Scootertøj i varmen

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 506
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Scootertøj i varmen

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg har set mange - specielt kvinder - på scooter 30 og scooter 45, som kører næsten uden tøj på: Ingen handsker. Korte bukser. Og t-shirt med korte ærmer, eller mindre til at dække overkroppen. Og sandaler.

Er det forsvarligt? Hvad mener du?

Kører du med tøj på, når du kører scooter i sommervarmen?
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 278
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Scootertøj i varmen

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg bruger altid læder hansker, rigtige sko, en refleks arbejdsjakke og lange cowboybukser (og selvfølgelig hjelm). Min hjelm er "kun" en Pilot hjelm, overvejer en fullface hjelm. Men nu kører knallerten kun godt 30 km/t, så Pilot hjelmen må række indtil videre.

En af vore bekendte, røg af el-cyklen for et par uger siden. Hun havde ikke hansker på, og fik bla a den ene håndflade revet op. Det kniber stadig med at køre bil, da såret i håndfladen nemt springer op og bløder. Jeg har ikke hørt om hun stadig har mod på el-cyklen, hun har ca 12 km til arbejde.

Så påklædning der tager af for kraftige hudafskrabninger, er bestemt at foretrække (selvom man sveder).

//Jørgen
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 506
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Scootertøj i varmen

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg er helt enig - specielt handsker skal man have på. Hånden er normalt det første man søger at støde af med - det er simpelthen reflex.
Og det går meget galt uden gode handsker. Men, tilsyneladende glemmer de helt at undervise i det når de underviser de unge. Kun styrthjelm - det er alt. Og de ældre, som kører på scooter ved det heller ikke. Jeg har flere gange tænkt på at sige det til de unge piger, men jeg har ikke gjort det - de vil nok føle det som chikane.

En pilothjelm hjælper, men så skal du gerne have beskyttelsesbriller på, for at hindre at få noget i øjet.

Få en god integralhjelm, eller evt. en flip-up hjelm, hvis du gerne vil kunne lukke hjelmen op. Men, sørg for at have den lukket når du kører. Der findes flere ting man kan gå efter når man køber en styrthjelm - f.eks. SNELL godkendelse. Da jeg købte hjelm, valgte jeg at se efter SHARP testen https://sharp.dft.gov.uk/ - her giver de hjelmene fra 0 til 5 stjerner hvor 5 er bedst. Til knallert 30 er det dog ikke vigtigt. Men, man kan jo se om hjelmen man har tænkt sig at købe er med i sharp testen, og hvor godt den klarer den. T-Hansen Nex Racing er ikke med, men flere af deres MT hjelme er: https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?manuf ... All&type=1 - og dem som T-Hansen har valgt har alle 3 til 4 stjerner hvor 5 er de bedste. MT-Blade og MT-Atom har kun 3 stjerner. MT-Atom2 er ikke med, men har ECE22.06 og nok forbedring. Af T-Hansens vil jeg nok vælge dem med ECE22.06 godkendelse og HIRP frem for ABS og gerne 4-5 stjerner på sharp testen. T-Hansens er dog nyere modeller, men tror godt man kan tage lidt efter testen. Derudover syntes jeg det er vigtigt at hjelmen har dugfrit visir, eller pin-lock når det er ved 30 km/t. Årsagen er, at ved lav hastighed, kommer ikke nok ventilation til at holde visiret dugfrit, med mindre det er dugfrit visir eller pin-lock. Jeg har selv valgt en AGV K6S hjelm hvor specielt pin-lock visir til hjelmen medfølger.

Jeg har prøvet at få flækket visiret. Nu lavede jeg så også eksperimenter, jeg vidste kunne gå galt, og der var udvalgt et sted, hvor der ikke var biler, og ikke var farlige forhindringer. Jeg havde tit været udsat for, at bilerne kørte så tæt på, at jeg blev tvungen ud over højre vejkant, og lavede derfor nogle eksperimenter med at køre ud over højre vejkant for at få øvelse i at klare det bedst. Resultatet var, at der lå en sten tror jeg, og jeg blev kastet op over styret, og ud på midt på vejen, med visiret ned i asfalten. Hjelmen var ødelagt, og visiret flækket, men heldigvis var jeg i live, og tog ingen skade. Da jeg senere valgte en off-road knallert med store knob-hjul, skyldes det blandt andet denne test - den klarede den med glans. Hvorimod, scootere med små 10" hjul, der blev man kastet over styret, hvis der lå en lille sten ;).
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Scootertøj i varmen

Ulæst indlæg af Jps »

Da jeg kørte på knallert var jeg altid fuldt påklædt, om jeg så må sige :) Både sommer og vinter. Om sommeren, havde jeg enten en MC jakke eller en pilotjakke på. Jeg havde så også nogle cykelhansker, Cowboybukser og MC støvler som også var en del af beklædningen :)

Og det har reddet mig en del gange, i de 47 år jeg nåede på 2 hjul. Og det skal forstås sådan, at jeg har været nede og kysse asfalten.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scootertøj i varmen

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 8. september 2024 15:38 Jeg har set mange - specielt kvinder - på scooter 30 og scooter 45, som kører næsten uden tøj på: Ingen handsker. Korte bukser. Og t-shirt med korte ærmer, eller mindre til at dække overkroppen. Og sandaler.

Er det forsvarligt? Hvad mener du?

Kører du med tøj på, når du kører scooter i sommervarmen?
Det afhænger vel af hvor mange gange du har for vane at snuble på to hjul. :mrgreen: Spøg til side, når vi snakker små/store knallerter burde et par lærredsbukser og en jakke være nok når folk også har husket snublekyse over hovedet. Handsker er ligegyldige da man absolut ikke skal tage fra med hænderne hvis ..........., det er bare at nyde resten af turen i afslappet tilstand indtil den stopper helt af sig selv.

Nej, må nok indrømme jeg stoler så meget på mine evner som chauffør at jeg nyws med shorts og måske en undertrøje når vejret er til det. Men kører jeg en tur på motorcyklen er jeg altid i lædertøj.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 506
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Scootertøj i varmen

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg tror det er svært at helt undgå at hænderne kommer i forbindelse med asfalten. Både hjelm, handsker og jakke er vigtige. Bukser og støvler er også vigtige. Et par af mine handsker er blevet godt medtaget, og yderskinnet er der slidt hul i.

Jeg har altid kørt i MC tøj på knallert - dog, det billige med A mærke, eller uden mærke (svarer til A). Det skulle være god op til 45 km/t. Så selvom det er MC tøj, syntes jeg det er bedre egnet til knallert/scooter. Til motorcykel har jeg noget AAA mærket, der beskytter bedre.

Jeg bruger normalt kevlar jeans, og dem jeg har kan man ikke se på er kevlar jeans, bortset fra beskytteren. Da jeg ikke bruger A mærkede bukser mere, er de nu overgået til pænt brug, arbejde, juleaften osv. Og det er der ingen som opdager.

Jeg har også nogle skovmandsskjorter, der er med kevlar indlæg. Jeg har været nede i asfalten med en af dem en gang i regnvejr. Der kom et lille hul på lommen. Og nogle hvide striber, da farven blev slidt lidt af da den gled over asfalten.

Jeg får helt ondt i øjnene, når jeg ser nogle med bar skind, og i få tilfælde uden styrthjelm, køre på scooter, selvom det er 30 km/t.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scootertøj i varmen

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 9. september 2024 17:45 Jeg tror det er svært at helt undgå at hænderne kommer i forbindelse med asfalten. Både hjelm, handsker og jakke er vigtige. Bukser og støvler er også vigtige. Et par af mine handsker er blevet godt medtaget, og yderskinnet er der slidt hul i.

Jeg har altid kørt i MC tøj på knallert - dog, det billige med A mærke, eller uden mærke (svarer til A). Det skulle være god op til 45 km/t. Så selvom det er MC tøj, syntes jeg det er bedre egnet til knallert/scooter. Til motorcykel har jeg noget AAA mærket, der beskytter bedre.

Jeg bruger normalt kevlar jeans, og dem jeg har kan man ikke se på er kevlar jeans, bortset fra beskytteren. Da jeg ikke bruger A mærkede bukser mere, er de nu overgået til pænt brug, arbejde, juleaften osv. Og det er der ingen som opdager.

Jeg har også nogle skovmandsskjorter, der er med kevlar indlæg. Jeg har været nede i asfalten med en af dem en gang i regnvejr. Der kom et lille hul på lommen. Og nogle hvide striber, da farven blev slidt lidt af da den gled over asfalten.

Jeg får helt ondt i øjnene, når jeg ser nogle med bar skind, og i få tilfælde uden styrthjelm, køre på scooter, selvom det er 30 km/t.
Måske det er meget mere sundt bare at leve livet end og hele tiden gå rundt og spekulerer på hvad der kan ske ved det og det når bare man opfører sig forstandigt ude i trafikken.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 506
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Scootertøj i varmen

Ulæst indlæg af GYS »

Ja, så længe det varer...
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scootertøj i varmen

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 10. september 2024 16:42 Ja, så længe det varer...
Hvis det folk gør i det offentlige rum ikke rammer dig, synes jeg ikke du bør have så travlt med hvad de laver.

Iøvrigt er det en sygdom hele tiden at gå rundt og være så optaget af hvad der kan ske. Man skulle ligefrem tro der er en stor nævenyttig politiker i maven på dig. ;) :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 278
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Scootertøj i varmen

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg synes nu, at rettidig omhu er en god ting. Hvis jeg har vurderet de forskellige uheldsfaktorer og reageret på dem, så kan jeg sætte et flueben ud for emnet. Så behøver jeg ikke spekulere videre, og kun nyde turene.

Ved knallertkørsel, er de 3 farlige ting "tunet" motor, manglende spændt hagerem og spirituskørsel. For mig er det ganske nemt at undgå disse farer, og så er kørslen på knallert ikke farligere end kørsel på cykel. Da jeg også bruger handsker, er det måske også en smule mere sikkert at køre på knallert (sammenlignet med en gennemsnits cyklist).

Det svære synes jeg, er at gennemskue hvad der er et godt råd og hvad der er salgsgas. Jeg har fulgt lidt med i HiFi og racercykelverden. Det er utroligt hvad folk prakkes på. Man skal nok ikke undervurdere, at selvom det er ubrugelige ting der bliver solgt, så kan det være livskvalitet for de pågældende brugere (tro flytter bjerge).

Så gode råd fra f.eks GYS synes jeg, er guld værd. Også fordi, GYS selv har afprøvet det på kroppen.

//Jørgen
Besvar