Side 5 af 5

Re: GPS tracker

: 14. november 2024 18:57
af GYS
Min erfaring er, at tyve er mindre interesseret i motorcykler end i scootere og knallerter. Låser jeg min motorcykel med ratlåsen, så er den godt sikret. Jeg har dog også en tyverialarm, samt indbygget GPS, men den indbyggede GPS ved tyven jo ikke. Indtil nu har aldrig været forsøg på tyveri, men jeg bor også på landet i Jylland, og der er ikke mange tyverier i området - de fleste lader døren stå åben, når de ikke er hjemme... Måske er risikoen mindre her. Dog, tror jeg ikke det var gået hvis det var en knallert. Så vil den være nuppet. Måske er også sværre at komme af med reservedele til motorcykler. Der er langt flere cykel/knallert forhandlere, der måske er villige til at tage imod "brugte" reservedele. For motorcykler vil de fleste forhandlere kun sælge nye reservedele, også af hensyn til sikkerheden. Og de færreste der ejer en motorcykel, vil have dele udskiftet med noget rusten bras.

Jeg tror faktisk at tyve er mere på udkig efter biler - her kan du nemt sælge "brugte" reservedele. Bilejere går ikke meget op i sikkerheden, og de ser ikke efter om mekanikeren har udskiftet bremseskiven og klodser med brugt.

Re: GPS tracker

: 26. januar 2025 15:04
af GYS
Jeg har lige fået min SinoTrack OBD og SinoTrack ST901 samt GT06 tracker til at fungere med https://www.gps-server.com/

Det ser ud til at fungere ganske fint, men om jeg ligesom med traccar smides af indimellem ved jeg ikke. For sinotrack har de også deres egen server, som man kan vælge at bruge, men den virker kun med SinoTrack og kan ikke vise andre køretøjer hvis de anvender andre trackers.

Jeg har sat rystealarm og sleep til på min. Derved får jeg reduceret strømforbruget, så det er meget lavt, når jeg ikke kører. Strømforbruget ligger på ca. 3,5mA med denne opsætning, hvis den er sat direkte på batteriet. Det er muligt at køre med forskellige opsætninger når tændingen er på, således den sender flere data når man kører, end når der holdes stille og tændingen er slukket.

Skal den have meget lav strømforbrug, så skal bruges SLEEP mode. Det er ikke dokumenteret i den normale vejledning men der kan søges på SinoTrack SLEEP0000. F.eks. kan man sætte den til at gå i SLEEP mode efter et minut. Problemet er, at så er der ingen kontakt med den. Her kan man vælge at forbinde ACC og den vil gå ud af sleep, når der sættes tænding på. Man kan også sætte rystealarm på (shock alarm on) - og så går den ud af SLEEP ved rystelser. Det har jeg gjort. Så er strømforbruget meget lav, og stadigt så sender den, hvis der nogen som rører ved den, da den vågner op, og sender GPS koordinaterne til serveren. Det betyder faktisk ikke så meget om ACC forbindes med denne konfiguration, da rystelserne normalt vil få den til at være aktiv når der køres.

Her ses data log fra Lebara den 24/1 og 25/1. Hver linje er en køretur. 0,83MB svarer til en tur på ca. 25km kørsel, men det afhænger af opsætningen af trackeren, og hvor tæt man ønsker målepunkterne ligger.
0,83MB 0,01 kr. 25/01/2025 at 12:30
0,81MB 0,01 kr. 25/01/2025 at 00:51
0,04MB 0,- 25/01/2025 at 00:11
0,77MB 0,01 kr. 24/01/2025 at 13:11
0,86MB 0,01 kr. 24/01/2025 at 01:31
0,04MB 0,- 24/01/2025 at 00:51
Som det ses, har trackeren kostet ca. 4 øre på 2 dage, og jeg har samlet kørt ca. 100km.
Jeg kører ca. 20.000 km om året, og forventer at trackeren koster ca. 5 kroner om året. Og der er nok til 10 år på min Lebara konto!
Jeg bruger Lebara uden abonnement da det ikke kommer op på flere gigabytes.

Hvis der bruges SMS koster den meget mere - den skal helst bruges med GPRS og det er også det mest sikre, da positionen så straks uploades til en server ved bevægeles. Det betyder, at selvom GPS'en fjernes, så er god sandsynlighed for at positionen er opdateret på serveren. Er det modellen med indbygget opladeligt batteri, så uploader den også positionen hvis MC/bilbatteriet frakobles. Til min bil har jeg versionen med indbygget batteri.

Hvis nogle er interesseret i at eksperimentere med ST901, der efter min mening er den bedste tracker til knallerter og scootere, så vil jeg godt hjælpe. Er det for tyverisikring, og ikke bare at se hvor man har kørt, så vil jeg anbefale den med indbygget batteri. Jeg vil anbefale et lebara gratis abonnement. Jeg bruger for under 5 kroner om året med gratis abonnementet. Dog må man ikke have trackeren slukket i mere end 3 måneder, da man så risikerer Lebara afmelder den. Jeg husker ikke om det er 3 eller 6 måneder, men det er næsten også usandsynligt. Bare et skub på køretøjet, og den sender data via GPRS. Trods det, så er det en pris på Milli ører per dag hos Lebara. Hos andre udbydere skal man passe på - hos nogen, koster et enkelt skub en 5'er i start afgift, der ikke refunderes. Lebara er så vidt jeg ved det eneste mobilselskab der er egnet til trackers.

ST901 er indbygget i en vandtæt boks, og lidt afhængigt af versionsnummeret er flere features. Min version har kun tre ledninger: +12V bat. 0V bat. Og +12V ACC (tænding). Den er meget nem at forbinde, og den kan fungere alene forbundet til + og - på batteriet. Jeg har sat sleep og aktivering ved rystelser til på min. Derved bruger den stort set ingen strøm når der ikke køres, men det er til gengæld heller ikke muligt at sende SMS til den, med mindre man starter scooter/MC så der kommer nogle rystelser. Forbindes ACC er man sikker på, at den ikke undlader at sende, hvis den ikke opdager rystelserne.

Du kan se manualen til ST901 her på dansk:
https://da.manuals.plus/sinotrack/st-90 ... ker-manual

Du skal normalt indstille den til GPRS tilstand. SMS tilstand har mange problemer, fordi den kræver at trackeren ikke kan gå i dvale, da den skal kunne modtage en SMS på et vilkårligt tidspunkt. I GPRS tilstanden kan trackeren gå i dvale når køretøjet ikke bruges, og det er så ikke muligt at sende eller modtage SMS. Skal den omprogrammeres, så kræves at der sættes tænding på, eller at køretøjet udsættes for rystelser, så den opstarter trackeren. Derudover koster SMS også ca. 49 øre per styk, og så bliver man hurtig fattig. Med GPRS betales hos Lebara uden at have abonnement 10 kroner per gigabyte, så det er stort set gratis. Typisk, så overføres højst 1 megabyte ved en køretur. Har man ikke abonnoment, skal dog overføres lidt data indimellem, f.eks. kan man give køretøjet et skub en gang om måneden, og tjekke den ticker ind på Lebara.dk, hvor det typisk vil koste 0 kroner.

Der findes mange ST901 kloner, der ikke er kompatible med den originale SinoTrack ST-901 og det kan være svært, eller helt umuligt, at få disse til at funere. Måske kræver de en kinesisk betalingsserver for at fungere, og de har ikke offentliggjort kommandoerne til den. Vælg derfor den originale SinoTrack ST901 selvom den er dyrere. De billige fås ned til kun 70 kroner med batteri og 4G, men hvis de kræver en kinesisk betalingsserver er de ikke noget værd. En original SinoTrack ST901 kan nemt installeres og bruges både med SinoTracks egen server der har 2 års hukommelse, og med alternative gratis servere som f.eks. gps-server.com. Den kan fås gennem amazon. Det tager kun et par dage med posten. Det er versionen med batteri, men kun til 2G/3G nettet. De nye der supporterer 4G er dyrere. Incl. porto koster den ca. 260 kr. På nuværende tidspunkt er ingen grund til 4G versionen i Danmark, og jeg tror der er omtrent samme dækning med 2G/3G versionen i dag. Hvis man lukker for 3G i fremtiden, og er glad for trackeren, kan man købe 4G versionen en gang når 3G lukker - og den er så måske i blevet billigere og bedre.
https://www.amazon.de/dp/B07PWLQLW5?ref_=ast_sto_dp