hos Thansen.
1 uge senere (ved 1275 km) virker hornet ikke mere samt sidestøttefoden sidder helt løs og gashåndtaget går meget stramt pga. vandindtrængen. Rep. hos Thansen.
3 uger senere (ved 1800 km) virker venstre bremsegrebskontakt ikke, dvs. at der ikke er noget bremselys når bagbremsen betjenes og ligeledes påvirker det startfunktionen, da bremsen skal holdes inde for at man kan starte en knallert. Rep. hos Thansen.
4 uger senere (ved 2100 km) virker hornet ikke igen og nu er motoren også begyndt at gå ud hver gang jeg standser (den kan ikke holde tomgangen). Den står fint i ca. 10 sekunder og så lyder det som om nogen slukker med nøglen. Ingen variation i omdrejningstallet inden den går ud. Jeg har ikke ændret noget, så det er mystisk hvorfor den pludselig begynder at gå ud. Udetemperaturen er også den samme. Den kan være meget svær at få gang i igen bagefter. Tændrøret ser fint ud farvemæssigt og den kører også fint pånær at motoren går ud når jeg standser. Næsten hver gang.
Den kører for øvrigt mellem 38-42 km/l.
Den er pt. kun 3½ måned gammel (købt 1. sep. 2014). Jeg har brugt over 8 timer sammenlagt på Thansens værksted. Selvfølgelig er alt dækket af garantien men der er ALT for mange problemer med den eftersom det er en helt ny vare.
Sidste nyt er, at jeg har lavet en aftale med Thansen hovedkontoret om, at jeg kan indlevere den og få mine penge igen. De skal dog lige godkende returneringen og se at den ikke har været mishandlet mv. Så det overvejer jeg stærkt at benytte mig af nu.
Men problemet er så, hvad skal jeg så ud og købe? Man får jo ingen ny knallert til 7000 kr. i dag. Og selvom jeg skulle op og give 12.000 kr. for en ny, hvad dælen skal man så vælge?
Jeg vil have en 4-takter igen og den skal være forholdsvis lille og støjsvag og med vægten langt mere på komfort end på sport.
Jeg kigger lidt på en Peugeot Tweet (som skulle være en Sym inden under, og de er vist hundedyre i reservedele), og på en Peugeot Viva City og kigger også lidt på en brugt Aprilia Sport City 4T, men jeg vil helst have en ny knallert. Kymco er jeg meget i tvivl om og så er der næsten kun Yamaha Neos tilbage og Piaggio ZIP (som er for lille til mig).