Side 2 af 3

Re: VGA CabEasy Sport 30 km/t 60V-45Ah 1200W Kabinescooter

: 28. august 2024 13:57
af buenso
Jeg har et problem i lidt samme boldgade. Her er det dog under opladning, og ikke scooterens hovedsikring som slår fra, men hele min sikringsgruppe i mit hus?
Det skete 1 gang ved endt opladning, og nu virker opladeren i scooteren ikke længere?

Jeg har forsøgt mig med det ledningsdiagram, som er tilgængeligt her: viewtopic.php?t=3706&start=20
Men der syntes jeg umiddelbart ikke, at opladeren fremgår?
Opladeren bør jo i grunden være en seperat enhed, som kun skal oplade. Men som man kan se på billedet i ToL trådens side 4 , så er der lidt flere ledninger end normalt (jeg er med på at ladeindikatoren er ekstern, så lige de ledninger, giver god mening)
Er der nogen herinde, som ved hvad det går ud på? Altså hvad opladeren ellers sender strøm ud til, udover batterierne? Evt. @Landbo, hvis du ved det, kva den ivecar tråd jeg skrev i sidst. ja min oplader er helt død nu..
Link til billedet af opladeren i ToL-tråden: download/file.php?id=10933&mode=view

Re: VGA CabEasy Sport 30 km/t 60V-45Ah 1200W Kabinescooter

: 28. august 2024 16:31
af Landbo
buenso skrev: 28. august 2024 13:57 Jeg har et problem i lidt samme boldgade. Her er det dog under opladning, og ikke scooterens hovedsikring som slår fra, men hele min sikringsgruppe i mit hus?
Det skete 1 gang ved endt opladning, og nu virker opladeren i scooteren ikke længere?

Jeg har forsøgt mig med det ledningsdiagram, som er tilgængeligt her: viewtopic.php?t=3706&start=20
Men der syntes jeg umiddelbart ikke, at opladeren fremgår?
Opladeren bør jo i grunden være en seperat enhed, som kun skal oplade. Men som man kan se på billedet i ToL trådens side 4 , så er der lidt flere ledninger end normalt (jeg er med på at ladeindikatoren er ekstern, så lige de ledninger, giver god mening)
Er der nogen herinde, som ved hvad det går ud på? Altså hvad opladeren ellers sender strøm ud til, udover batterierne? Evt. @Landbo, hvis du ved det, kva den ivecar tråd jeg skrev i sidst. ja min oplader er helt død nu..
Link til billedet af opladeren i ToL-tråden: download/file.php?id=10933&mode=view
Det diagram du henviser til, viser ikke tilslutning af laderen af en eller anden underlig grund. Du kan være ganske sikker på at + polen fra laderen skal tilsluttes + polen på batterierne (det batteri der formodentlig er tilsluttet en tyk rød ledning der går ned til controlleren) eller der hvor du kan måle den højeste spænding mellem stel og et af batterierne.

Minus fra laderen er formodentlig tilsluttet direkte til kabinescooterens stel. Det ser ud til at køretøjets hovedsikring sidder mellem batteriernes 0 og kabinescooterens stel, hvilket også er en ok måde at gøre det på. På langt de fleste små elkøretøjer sidder hovedsikringen i serie med + ledningen fra batterierne.

Jeg formoder dog ikke ledningsdiagrammet passer på din kabinescooter.

Hvis din lader klapper sikringen gentagende i huset kan du godt bytte den til en ny. Hvilken lader det skal være afhænger af det stik som kabinescooteren er udstyret med . Hvis du vil have en billig lader er en fra eBay ok når den er bygget til den batteriteknolig der er monteret i din kabinescooter, samtidig skal spændingen passe til de batterier der sidder samme sted. Hvis du ikke vil lodde stikket fra den gamle lader over på en ny uoriginal, skal du købe den der passer til din model.

Et virkende voltmeter er bidende nødvendig hvis du skal fejlfinde på et ledningsnet/sæt batterier.

Hilsen Leif.

Re: VGA CabEasy Sport 30 km/t 60V-45Ah 1200W Kabinescooter

: 28. august 2024 18:55
af buenso
Hej Leif. Tak fordi du byder ind. Jeg er helt med på, hvordan opladningen af batterierne skal foregår. Det jeg spørger om, er hvad de andre små ledninger fra den originale oplader styrer?
download/file.php?id=10933&mode=view

Billedet fra ToL-tråden viser iøvrigt den samme oplader som denne : https://www.thansen.dk/scooter-mc/kabin ... -233886727

Hvorfor at du har helt ret i, at jeg tænker alternativ oplader fra ebay. Men som kun har 220V indgangen og plus og minus til batterier. Dvs. ikke de andre ledninger på billedet.

Re: VGA CabEasy Sport 30 km/t 60V-45Ah 1200W Kabinescooter

: 28. august 2024 23:07
af Landbo
buenso skrev: 28. august 2024 18:55 Hej Leif. Tak fordi du byder ind. Jeg er helt med på, hvordan opladningen af batterierne skal foregår. Det jeg spørger om, er hvad de andre små ledninger fra den originale oplader styrer?
download/file.php?id=10933&mode=view

Billedet fra ToL-tråden viser iøvrigt den samme oplader som denne : https://www.thansen.dk/scooter-mc/kabin ... -233886727

Hvorfor at du har helt ret i, at jeg tænker alternativ oplader fra ebay. Men som kun har 220V indgangen og plus og minus til batterier. Dvs. ikke de andre ledninger på billedet.
Det er vist et for godt et spørgsmål til jeg kan svare på det. :mrgreen:

Ledningen oppe i venstre hjørne vil jeg gætte på er er til 230 Volt idet jeg formoder den er udstyret med en jordledning, som har farverne gul/grøn og de to andre i stikket er fasen og null. Ledningerne der skal forbinde batterierne burde være rød (+) og sort (-), desværre ser jeg ingen ledning der synes tyk nok at kunne bærer 60 Volt 5 Amp i de farver på billedet og dog, måske er den ledning midt i billedet der indeholder den gul/grønne , sort samt blå ledning udgangen til batterierne (60 Volt 5 Amp).

Lampen gætter jeg på lyser grøn når batteriet er opladet/ikke tilsluttet og rødt når laderen lader på batterierne.

Resten ved jeg så ikke hvad er til. :think:

Nu ser det ud til at laderen du viser er fast indbygget i kabinescooteren og om de overskydende ledninger/stik har nogen betydning for om maskineriet vil køre også selv om den indbyggede lader er defekt har jeg ingen aning om. Lad mig spørge om du har kørt i kabinescooteren siden laderen stod af ?

I øvrigt kommer jeg i tanke om, jeg vist har en løs 60 Volt 5 Amp lader til blybatterier ude på fjernlageret der vist er i orden, hvis det har din interesse.

Hilsen Leif.

Re: VGA CabEasy Sport 30 km/t 60V-45Ah 1200W Kabinescooter

: 28. august 2024 23:12
af scootergrisen
Hvad betyder det når du siger "hele min sikringsgruppe"?.
Er det PHFI-afbryderen der slår fra uden smeltet sikringer?

Går jordforbindelsen hele vejen igennem fra oplader til stikkontakt med jordforbindelse?
Har der været noget med vand der har trængt ind?
Tjek om der er sikringer på opladeren udefra.
Ellers er der nok indvendigt.

Re: VGA CabEasy Sport 30 km/t 60V-45Ah 1200W Kabinescooter

: 29. august 2024 06:46
af buenso
Dvs at automatsikringen i eltavlen slog fra. Ikke hpfi relæet.
Min scooterlader har ikke sin egen sikring i tavlen, så det var derfor jeg skrev: gruppe
Jeg har jord hele vejen, ja
Der er ikke tegn på vand eller fugt, nej
Desværre ingen synlig sikring på opladeren.

Hvis du med "indvendigt" taler om opladeren, så er det netop derfor at jeg spørger til, hvad den oplader jeg linker til, ellers er samlepunkt for (mht scooterens elektriske system).
Altså hvis jeg , mere eller mindre "blindt" afmonterer alle ledninger, og erstatter opladeren, med en budget model fra ebay, hvor der udelukkende er 220v indgang og 60V ud til batteri +/-
Om nogen herinde ved, hvad der så ikke vil virke bagefter ;-)

Re: VGA CabEasy Sport 30 km/t 60V-45Ah 1200W Kabinescooter

: 29. august 2024 16:55
af buenso
Dette billede, viser nok bedre de ekstra ledninger, som jeg spørger til. De eneste ekstra ledninger som umiddelbart giver mening, er dem til den eksterne ladeindikator. Jeg kan forstille mig, at noget af det , kan være noget styring, så scooteren ikke vil køre, mens den står til opladning.

Billede

Re: VGA CabEasy Sport 30 km/t 60V-45Ah 1200W Kabinescooter

: 29. august 2024 20:26
af scootergrisen
Jeg tænker at automatsikringen på eltavler slår fra pga. for højt strømforbrug.
Kunne også være sket hvis der f.eks. var tilsluttet diverse andre ting samtidig.
Lad og sige du bruge en brødrister og en støvsuger på samme fase og så tilslutter du opladeren.
Så kan automatsikringen måske slå fra uden at der er noget i vejen emd tingene men bare fordi de brugte mere strøm på samme fase end grænsen tillader.

Men når du siger opladeren ikke virker nu så er det vel noget andet.

Hvis du har mod på at åbne den og tage nærbillede af printpladen på begge sider så kan vi måske se noget der ser brændt/smeltet ud.

På opladeren på billedet er der ledninger til:
strøm ind fra ladestik
strøm ud til batteri
lille sort stik til temperaturmåler til batteri
lille hvidt stik til ladeindikator der viser opladningsforløb

Jeg ved ikke om scooteren ikke vil køre under opladning men det skal nok passe.
Det så nok controlleren der står for det.

Re: VGA CabEasy Sport 30 km/t 60V-45Ah 1200W Kabinescooter

: 31. august 2024 15:54
af buenso
Tak for svaret:-)
Da sikringen gik, havde jeg umiddelbart kun et forbrug på laderens 1100-1200w og måske 50w udover det.
Normalvis kan gruppen trække mit 220v svejseapparat i længere tid, og der har heller ikke været problemer med 5-6 timers opladladning tidligere. Og her slog sikringen fra efter 1 time ca.
Efterfølgende er opladeren helt død, og sætter jeg opladeren til nu, så slår automatsikringen ikke fra. Så det tyder ikke på, at der er en kortslutning længere.

Men ja, jeg vil prøve at adskille den, og tage nogle billeder.

Igen, tak for at byde ind.

Re: VGA CabEasy Sport 30 km/t 60V-45Ah 1200W Kabinescooter

: 31. august 2024 20:50
af scootergrisen
Her er en oplader med udvendig sikring til jævnstrømssiden.
viewtopic.php?t=3601

Og så er der på printpladen en sikring til vekselstrømssiden.
viewtopic.php?t=4267