Bum-bum. Undskyld at jeg hiver op i et halvt måned gammelt emne.
De udstødninger, hvor der er svejset et rør på, er den billigere løsning, i modsætning til agilityen, hvor de har inkorporeret det i topstykket.
Den nemmeste måde at se om en udstødning er med eller uden katalysator på er prisen og muligvis temperaturen. Prisen på en katalysatorer er meget høj, da det er ædelmetaller Rhodium, Platin og Palladium, som alle er metaller, som vi er ved at løbe tør for her på planeten.
Med hensyn til temperatur, så er de kemiske reaktioner, som sker ved katalysatoren exoterme, hvilket betyder at der udvikles varme, når de sker. Den bedste arbejdstemperatur for en katalysator er så vidt jeg husker 6-800 grader, og SLS er lavet for at fortynde luften, så temperaturen ikke stiger for meget så det brænder sammen, og for at sørge for at der er ilt nok til at alt kan blive omdannet ordenligt.
Jeg ville dog ikke have særlig god samvittighed med at køre uden katalysator og SLS på en karburatordrevet motor, da 40% af alt uforbrændt benzin (kraftig drivhuseffekt, mange gange værre end CO2) og CO (pisse giftigt for mennesker, planter og dyr, da det går i blodet i stedet for ilt og kvæler dig indenfra) kommer fra små karburatordrevne motorer som scootere, små motorcykler og motordrevet værktøj.