Side 2 af 3

Re: Dr-Big problemer

: 6. september 2017 18:48
af scootergrisen

Re: Dr-Big problemer

: 6. september 2017 18:52
af ThomasN
Skal lige liges at scooteren er fra før 2006
Og har kørt mere end 30.000 km.
Ofte køre jeg mere end 100km om dagen, så scooteren er
Pænt slidt;)
Den står dog i en garage hver nat og møder sjælden en regnbyge.

Re: Dr-Big problemer

: 6. september 2017 18:53
af ThomasN
Billede

Re: Dr-Big problemer

: 6. september 2017 18:54
af ThomasN
Så lykkedes der med billeder, tak.

Re: Dr-Big problemer

: 6. september 2017 18:59
af scootergrisen
Lysmodstanden bruges kun når lyskontakten er på OFF.
Du kan prøve og vente til den er kold også med slukket lyskontakt tænde motoren og køre noget tid og mærk på lysmodstanden (den lange modstand).
Så skulle den gerne blive ved med at være kold.
Hvis den bliver varm her så er der nok noget galt med din lyskontakt.

Så sæt lyskontakten til nærlys eller positionslys og kør noget tid med motoren.
Her skulle den gerne blive varm.

Re: Dr-Big problemer

: 6. september 2017 19:16
af ThomasN
Hov. Nu virker scooteren igen.
Jeg slukkede og tændte lyset frem og tilbage nogle gange og
Så tændte jeg scooteren.
Lang lys, kort lys virker og resten af scooteren med lys.
Så det kan kun ha været >spændingsregulatoren< som var defekt..
Nu skal jeg bare ha sat frontskjold på scooteren igen og så jeg kørende igen :)
Jeg takker rigtig mange gange for jeres hurtige svar/tilbagemeldinger.
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mvh Thomas

Re: Dr-Big problemer

: 6. september 2017 19:19
af scootergrisen
Du kunne starte med at måle batteriet.
Når du drejer den store multimerknap til venstre 1-5 hak så er det volt jævnstrøm der måles (V=).
Hvis ikke du ved hvor mange volt du skal måle så sæt den på det højeste til at starte med som er 600 volt på dit multimeter.
Så sætter du den sorte sonde på batteri minus (-) og den røde på batteri plus (+).
Så står der måske 12 på displayet.
Men vi vil gerne have det lidt mere præcist så vi drejer knappen til 200 volt og 20 volt så bliver det mere præcist med kommatal.
Så står der måske 12,8 volt.

Så kan du prøve at starte motoren og se spændenden ændre sig.
Spændingen falder når startertmoren og andet bruger strøm.
Mens motoren køre så stiger spændningen fordi generaten og spændingsregulatoren lader batteri om med cirka 14,5 volt hvis ellers det virker.
Giv lidt gas og se om volten stiger yderligere.
Det er meningen at spændingsregulatoren skal begrænse spændingen så den ikke kommer over de cirka 14,5 volt.

Du kan også prøve at tage generatorstikket af og måle modstanden i spolerne mens motoren er slukket.
https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... #generator

Tag sonderne af batteriet inden du drejer til andre ting.
Hvis du drejer den til det røde felt nederst med diode og lyd logoet så siger den BIP når de to sonder rør hinanden.
Så kan du prøve at sætte den ene sonde et sted på motorblokken og den anden sonde et sted på stellet hvor der ikke er maling så skulle den gerne sige BIP.
På den måde ved du at der er forbindelse mellem motorblok og stel uden du behøver kigge på displayet.
Det kan du også gøre med ledninger/stik hvor du vil se om der er forbindelse eller ej.

Re: Dr-Big problemer

: 6. september 2017 20:15
af ThomasN
Okay det prøver jeg lige at måle.
Så kommer jeg lige med en melding nær det er målt.
Det bliver i morgen når jeg har dagslys igen.

Jeg jublede lige hurtigt nok.
Speedometeren og omdrejningstælleren virker ikke endnu, øv.
Det kun lyset jeg fik til at virke.

Bare mystisk at både speedometer og lys røg på samme tid.

Re: Dr-Big problemer

: 7. september 2017 00:15
af ThomasN
Okay det prøver jeg lige at måle.
Så kommer jeg lige med en melding nær det er målt.
Det bliver i morgen når jeg har dagslys igen.

Jeg jublede lige hurtigt nok.
Speedometeren og omdrejningstælleren virker ikke endnu, øv.
Det kun lyset jeg fik til at virke.

Bare mystisk at både speedometer og lys røg på samme tid.

Re: Dr-Big problemer

: 8. september 2017 02:22
af ThomasN
Så fik jeg målt batteriet.
Om det er gode målinger ved jeg ikke men tallene er
13.41 volt uden at scooter er startet og
Op lidt mere end 16 volt med motoren startet og mens jeg giver lidt gas.

Kilometer tælleren og speedometeren virker stadig ikke.
Men Omdrejnings tæller virker.
Så jeg må nok bare købe en ny speedometer kabel.