Side 2 af 5
Re: VAX med tomt batteri.
: 2. juli 2023 14:26
af Moust
En sidste tanke.
Ved du om VGA også sælges i Tyskland?
Tænker nyt batteri via EBay?
Re: VAX med tomt batteri.
: 2. juli 2023 15:29
af scootergrisen
Jeg kunne da personligt godt tænke mig at finde ud af hvorfor dit batteri ikke virker.
Du kan da lige prøve det jeg har skrevet eventuelt efter du har fået den tilbage fra T. Hansen.
De siger jo nok bare at du skal have et nyt batteri.
Men de har ikke længere batteri til VGA Vax på deres hjemmeside.
T. Hansen ville have 6999,- kroner for batteri med 25Ah.
Der er en som tilbyder at lave batteriet om til 28Ah for 4899,- kroner.
Jeg har forsøgt at lave en
liste over batteribyggere.
Men det er ikke nogen jeg kender eller har erfaring med eller anbefaler. Bare noget jeg tilfældigt har fundet.
Se også
Alibaba.
VGA er et brand T. Hansen har fundet på.
Tror ikke har jeg set andre end T. Hansen som har præcist det batteri men Alibaba/AliExpress har noget der måske kan bruges. Informationen er bare vildt dårlig/forkert men hvis du tør så vil jeg da gerne høre hvordan det går.
Du kunne eventuelt tænke over hvor meget du vil betale, hvilken kapacitet/rækkevidde du ønsker.
Re: VAX med tomt batteri.
: 2. juli 2023 16:21
af Moust
Jo det kunne jeg da.
Kunne nok komme igennem en testing af cellerne, men der stopper det også.
Men mere gider jeg ikke, at skifte komponenter er helt udelukket.
Så hellere sælge hele scooteren med tilbehør og batteri til en god pris til en som har energien.
Re: VAX med tomt batteri.
: 2. juli 2023 18:12
af scootergrisen
Vil du betale 4899,-, printe en pakkelabel du sætter på pakken med batteriet og aflevere den på posthus og vente en måned på det bliver lavet og sendt tilbage?
Det er der en der tilbyder for 28Ah.
Det lader til at personen har prøvet det før siden der er eksempel med netop lige det batteri.
Re: VAX med tomt batteri.
: 3. juli 2023 09:12
af Moust
Nej, det vil jeg ikke.
Jeg har nu talt med en tekniker fra Thansen, og han siger at det højst sandsynlig er styringen som er stået af.
Han rådede mig også på det kraftigste ikke at forsøge ret meget selv, da lithium er noget kraftige sager.
Men har du prøvet at skifte den printplade som sidder inde i batteriet?
Er det ligetil?
Re: VAX med tomt batteri.
: 3. juli 2023 11:55
af Landbo
Moust skrev: ↑3. juli 2023 09:12
Nej, det vil jeg ikke.
Jeg har nu talt med en tekniker fra Thansen, og han siger at det højst sandsynlig er styringen som er stået af.
Han rådede mig også på det kraftigste ikke at forsøge ret meget selv, da lithium er noget kraftige sager.
Men har du prøvet at skifte den printplade som sidder inde i batteriet?
Er det ligetil?
Er det ikke sådan et her du mangler ?
https://www.guloggratis.dk/annonce/1356 ... 0f606a3980
Husk lige og få en skriftlige garanti for standen på batteriet inden du hiver muldvarpen frem i lyset.
Hilsen Leif.
Re: VAX med tomt batteri.
: 3. juli 2023 15:59
af scootergrisen
4899,- er måske også en smule højere end det burde være.
På hjemmesiden står "Med en VGA Li-ion 48V batteri renovering kan du spare op til 50% i forhold til at købe et nyt" så hvis det var sandt burde det være 3499,-.
Måske det er fordi prisen er sat efter priserne på batterier til elektriske cykler.
Jeg har ikke prøvet at skifte BMS'en men jeg har prøvet at afmontere BMS'en og sætte den på i.
På
viewtopic.php?p=28442#p28442 kan du se hvilken rækkefølge tingene skal afmonteres/monteres i.
Der er en video på
viewtopic.php?f=19&t=3735 omkring afmontering/montering af BMS.
Vil ikke kalde det ligetil.
At dreje på en skruetrækker er måske let men der er potentiale for kortslutning, røg og brand.
Så det er vist noget med at have noget viden om det inden du gå i gang.
Jeg har samlet videoer på
Flamberede elektriske køretøjer men ser ud til at meget af det ikke virker længere.
Det vigtigste er vist at isolere ledningen på BAT- terminalen så snart den tages af.
I videoen er der en sikring på den tykke røde ledning.
Har du sådan en på den tykke røde ledning i dit batteri?
Mine batterier har ikke sådan en sikring.
Re: VAX med tomt batteri.
: 4. juli 2023 16:40
af Moust
Jeg har skiftet BMS nu, uden resultat.
Efter monteringen satte jeg multimeter på. Den viste 1sek. med 10.V og faldt herefter til 0.0V
Som jeg ser det nu, er der to muligheder.
Enten er cellerne defekte, ellers er batteriet helt afladet og kan ikke give signal til laderen om at starte. Det oplever jeg af og til med min robotklipper.
Jeg har en lithium lader til min motorcykel, som jeg overvejen at sætte på.
Den vil i givet fald få den op på 12V, som jeg formoder vil kunne være nok til at afgive impuls til den originale lader.
Hvad tænker du?
Re: VAX med tomt batteri.
: 4. juli 2023 17:07
af Moust
Landbo.
Joda det er lige det.
Tak for tippet, har kontaktet sælger.
Re: VAX med tomt batteri.
: 4. juli 2023 17:15
af scootergrisen
Tænke du kan prøve det jeg forslog tidligere:
viewtopic.php?p=32495#p32495
Hvis jeg sætter multimeter til Chogori-stikket uden kortslutningen så kan jeg også måle en spænding der falder.
Så du skal vække BMS'en med kortslutningen (gul ledning på billede) i Chogori-stikket før du kan måle batteriets spænding i Chogori-stikket.
Du kan også kigge på cellernes plus-ender og se efter dårlige celler der er gået hul på:
viewtopic.php?f=37&t=4346
Vil ikke anbefale at sætte en 12 volt oplader til.