Side 1 af 1

E5 vs E10

: 15. november 2020 06:14
af SteenKolding
Hejsa

Min VGA Digita 2t 30'er har stået stille en måneds tid, og ville ikke starte. Efter 5 minutters forsøg på el-starteren kom den dog i gang.
Den accellererer nogenlunde ok - men ligeud og nedad bakke samt ved fuld gas hakker den. Den har udsættere. Jeg troede måske det kunne være tændrøret eller et relæ eller måske CDI-boksen der havde været udsat for vand.
Men så fortæller min lokale scooter-mekaniker, at der har været store problemer med især 2-taktere og det (forholdsvis) nye E10 benzin. Det trækker mere vand til sig end E5 åbenbart gør. Reinhardt skulle angiveligt være klar over problemet, og løsningen skulle være at køre på oktan 100 E5. 4-taktere skulle også være berørt, men i knap så høj grad. Der skulle findes videoer derude hvor netop dette problem bliver belyst.
Er der nogen af jer der har oplevet lignende eller har kommentarer til dette, især hvis maskinen har stået stille ustartet i mere end 3 uger.

PS: Hvorfor er billig-scooter.dk lukket?

Re: E5 vs E10

: 15. november 2020 07:54
af scootergrisen
Spørg T. Hansen om E5 og E10 og skriv gerne svaret her.
Se også Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10) hvor der står noget om at Kymco med 2 takt motor ikke er regnet til E10.

I manualen fra T. Hansen står:
Brug kun blyfri benzin
- minimum oktan 91.
Kørte du med E10 før du lod den stå i en måned?

Du kunne tømme benzintanken og eventuelt karburatoren for E10 og så fylde E5 på og se om problemet går væk.

Se viewtopic.php?f=4&t=3832 angående billig-scooter.dk.

Re: E5 vs E10

: 27. november 2020 02:26
af SteenKolding
Nu har jeg prøvet med 98 oktan E5 og det hjalp desværre ikke. Den er MEGET svær at starte når den er kold. Det tager ca. 10-15 minutter. Derefter kører den super fint. Selv efter 1½ times stilstand er den svær at starte igen.
Den kører bare rundt på starteren som om der ikke er benzin på.

Jeg har kørt med E10 siden februar i år. Det er først nu hvor det er blevet køligere at den er SÅ svær at starte. Den har haft små startproblemer når den har stået længe førhen, men ikke så slemt som nu.
Thansen skriver, at den burde kunne køre på E10.
Jeg har prøvet at hælde en smule Motul Stabilizer i tanken. Men det har heller ikke hjulpet (https://kbmotor.dk/produkter/105-olie-o ... zer-250ml/)

Hvad kan jeg prøve at gøre?
Nyt benzinfilter?
Skifte tændrør?

Re: E5 vs E10

: 27. november 2020 03:13
af scootergrisen
Hvis du sætter gennemsigtig benzinslange på så kan du se om den er fyldt med benzin eller ej.

Re: E5 vs E10

: 28. november 2020 17:33
af SteenKolding
Nå, det viste sig at være tændrøret den var gal med. Elektrode afstand var ok (0,75 mm) og det så ok ud. Har kørt omkring 3000 km hvilket egentlig er i underkanten for et tændrør?
Smed lige et nyt benzinfilter og nye ruller på samtidig. Kører som ny nu.

Re: E5 vs E10

: 28. november 2020 19:18
af scootergrisen
Du kan eventuelt sammenligne med https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... endror.php eller vise billede.
Ja mon ikke det skulle kunne holde meget længere end 3000 km.

Re: E5 vs E10

: 13. december 2020 09:05
af Barden
SteenKolding skrev: 15. november 2020 06:14 {...}

PS: Hvorfor er billig-scooter.dk lukket?
Fordi der kun var ævl og kævl.

Re: E5 vs E10

: 13. december 2020 09:48
af Jps
Barden skrev: 13. december 2020 09:05
SteenKolding skrev: 15. november 2020 06:14 {...}

PS: Hvorfor er billig-scooter.dk lukket?
Fordi der kun var ævl og kævl.
Ja og det var sgu synd, det gik ned af bakke på grund af det.