Bycykler i København
: 22. august 2014 19:40
Har nogen prøvet de nye bycykler i København?
Jeg forventer ikke, at de kan leve op til scootere - men måske, er de et godt alternativ til bus og gå-ben, hvis man ikke har en scooter med. Hvis man har abonnement, er de gratis til små ture og koster 6 kr. i timen ved ture over 30 minutter. Dertil er altid gratis, at stille en bycykel på plads.
Da jeg er flyttet fra København, har jeg desværre ikke haft mulighed for at prøve en. I nat, fik jeg dog lejligheden i en drøm/mareridt. Og det gik fint derudaf. Bilerne var helt væk fra vejene, og vi kørte frit over alle optrukne striber. De fleste cykler, valgte at køre på midten af vejen. På vejen op til en butik var der gruset, og jeg havde svært ved at få den tunge el-cykel med op - den lavede hjulspind. Og naturligvis grinte de andre cykelister, der kørte på en normal let-vægter af mig, og sagde at de aldrig havde set en cykel, der ikke kunne klare "bakken" før... Da det endeligt lykkedes at komme op af bakken, fik jeg den heldigvis lige stoppet med begge bremsere, inden jeg nåede butiksruden. Herefter tog jeg hjem, da jeg skulle oplade el-cyklen. De andre - de fortsatte ud i byen, for at more sig. Systemet i drømmen, var mere veludviklet end det nuværende københavnske system - der var udviklet letvægtsstandere, som man kunne tage med sig, og placere hvor man vil. De havde indbygget GPS og kunne ses på kortet. Jeg havde selv sat to standere udenfor, hvor jeg boede. Så der var en ekstra, hvis en var i stykker. Jeg nåede hjem til tiden, og kom ikke ud at more mig - men jeg havde også et par opgaver, der skulle løses inden næste dag. En skulle have ordnet en forstærker, hvor der enten var en fejl på nogle dioder eller feedback, og jeg fik vist hvordan kurverne så ud fra skopet. Da jeg så vågnede, kunne jeg jo tænke over, hvad forstærkeren fejlede. Derudover havde jeg lovet, at lodde et tastatur sammen, som en godt vil se fungerede dagen efter.
Jeg forventer ikke, at de kan leve op til scootere - men måske, er de et godt alternativ til bus og gå-ben, hvis man ikke har en scooter med. Hvis man har abonnement, er de gratis til små ture og koster 6 kr. i timen ved ture over 30 minutter. Dertil er altid gratis, at stille en bycykel på plads.
Da jeg er flyttet fra København, har jeg desværre ikke haft mulighed for at prøve en. I nat, fik jeg dog lejligheden i en drøm/mareridt. Og det gik fint derudaf. Bilerne var helt væk fra vejene, og vi kørte frit over alle optrukne striber. De fleste cykler, valgte at køre på midten af vejen. På vejen op til en butik var der gruset, og jeg havde svært ved at få den tunge el-cykel med op - den lavede hjulspind. Og naturligvis grinte de andre cykelister, der kørte på en normal let-vægter af mig, og sagde at de aldrig havde set en cykel, der ikke kunne klare "bakken" før... Da det endeligt lykkedes at komme op af bakken, fik jeg den heldigvis lige stoppet med begge bremsere, inden jeg nåede butiksruden. Herefter tog jeg hjem, da jeg skulle oplade el-cyklen. De andre - de fortsatte ud i byen, for at more sig. Systemet i drømmen, var mere veludviklet end det nuværende københavnske system - der var udviklet letvægtsstandere, som man kunne tage med sig, og placere hvor man vil. De havde indbygget GPS og kunne ses på kortet. Jeg havde selv sat to standere udenfor, hvor jeg boede. Så der var en ekstra, hvis en var i stykker. Jeg nåede hjem til tiden, og kom ikke ud at more mig - men jeg havde også et par opgaver, der skulle løses inden næste dag. En skulle have ordnet en forstærker, hvor der enten var en fejl på nogle dioder eller feedback, og jeg fik vist hvordan kurverne så ud fra skopet. Da jeg så vågnede, kunne jeg jo tænke over, hvad forstærkeren fejlede. Derudover havde jeg lovet, at lodde et tastatur sammen, som en godt vil se fungerede dagen efter.