Ryster ved acceleration

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af scootergrisen »

https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... ngsverktoj

Eventuelt bloker hjulet med et stykke træ gennem fælgen så hjulet ikke kan drejet rundt.
Og så brug slagboremaskine eller ringnøgle/topnøgle med forlænger.
Kan dog godt være reduktionsgearet glider selvom hjulet står stille.
Eventuelt prøv med slagboremaskine til stikkontakt. Den er nok kraftigere. Eller sørg for batteriet er fuldt opladt og bliv ved at kør med den i længere tid.

Pas på ikke at ødelæg møtrikken for meget hvis du bruger topnøgle. Sørg for at holde topnøglen presset helt ind på møtrikken når du drejer.

Hvis du har en universalholder til at holde i hullerne på koblingsklokken så kan du eventuelt sætte noget træ under så universalholderen kan komme til at stoppe på træet så du slipper for at skulle holde universalholderen med hånden.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 21. august 2023 19:56 Nogen tip til at få koblingen af akslen? Den møtrik sidder da godt fast og når koblingen tilmed kører rundt, så er det sgu lidt besværligt. Har prøvet med en aku slagskruerrækker uden held.
Du kan holde koblinggsklokken med en oliefiltertang af den her type: https://www.thansen.dk/vaerktoj/special ... 241052071/ Du skal bare huske at få en hvor remmen er lang nok til den kan nå rundt om klokken. Typen fås med forskellig længde rem ved firmaet.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Tak for forslagene. Jeg prøver med træ gennem baghjulet.
Ved i hvor mange mm møtrikken på selve koblingen er? Altså den store møtrik inde under klokken der holder fjederen i spænd.

Tilføjelse: Den er 38mm
En dejlig str. for der findes ingen toppe eller fastnøgler i den str. Et koblingsværktøj ville nok være smartest men i mangel af bedre må jeg prøve med en vandrørstang eller papegøjetang.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Alt besværet hjalp desværre ikke. Der skal en ny kobling til. Efter at have adskilt og renset det hele inkl nye ruller, kobler den meget hårdt til. Så koblingen er nok slidt. Håber ikke koblingsklokken også skal skiftes.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tog du de tre koblingsarme af?
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

scootergrisen skrev: 25. august 2023 19:49 Tog du de tre koblingsarme af?
Ja, det hele blev skilt ad og renset og smurt. Men de helt små gummi-dupper på undersiden af armene (jeg ved ikke hvad deres funktion er) de går meget stramt. Det gjorde de også før. De første 10 km efter rensningen kørte det perfekt. Men så blev det rigtig slemt. På grænsen til ukørbar. De første meter er ok men så kobler den til i ét hug, hvilket er meget ubehageligt.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Skal du kører motoren højere op i omdrejningen før koblingen tager fat nu end normalt?

Gik koblingsarmene glat på akslerne når du drejede dem enkeltvis uden fjedre og gummidutter på?
På min koblingen der gik de meget stramt. Og så tog jeg dem af og slidt let med meget fint sandpapir og puttede en smule kobberfedt på. Er dog ikke sikker på det er en god ide at putte smørelse på da det jo kan blive slynget ud. Så hvis du gør det så put det meget sparsomt på de 3 aksler.

Tænker om det kunne være koblingsarme/gummidutter der går stramt også skal motoren højt op i omdrejningen før koblingsarmene bevæger sig med det resultat at de bevæger sig ud med et huk fordi de slipper hurtigt.

Når du tager de 3 små koblingsfjedre af og på så skal de kun lige strækkes nok til at komme af og på.
Tror nok også mine 3 gummidupper gik stramt. De var ligesom formet/slidt på to punkter hvor koblingsarmen rør. Så sørg eventuelt for at de komme til at sidde på samme måde igen med de punkter. Måske de bruges til at at dæmpe vibrationer.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Den tager fat ved ret lave omdrejninger som normalt. Dog er den begyndt at køre fremad ved tomgang. Baghjulet er nærmest umuligt at dreje ved slukket motor. Men når motoren kører så kan den let skubbes frem og tilbage. Jeg troede det var bagbremsen der havde sat sig, men det er koblingen der skal skiftes. Det er jeg ret sikker på. Jeg regner med at købe hele koblingen med fjedre osv dog uden klokken.
Armene gik meget træg. Efter smøring gik de noget bedre.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så slipper koblingen åbenbart ikke når motor er slukket siden du ikke du kan dreje baghjulet.
Hvilket måske er noget med fjedre eller gummidutter eller koblingsarmene der ikke glider frit på akslerne.
Men ja du kan selvfølgelig godt skifte det hele.
Men ellers prøv igen og sørg for at koblingsarmene glider helt frit ikke halvstramt og at gummidutter er drejet korrekt i forhold til hvordan de er slidt/mast.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Ryster ved acceleration

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Jeg har mest lyst til at fjerne de små gummidupper. Jeg er ret sikker på at de er skyld i problemerne. Men det går nok ikke.
Jeg fandt en ny kobling online til 265 kr. uden remskiver og den store fjeder og klokke. Klokke koster 99 kr og fjeder 75 kr. så jeg køber det hele som enkelt dele. Samlet i et sæt koster det 750 kr 😉
Besvar