Side 2 af 3

Re: GY6 4-takt renovering

: 18. maj 2013 15:41
af Kymconørden
Olie-pumpen

Den olie-pumpe er altså en ommer Hr. Kwang Yang Motor Company!!
Hvorfor i alverden lade hele trykket og belastningen fra det kæmpe tandhjul, hvile på SÅ små flader, som dem nederst på akslen!?
Renov 2 154.jpg
Der går ikke mange kilometer før den hårde aksel "æder" sig ind i tandhjulet, specielt med de fesne anlægs-flader den har at støtte på. Højden på akslen er 4.8mm og hjulet er 5mm. Så når møtrikken er spændt helt ned, er der så 0,2mm at spænde med. Når akslen har gnavet de 0,2mm af hjulet, begynder det at rasle på akslen. Det ryger ikke af, for møtrikken er heldigvis spændt i bund, men de 0,2 mm der skulle holde hjulet "til" akslen er slidt væk, og det kan rasle på akslen.
Renov 2 150.jpg
Den anden pumpe havde samme rasleri, men som åbenbart også havde "nittet" hjulet fast på akslen :wtf: For selv om det sad løst og kunne rasle på akslen, var det Umuligt af få af! Jeg måtte brække hjulet af holderen for at komme til pumpen.
Renov 2 155.jpg
Og således blev det 2 små flader der fik hele motoren splittet ad.
Rasleriet kom iøvrigt mest fra blæser-siden, og var en kraftig metalisk støj der kunne få en til at tænke knast-kæde eller krumtap-leje.

Re: GY6 4-takt renovering

: 18. maj 2013 17:08
af scootergrisen
Hvad med den anden side af tandhjulet er anlægsfladen ikke bedre der ?

Re: GY6 4-takt renovering

: 19. maj 2013 22:14
af Kymconørden
Jo, den side der vender op mod møtrikken er helt fin.

Re: GY6 4-takt renovering

: 20. maj 2013 01:31
af scootergrisen
Kan du så ikke bare vende tandhjulet om ?

Re: GY6 4-takt renovering

: 21. maj 2013 23:34
af Kymconørden
Jo, det kunne jeg godt have gjort. Tænderne på hjulet så fine ud, og selve pumpen virkede også fast og uden slup.
Den er gemt som reserve-pumpe ;)

Re: GY6 4-takt renovering

: 22. maj 2013 09:11
af Baddi
Det er satme fedt at se det dér. :D

Jeg har også selv på begge de agilityer jeg har ejet oplevet at der er mistet kræfter efter 10.000 km og at den er blevet mere vattet i det. Den jeg ejer nu havde dog fra starten en sivende lyd når man kørte den om i kompressionstakten og jeg tror ikke at det er blevet bedre af at jeg har haft den oppe ved de 12.000 omdrejninger, så jeg skal vist også snart slibe ventilfladerne op. :p
At jeg så har set et fint lag sod i indsugningen giver øget mistanke til en utæt ventil.

En lille video med utætheden der altid har været der, jeg ved ikke om det er det samme du oplevede med at det siver ud: Det du siger med at ventilerne kan komme af med varmen med et stort sæde skal du dog passe på med, da kraften fra fjederen så er fordelt over et større areal (mindre tryk) og man derfor kan risikere en utæt ventil på den bekostning. Med ventilslibning er det fedeste jeg har hørt om fra en amerikansk mekaniker at man kan lave et ventilsæde med tre berøringsflader der har forskellige vinkler, således at den midterste berøringsflade er lille og har et stort tryk og de to andre rører mindre og er større således at den kan komme af med varmen her uden at så meget af kraften fra fjederen går af her. :)
Det er vist bare noget der kræver noget specielt værktøj at lave og er vist ikke noget en hobby-mekaniker kan fikse sammen selv. :D

Angående stempelkølingen, så er det ganske rigtigt en lille stråle af olie der konstant sprøjter op på undersiden af stemplet for at køle denne, da det vist er den varmeste del i hele motoren og ellers kun kan komme af med sin varme gennem stempelringene og pejlstangen. Når varmen går gennem stempelringene bliver oliefilmen så varmet ekstra meget op og viskositeten falder, så vi af den grund risikerer varmesætninger ved lavere omdrejninger, når vi begynder at få flere kræfter ud af motoren. For at gøre olien der sprøjtes på stemplet koldere kombineres dette med en oliekøler. ;)

Lille video med en animation af stempelkøling:

Re: GY6 4-takt renovering

: 22. maj 2013 20:08
af Kymconørden
Baddi skrev:...om det er det samme du oplevede med at det siver ud
Ja, det er præcis den samme lidt "forkølede" sive-lyd som på min, hvor i det ene tilfælde bøsningen havde "slået" sig ganske lidt, og ventilen lukkede ikke 100. I det andet tilfælde havde der på kort tid opbygget sig kraftig belægning i hele brændkammeret, på ventiler og sæder, og gav samme utætte lyd. Dog hurtigere overstået sivning end på din, der lyder lidt mere tæt.
Renov 2 174.jpg
Aluminiumen havde også fået en svag misfarvning omkring bøsningen, men i dette tilfælde havde den heldigvis ikke "slået" sig
Renov 2 171.jpg
Begge tilfælde var resultatet af en alt for mager blanding og følgende overophedning. Og med tanke på hvad du selv har gang i, med forsøg og blandings-forhold :thumbup: kunne det vel tænkes at din ventil også har haft det lunt på et tidspunkt.
Iøvrigt fandt jeg det umuligt at finde hoved og hale på noget somhelst blandings-forhold med den utæthed. Det hele lissom sejlede rundt..
I forbindelse med afkøling, skulle det efter sigende være luften og navnligt benzinen motoren suger til sig, der er den største faktor når man taler om afkøling af stempel, cylindervæg og ventiler. Og derfor også en lidt federe blanding end hvad der egentlig er optimalt, blot for den kølende-effekts skyld. Det har jeg vist lært nu :weeping:

Re: GY6 4-takt renovering

: 22. maj 2013 20:52
af scootergrisen
Er det ikke normalt at trykker siver ud når man gør som i videoen ?

Trykket kommer vel ned gennem stempelringene selvom ventilerne heller tæt.

Re: GY6 4-takt renovering

: 22. maj 2013 21:25
af Kymconørden
Ja, der er vel en naturlig udsivning gennem ringene uanset. Men jeg tror ikke lyden af den utæthed kan høres/lyder i samme grad som en utæt ventil. Lyden forsvandt ihvertfald med slibningen og modstanden på svinghjulet blev kraftigere.
Man burde ha en kompressions-måler en dag. Den kan vel sige præcist hvornår det begynder at blive en utæthed, og ikke bare naturlig udsivning?

Re: GY6 4-takt renovering

: 22. maj 2013 23:44
af Kymconørden
Jeg fandt vist svaret http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... _motor.php
Agility står opgivet til et kompressions-tryk på 18kg/cm2, og er vel så det tryk måleren mindst skal vise?