Du kunne starte med at måle batteriet.
Når du drejer den store multimerknap til venstre 1-5 hak så er det volt jævnstrøm der måles (V=).
Hvis ikke du ved hvor mange volt du skal måle så sæt den på det højeste til at starte med som er 600 volt på dit multimeter.
Så sætter du den sorte sonde på batteri minus (-) og den røde på batteri plus (+).
Så står der måske 12 på displayet.
Men vi vil gerne have det lidt mere præcist så vi drejer knappen til 200 volt og 20 volt så bliver det mere præcist med kommatal.
Så står der måske 12,8 volt.
Så kan du prøve at starte motoren og se spændenden ændre sig.
Spændingen falder når startertmoren og andet bruger strøm.
Mens motoren køre så stiger spændningen fordi generaten og spændingsregulatoren lader batteri om med cirka 14,5 volt hvis ellers det virker.
Giv lidt gas og se om volten stiger yderligere.
Det er meningen at spændingsregulatoren skal begrænse spændingen så den ikke kommer over de cirka 14,5 volt.
Du kan også prøve at tage generatorstikket af og måle modstanden i spolerne mens motoren er slukket.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... #generator
Tag sonderne af batteriet inden du drejer til andre ting.
Hvis du drejer den til det røde felt nederst med diode og lyd logoet så siger den BIP når de to sonder rør hinanden.
Så kan du prøve at sætte den ene sonde et sted på motorblokken og den anden sonde et sted på stellet hvor der ikke er maling så skulle den gerne sige BIP.
På den måde ved du at der er forbindelse mellem motorblok og stel uden du behøver kigge på displayet.
Det kan du også gøre med ledninger/stik hvor du vil se om der er forbindelse eller ej.