Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1264
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
I forbindelse med at "modificere motoren lidt" stødte jeg på begrebet "fremskyndet tænding" (advanced ignition timing) der går ud på at flytte tændings-tidspunktet fremad så blandingen antændes lidt tidligere end normalt. I forvejen antændes blandingen inden stemplet er helt i top, men specielt ved øget effekt (tuning) er der noget at hente ved at antænde endnu tidligere end standard tændingen gør. Jo mere luft og benzin der kommer ind i cylinderen, jo længere tid er det om at brænde, og man kan med fordel fremskynde tændingen lidt. Noget med flamme-hastighed skrev de
Det måtte prøves. En tur med nedstrygeren og rundfilen og sensoren kunne nu flyttes frem og tilbage over svinghjulet, og fastspændes i en ny position.
Her er sensoren flyttet ca 1,5 mm mod omdrejnings-retningen og magneten vil så "ramme" sensoren lidt før.
En forholdsvis nem måde at kunne tune sit tændings-tidspunkt på, hvor det ellers er helt fastlåst og udelukkende beror på CDIens program. Man kan godt nok få en not der rykker hele svinghjulet på akslen men der er ingen mulighed for fin-justering. I alt kan sensoren her flyttes ca 3mm mod omdr.retningen.
Jamen jamen Fra at kunne Trække fint og godt ved fuld gas, har de 1,5 mm nu fået den til at Trække Bedre, og Længere. Der sker tydeligvis også noget med omdrejningerne og topfarten Det er helt nyt det her, og motoren ændrer karakter bare jeg flytter sensoren en bitte-smule. Der skal godt nok fin-trimmes, men allerede nu en overraskelse at mærke forskellen når den sidder et sted mellem 1-2,5mm flyttet til venstre
Ja, undskyld mit brug af men det må næsten være årets motor-oplevelse at flytte den sensor
Det måtte prøves. En tur med nedstrygeren og rundfilen og sensoren kunne nu flyttes frem og tilbage over svinghjulet, og fastspændes i en ny position.
Her er sensoren flyttet ca 1,5 mm mod omdrejnings-retningen og magneten vil så "ramme" sensoren lidt før.
En forholdsvis nem måde at kunne tune sit tændings-tidspunkt på, hvor det ellers er helt fastlåst og udelukkende beror på CDIens program. Man kan godt nok få en not der rykker hele svinghjulet på akslen men der er ingen mulighed for fin-justering. I alt kan sensoren her flyttes ca 3mm mod omdr.retningen.
Jamen jamen Fra at kunne Trække fint og godt ved fuld gas, har de 1,5 mm nu fået den til at Trække Bedre, og Længere. Der sker tydeligvis også noget med omdrejningerne og topfarten Det er helt nyt det her, og motoren ændrer karakter bare jeg flytter sensoren en bitte-smule. Der skal godt nok fin-trimmes, men allerede nu en overraskelse at mærke forskellen når den sidder et sted mellem 1-2,5mm flyttet til venstre
Ja, undskyld mit brug af men det må næsten være årets motor-oplevelse at flytte den sensor
Senest rettet af Kymconørden 10. august 2013 23:39, rettet i alt 1 gang.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Fin-tunet tænding
Det kunne være sjov og prøve og flytte den mens man køre for at se forskellen.
Hvis man loddede en ledning på skinnen så kunne man sætte pickupen løst så den kunne skubbes frem og tilbage.
Hvis man loddede en ledning på skinnen så kunne man sætte pickupen løst så den kunne skubbes frem og tilbage.
- Baddi
- 8. Rang
- Indlæg: 320
- Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
- Køretøjer: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning - Geografisk sted: Fyn
Re: Fin-tunet tænding
Pointen med tændingstidspunkt er at det største tryk skal komme lige efter stemplet er i top, således at man når så højt et gennemsnitstryk ved arbejdstakten som muligt og en forbrænding tager i gennemsnit 2 ms.
Pas dog på med at avancere tændingen for meget for varmestrålingen fra den første flammekugle kan sammen med kompressionen få blandingen til at antænde for tidligt således at man får tændingsbanken. Når man avancerer tændingen bliver forbrændingskammeret også varmere og problemet forværres dermed så pas meget på med at gøre det for meget.
Husk også at du jo ændrer over alle omdrejningerne når du gør således. Husk også, når vi bekymrer os om hastigheden hvormed blandingen brænder at højere oktan har højere aktiveringsenergi, hvilket betyder at man kan avancere tændingen mere når oktantallet er højere. Husk dertil også at benzinblandingen også brænder langsommere ved en mager blanding og hurtigere ved en fed blanding.
Reaktionshastigheden af noget kommer an på energien (temperaturen), aktiveringsenergien (hvor meget der skal til for at en reaktion kan starte), koncentrationen af reaktanterne (hvor mange gange molekylerne støder ind i hinanden) og molekylernes rumlige orientering (rent tilfældighed så længe vi ingen katalysatorer har i processen). Jeg troede tidligere at en mager blanding ville brænde hurtigere end en fed da temperaturen ikke stiger lige så hurtigt grundet varmekapaciteten i benzinen men det at der er flere benzin molekyler som ilten kan støde sammen med gør åbenbart en større forskel den anden vej, så en fed blanding brænder hurtigere.
Med hensyn til oktantal bør man dog ikke gå efter højere oktan og tidligere tænding men lavere oktan og tidligst mulige tænding. Dette er både fordi benzin med lavere oktantal har højere brændværdi men også fordi man ideelt ønsker en så kort periode med antændt benzin i løbet af kompressionstakten som det overhovedet er muligt.
Med hensyn til blanding bør man gå efter et let fedt blandingsforhold og så tidlig tænding som muligt.
Tændingen er aldrig helt optimeret fra fabrikken og har ofte 3-5 grader for sent for at være sikker på at man undgår tændingsbanken under de mest ekstreme forhold motoren kan komme ud for og det er værre ved en karburatorfødet motor med CDI end en indsprøjtningsmotor hvor tændingen også rykkes både i forhold til blandingsforholdet og motortemperaturen.
På min motor rykkes tændingen op til 2,25 grader senere ved meget fed blanding og op til 5,25 grader tidligere ved mager blanding.
Pas dog på med at avancere tændingen for meget for varmestrålingen fra den første flammekugle kan sammen med kompressionen få blandingen til at antænde for tidligt således at man får tændingsbanken. Når man avancerer tændingen bliver forbrændingskammeret også varmere og problemet forværres dermed så pas meget på med at gøre det for meget.
Husk også at du jo ændrer over alle omdrejningerne når du gør således. Husk også, når vi bekymrer os om hastigheden hvormed blandingen brænder at højere oktan har højere aktiveringsenergi, hvilket betyder at man kan avancere tændingen mere når oktantallet er højere. Husk dertil også at benzinblandingen også brænder langsommere ved en mager blanding og hurtigere ved en fed blanding.
Reaktionshastigheden af noget kommer an på energien (temperaturen), aktiveringsenergien (hvor meget der skal til for at en reaktion kan starte), koncentrationen af reaktanterne (hvor mange gange molekylerne støder ind i hinanden) og molekylernes rumlige orientering (rent tilfældighed så længe vi ingen katalysatorer har i processen). Jeg troede tidligere at en mager blanding ville brænde hurtigere end en fed da temperaturen ikke stiger lige så hurtigt grundet varmekapaciteten i benzinen men det at der er flere benzin molekyler som ilten kan støde sammen med gør åbenbart en større forskel den anden vej, så en fed blanding brænder hurtigere.
Med hensyn til oktantal bør man dog ikke gå efter højere oktan og tidligere tænding men lavere oktan og tidligst mulige tænding. Dette er både fordi benzin med lavere oktantal har højere brændværdi men også fordi man ideelt ønsker en så kort periode med antændt benzin i løbet af kompressionstakten som det overhovedet er muligt.
Med hensyn til blanding bør man gå efter et let fedt blandingsforhold og så tidlig tænding som muligt.
Tændingen er aldrig helt optimeret fra fabrikken og har ofte 3-5 grader for sent for at være sikker på at man undgår tændingsbanken under de mest ekstreme forhold motoren kan komme ud for og det er værre ved en karburatorfødet motor med CDI end en indsprøjtningsmotor hvor tændingen også rykkes både i forhold til blandingsforholdet og motortemperaturen.
På min motor rykkes tændingen op til 2,25 grader senere ved meget fed blanding og op til 5,25 grader tidligere ved mager blanding.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1264
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Fin-tunet tænding
Det kunne være Så lækkert. At kunne stille på den under kørsel og Præcis mærke hvor den er bedst, frem for at skulle vurdere om den er bedre hver gang den er blevet flyttet. Det lykkedes mig at flytte den frem og tilbage mens den kørte i tomgang. Man skulle kunne høre hvor den går bedst i tomgang, og så stille den der. Men forskellen kunne jeg næsten ikke høre på tomgangen, den er tydeligere ved kørsel med gas. Men jo da, noget med noget snore-træk måske....scootergrisen skrev:Det kunne være sjov og prøve og flytte den mens man køre for at se forskellen.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1264
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Fin-tunet tænding
Ja ok, det var også min tanke. At uanset hvad, var der noget at hente på tændingen også. Det kunne være sjovt at prøve det på en helt standard-opsætning og se hvad det ville give.Baddi skrev: Tændingen er aldrig helt optimeret fra fabrikken og har ofte 3-5 grader for sent )
Ja, jeg er meget Obs på tændings-banken og overophedning. Det lader til at de 3 mm jeg maksimalt kan flytte den ikke giver anledning til problemer. (bortset fra den kører svagt og får en "forpustet" måde at trække på, nærmest som om den kører meget mager.)
Lidt spøjst. Når tændingen forsinkes, virker den som en alt for fed blanding, omvendt når tændingen fremskyndes virker den som en mager blanding. Så ja, der er sammenhæng mellem blanding og timing
Ok, det var en del. Min kan ca. flyttes 1 grad tilbage og ca 3 grader frem, og allerbedst virker det et sted imellem 0 og 2 grader frem.På min motor rykkes tændingen op til 2,25 grader senere ved meget fed blanding og op til 5,25 grader tidligere ved mager blanding.
Der er vist lagt i ovnen til 1000 test-ture mere..
- Baddi
- 8. Rang
- Indlæg: 320
- Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
- Køretøjer: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning - Geografisk sted: Fyn
Re: Fin-tunet tænding
Hvis ikke ordenligt udstyr til at tjekke for tændingsbanken havde kostet 1-3000 kroner havde jeg da gerne tjekket præcis hvornår en agility gør det. Der er nogle der har foreslået at putte en slange i nogle høreværn og bruge den som stetoskop og lyden skulle lyde "knasende". Jeg har godt nok et stetoskop, men jeg er helt vildt bange for at ødelægge mine ører på det.Kymconørden skrev:Ja ok, det var også min tanke. At uanset hvad, var der noget at hente på tændingen også. Det kunne være sjovt at prøve det på en helt standard-opsætning og se hvad det ville give.Baddi skrev: Tændingen er aldrig helt optimeret fra fabrikken og har ofte 3-5 grader for sent )
Ja, jeg er meget Obs på tændings-banken og overophedning. Det lader til at de 3 mm jeg maksimalt kan flytte den ikke giver anledning til problemer. (bortset fra den kører svagt og får en "forpustet" måde at trække på, nærmest som om den kører meget mager.)
Lidt spøjst. Når tændingen forsinkes, virker den som en alt for fed blanding, omvendt når tændingen fremskyndes virker den som en mager blanding. Så ja, der er sammenhæng mellem blanding og timing
Ok, det var en del. Min kan ca. flyttes 1 grad tilbage og ca 3 grader frem, og allerbedst virker det et sted imellem 0 og 2 grader frem.På min motor rykkes tændingen op til 2,25 grader senere ved meget fed blanding og op til 5,25 grader tidligere ved mager blanding.
Der er vist lagt i ovnen til 1000 test-ture mere..
Forresten siden du rykker den mekanisk, har du så tjekket hvor mange grader der er fra pickup signalet til øverste dødpunkt?
Det er vist meget normalt for GY6 motorer at det er 29 grader men hvis man kunne være sikker ville det være fedt.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1264
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
I manualen står der:
Ignition timing “F” mark- 13°BTDC /1,700rpm±100RPM
Full advance- 28°BTDC /4,000rpm±100RPM
Hvis ellers CDIen gør det rigtigt burde tændingen så ligge 28 grader før TDC når der er omdrejninger på.
Rent mekanisk sidder sensoren flyttet ca 1mm til venstre for tiden. Svinghjulet er ca 339mm i omkreds, og 1mm svarer dermed til ca 1,06 graders fremrykning. Det er umiddelbart der den rykker bedst Så i teorien ligger den nu 29,06 grader BTDC. Om det passer helt, må du snakke med CDIen om
Angående tændingsbanken behøver du vist ikke noget grej til at høre det. Jo længere jeg fremskynder tændingen jo mere "knaser" motoren som du skriver. En "metallisk, raslende" lyd der ikke lyder helt sund. Den tar højlydt omdrejninger, men der sker ikke rigtig noget. Det begynder umiddelbart ved ca 1,5-2 graders "sensor-flytning" og opefter. (Tester stadig )
Ignition timing “F” mark- 13°BTDC /1,700rpm±100RPM
Full advance- 28°BTDC /4,000rpm±100RPM
Hvis ellers CDIen gør det rigtigt burde tændingen så ligge 28 grader før TDC når der er omdrejninger på.
Rent mekanisk sidder sensoren flyttet ca 1mm til venstre for tiden. Svinghjulet er ca 339mm i omkreds, og 1mm svarer dermed til ca 1,06 graders fremrykning. Det er umiddelbart der den rykker bedst Så i teorien ligger den nu 29,06 grader BTDC. Om det passer helt, må du snakke med CDIen om
Angående tændingsbanken behøver du vist ikke noget grej til at høre det. Jo længere jeg fremskynder tændingen jo mere "knaser" motoren som du skriver. En "metallisk, raslende" lyd der ikke lyder helt sund. Den tar højlydt omdrejninger, men der sker ikke rigtig noget. Det begynder umiddelbart ved ca 1,5-2 graders "sensor-flytning" og opefter. (Tester stadig )
- Baddi
- 8. Rang
- Indlæg: 320
- Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
- Køretøjer: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning - Geografisk sted: Fyn
Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
Det var interessant.Kymconørden skrev:I manualen står der:
Ignition timing “F” mark- 13°BTDC /1,700rpm±100RPM
Full advance- 28°BTDC /4,000rpm±100RPM
Hvis ellers CDIen gør det rigtigt burde tændingen så ligge 28 grader før TDC når der er omdrejninger på.
Rent mekanisk sidder sensoren flyttet ca 1mm til venstre for tiden. Svinghjulet er ca 339mm i omkreds, og 1mm svarer dermed til ca 1,06 graders fremrykning. Det er umiddelbart der den rykker bedst Så i teorien ligger den nu 29,06 grader BTDC. Om det passer helt, må du snakke med CDIen om
Angående tændingsbanken behøver du vist ikke noget grej til at høre det. Jo længere jeg fremskynder tændingen jo mere "knaser" motoren som du skriver. En "metallisk, raslende" lyd der ikke lyder helt sund. Den tar højlydt omdrejninger, men der sker ikke rigtig noget. Det begynder umiddelbart ved ca 1,5-2 graders "sensor-flytning" og opefter. (Tester stadig )
Jeg kører uden problemer med 35,5 graders avancering ved de omdrejningstal hvor jeg kører mest, hvilket er mellem 7000 og 7500. Allerede fra 3-4000 er jeg over 30 grader ved alle gasgivninger som basis. Der er dog lige det der med blandingsforholdet der også spiller ind, så det kan da godt være at 29 grader er det bedste for dig, hvis du har en fed blanding.
Det er dog kun hvis det passer at der er 29 grader fra signalet til TDC, som det for mig er indstillet til.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1264
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
Ja, et er den mekaniske avancering af grader, et andet er CDIens avancering af grader. En eller anden kineser har programmeret min CDI til at rykke tændingen et vis antal grader når der kommer omdrejninger på. Men hvor meget og hvor lidt, må guderne vide
- MSJ1982
- 8. Rang
- Indlæg: 297
- Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
- Køretøjer: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering) - Geografisk sted: Lolland
Re: Tændings-tuning. (Advanced ignition timing)
Det skal jeg da vidst lige kigge på, jeg måtte bore hullerne på min pickup så den kunne komme længere ned mod svinghjulet
der tror jeg at jeg har fået rykket min til højre ;/
der tror jeg at jeg har fået rykket min til højre ;/