Li-ion sammenlignet med LiFePo4.
: 17. oktober 2022 14:11
Hej.
Er LiFePo4 batterierne bedre end Li-ion?
Jeg har prøvet at sammenligene data fra dem begge:
Antal Ah:
36 stk 1850 celler a 2,5 Ah X 3,7 volt = 333 Wh
LiFePo4 1 stk 105 Ah X 3,2 volt = 336 Wh
Vægt:
36 stk 1850 celler a 0,06 Kg = 2,16 Kg
LiFePo4 1 stk vægt 1,98/2,2 kg (begge tal står i beskrivelsen)
Pris:
36 stk 1850 celler a 23,40 kr (100 stk's pris) = 842,40 kr
LiFePo4 1 stk = 735,00 kr
LiFePo4 batterierne bliver ofte omtalt som værende bedre end Li-Ion, er det salgsgas?
18650 cellerne er nemmere at køle/opvarme og nemmere at pakke sammen på den til rådige plads.
LiFePo4 celler er til gengæld nemmere at koble sammen, da det ikke er nødvendigt med parallelle celler. De kan skrues sammen uden punktsvejseanlæg.
Jeg har endnu ikke set LiFePo4 batterier brugt i køretøjer, er det fordi de har nogle andre ulemper?
Det er rigtig mange penge at investere, hvis vi gerne vil op på en rækkevidde der ligner 160 km. 40 celler a 735kr = 29400 kr (+ BMS ca 1600 kr).
Plads og vægt burde ikke være et problem i vores kabinescooter.
De lidt tilfældige batteri celler er fundet på denne danske hjemmeside:
18650 cellen: https://batteri-energi.dk/vare/eve-icr1 ... 0mah-765a/
LiFePo4 cellen: https://batteri-energi.dk/vare/eve-105a ... 4-batteri/
Er det en dårlig ide, med LiFePo4?
//Jørgen
Er LiFePo4 batterierne bedre end Li-ion?
Jeg har prøvet at sammenligene data fra dem begge:
Antal Ah:
36 stk 1850 celler a 2,5 Ah X 3,7 volt = 333 Wh
LiFePo4 1 stk 105 Ah X 3,2 volt = 336 Wh
Vægt:
36 stk 1850 celler a 0,06 Kg = 2,16 Kg
LiFePo4 1 stk vægt 1,98/2,2 kg (begge tal står i beskrivelsen)
Pris:
36 stk 1850 celler a 23,40 kr (100 stk's pris) = 842,40 kr
LiFePo4 1 stk = 735,00 kr
LiFePo4 batterierne bliver ofte omtalt som værende bedre end Li-Ion, er det salgsgas?
18650 cellerne er nemmere at køle/opvarme og nemmere at pakke sammen på den til rådige plads.
LiFePo4 celler er til gengæld nemmere at koble sammen, da det ikke er nødvendigt med parallelle celler. De kan skrues sammen uden punktsvejseanlæg.
Jeg har endnu ikke set LiFePo4 batterier brugt i køretøjer, er det fordi de har nogle andre ulemper?
Det er rigtig mange penge at investere, hvis vi gerne vil op på en rækkevidde der ligner 160 km. 40 celler a 735kr = 29400 kr (+ BMS ca 1600 kr).
Plads og vægt burde ikke være et problem i vores kabinescooter.
De lidt tilfældige batteri celler er fundet på denne danske hjemmeside:
18650 cellen: https://batteri-energi.dk/vare/eve-icr1 ... 0mah-765a/
LiFePo4 cellen: https://batteri-energi.dk/vare/eve-105a ... 4-batteri/
Er det en dårlig ide, med LiFePo4?
//Jørgen