Projekt: Indsprøjtningskit på scooter
: 28. april 2012 17:31
Hej alle sammen.
Jeg har nu lagt min bestilling hos Ecotrons på et indsprøjtningskit og jeg vil prøve at samle alt information og hvad jeg finder ud af i denne tråd.
Dette kit indeholder:
- Programmerbar ECU (styreenhed)
- Ledningsnet med stik og sikringer i
- Gasspjældshus 24mm (fås også i 28mm og 32mm til større motorer), med sensor, som fortæller ECU'en, hvor meget spjældet er åbent
- Studs til GY6 motor, hvorpå indsprøjteren (engelsk: Injector) sidder
- Indsprøjter (i mit tilfælde 38g/min, men de fås større til større motorer)
- Benzinpumpe
- Benzin tryk regulator (ved jeg ikke, hvad er, men jeg finder nok ud af det)
- Benzinfilter
- Benzinslanger
- Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor
- Motor temperatur sensor
- Luft temperatur sensor
- CDI
- Oxygen sensor
- Kommunikationskabel fra ECU til Computeren
- USB adaptor til kommunikationskablet
- "Performance" knap, som gør at man kører en smugle for fedt
- Tuningssoftware på CD, som tillader programmering af ECU'en
Tændingen
Tændingen programmeres ved hjælp af ECU'en, hvor man kan stille den til at tænde ved et bestemt antal grader inden pickuppen aktiveres. Grunden til at man vil have den til at give gnist inden pickuppen aktiveres er, at der er en forsinkelse på tændingen, så man uden den tidligere gnist, først ville give gnist, når svinghjulet har drejet 29 grader mere end der, hvor pickuppen er.
På normale scooteres CDI er tændingen sat tidligere, udelukkende på baggrund af hvor mange omdrejninger man har per minut, hvorimod en af fordelene ved de mange sensorer, og ECU'en skulle være, at den tager mange andre faktorer ind, når tændingstidspunktet fastsættes. Det betyder, at man kan programmere sin ECU til et bestemt tændingstidspunkt, men at det reelle tændingstidspunkt vil være en smugle anderledes, da den i realtid ændrer på faktorer, alt efter hvor varm motoren er, og hvor meget man har åbnet gasspjældet.
Man skal bruge deres CDI, for at tændingen kan indstilles via deres ECU, og det virker åbenbart ikke på 2-taktere.
[size=large]Gasspjældshus[/size]
Umiddelbart vil der være et par stykker der får store øjne, når jeg siger, at jeg skal have 24mm på en standart maskine, men det er der en god forklaring på.
I en karburator man afhængig af et fysisk fænomen kaldet venturi effekten, for at suge benzin op. Denne venturi effekt er, at man har en indsnævring, som tvinger lufthastigheden op, hvorved trykket daler, og benzin suges op gennem dysen og ind i luftstrømmen.
Dette er man ved indsprøjtning ikke afhængig af, da man ved pumper sprøjter benzinen ud i luftstrømmen uanset hastighed og tryk. Derfor sørger man for at have så få forhindringer for luftstrømmen som muligt, hvorfor at der ingen indsnævring er i gasspjældshuset til indsprøjtning.
Benzinindsprøjteren sidder i studsen lige over indsugningsventilen, så når indsugnings-takten går i gang, vil benzinen blive sprøjtet næsten direkte ned i motoren. Man har placeret indsprøjteren så tæt på motoren som muligt, for at så meget som muligt skal ende i motoren i stedet for at ramme siderne. Det er også for at bevare en relativt høj hastighed, at jeg har valgt en 24mm gasspjældshus (standart karburatoren på Kymco Agility er 20mm), da højere hastighed bør forstøve benzinen bedre og få så lidt som muligt til at ende på siderne.
Jeg bliver måske nødt til at modificere luftfilteret, så det kan passe på gasspjældshuset, og så hastigheden i luftstrømmen bliver højere, men det finder vi ud af senere.
Benzinpumpe
Benzinpumpen er den del, som skaber overtryk før indsprøjteren, således at benzinen forstøves bedst muligt, og så man kan få benzinen fra tanken til indsprøjteren. Ecotrons siger, at den skal monteres i stedet for vaacum ventilen, som normalt sidder på tanken, men selve installationen er jeg lidt i tvivl om. Benzinpumpen er 38mm i diameter og bruger 2A, hvilket betyder, at den ikke burde stjæle strømmen fra batteriet, og specielt ikke, når motoren er tændt.
Benzinpumpen kan pumpe 25 liter benzin per time.
Benzin Tryk Regulator
Jeg er usikker på, hvorfor denne del er nødvendig, men der står at den er på 1,05 Bar, så jeg vil skyde på, at den sørger for, at benzinen har et højere tryk fra denne del til indsprøjteren end fra benzinpumpen til denne del. Det kan være, at det er deres måde, at spare strøm, da det måske ville kræve en stærkere pumpe at skabe samme tryk.
Sensorer
Sensorerne er i dette tilfælde MAP-, Oxygen-, motortemperatur-, lufttemperatur- og gasspjælds possitionssensor. Disse sensorer er en del af den store opgradering, som gør at jeg mener, at denne ombygning vil være så alsidig, da det tillader styreenheden at vide meget mere om motoren og at den så kan tage højde for så mange variabler, som en normal scooter ikke tager højde for. Derudover kan jeg på min computer aflæse disse sensorer, og så vide en masse om, hvordan motoren er, når den kører. Så kan jeg også lære noget. ]
En af de mest komplicerede sensorer er Oxygen sensoren, som placeres i forrøret på udstødningsrøret så tæt på udstødningsporten som muligt. Den måler (så vidt jeg har forstået) den elektriske ledeevne i udstødningsgassen, og kan på den måde måle, hvor stor en andel af benzinen der er blevet fuldstendigt forbrændt (fuldstendig forbrænding er CnHn+nO2 -> nCO2+nH2O, som giver mest energi, og også er den mest miljøvenlige udstødningsgas man kan få ud af en kulstofforbindelse, som benzin er).
Når oxygen sensoren er koblet til computeren, vil den vise en sinus-kurve, hvor spændingen skiftevis kommer over og under et givent punkt (da dette er en smal-bånds O2 sensor. Bred-bånds versionen ville kunne vise præcis hvor meget benzin man skal tilføje/fjerne, for at få den optimale forbrænding, men disse er hammerdyre, så det gider vi ikke.) når benzinblandingen er optimal, og den vil så vidt jeg har forstået vise konsekvent den øvre eller nedre værdi, hvis man kører med for meget eller lidt benzin. Oxygen sensoren virker først når den er varmet op, og har dertil ikke godt af dårlige forbrændinger.
Med dette kit og en oxygen sensor skulle den fintune sig selv (efter at man manuelt har grov-tunet), så små variabler som lokalt lufttryk og lufttemperatur (hvilket en karburator ikke gør, så man ofte har en enten for fed eller tynd blanding.). SLS skal dog blokeres, for at dette system kan bruges
MAP sensoren er en af de andre sensorer, som kræver lidt forklaring. Denne sensor måler, hvor meget undertryk der er i indsugnings studsen. På denne måde skulle ECU'en kunne vide, hvor meget motoren er belastet, da krumtappen uden belastning ville kunne opnå højere hastighed ved arbejdstakten, som så stadig er til stede ved indsugningstakten, så der suges hårdere end ved højere belastning.
Tilføjelse af turbolader
Ecotrons, hvor jeg har bestilt mit kit fra tilbyder også et kit til turboladte motorer, hvor den eneste forskel er, at man skal bruge en MAP-sensor på 2,5 bar i stedet for 1,05 bar, en Benzin Tryk Regulator på 3 bar i stedet for 2,5 bar og en benzin indsprøjter, som er 1,5 til 2 gange så stor som normalt, da man skal kunne tilføje den ekstra mængde benzin til den ekstra mængde luft.
Jeg vil tro at den større MAP-sensor skyldes, at turboladeren hæver trykket i studsen meget, så trykfaldet så er mindre i studsen under indsugningstakten.
At man skal have en større Benzin Tryk Regulator må skyldes, at der er større tryk i studsen, og at der derfor skal være et større tryk bag indsprøjteren, for at benzinen kan forstøves ordenligt. Jeg har dog læst et eller andet sted, at en turbolader skulle forstøve benzinen bedre på grund af højere hastighed, så det kan være at det simpelthen bare er en kombi.
Tuningen vil jeg ikke komme ind på her, da det virker lidt for kompliceret at forklare, men jeg vil når jeg får den, fortælle om det er let eller svært.
Glæder mig allerede som var det juleaften!
Forløbige resultater d. 26/10 -2012
Jeg har meget af tiden ikke brugt tid på at tune benzinblandingen ind før for et par uger siden, hvor jeg har lavet småændringer med benzinblandingen omkring 7 gange indtil resultatet blev rimelig godt, men blandingen er ikke helt ren endnu. Resultaterne:
- En smule mere kraft end med karburator.
- Gennemsnitlig 30 km/l med begrænsning sammenlignet med 45 km/l i gennemsnit med karburator og samme begrænsninger.
- Mindre larm ved fuld gas end med karburator.
- Nem koldstart, hvor motoren starter hurtigere end med karburator.
- Mulighed for at overvåge og optage detaljer om motoren der blandt andet kan afsløre lidt om ens kørestil.
- Plastikdele der fører benzin er gået i stykker et par gange på grund af for lidt plads mellem indsprøjter og saddelboks når støddæmperen presses sammen på grund af huller i vejen, bump eller høj vægt af fører. Brugt omkring 500 kroner på at få nye af disse, da fragten koster en del hver gang, men jeg tror jeg har lavet hullet i saddelboksen stort nok nu.
- O2-sensoren muligvis beskadiget af at fodstøtter støder på ledningen tæt ved sensoren, når støddæmper trykkes sammen på grund af huller i vejen eller bump. Grunden til at den støder på her er at forrøret på Leo Vince udstødningen er bukket lidt forkert i forhold til agilityen, således at den går ind foran blæserhjulet. Hvis denne sensor skal udskiftes vil jeg bruge penge på en Wideband lambda sensor, så jeg kan overvåge benzinblandingen detaljeret i realtid.
I skal da heller ikke snydes for et billede af tøsen, når hun er nyvasket og knapt kommet ud af badet.
Eksterne link med lidt læsning:
Tuning guide
Installations manual
MAP sensor
Amerikaner fortæller om dette kit
Noget teori om indsprøjtning
Biler er meget længere fremme i udviklingen.
Rapport om fordelene ved direkte indsprøjtning på 2t og indirekte på 4t scootere.
Oversigt over Volumetrisk effektivitet
Test af forskellige wideband O2-sensorer
Jeg har nu lagt min bestilling hos Ecotrons på et indsprøjtningskit og jeg vil prøve at samle alt information og hvad jeg finder ud af i denne tråd.
Dette kit indeholder:
- Programmerbar ECU (styreenhed)
- Ledningsnet med stik og sikringer i
- Gasspjældshus 24mm (fås også i 28mm og 32mm til større motorer), med sensor, som fortæller ECU'en, hvor meget spjældet er åbent
- Studs til GY6 motor, hvorpå indsprøjteren (engelsk: Injector) sidder
- Indsprøjter (i mit tilfælde 38g/min, men de fås større til større motorer)
- Benzinpumpe
- Benzin tryk regulator (ved jeg ikke, hvad er, men jeg finder nok ud af det)
- Benzinfilter
- Benzinslanger
- Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor
- Motor temperatur sensor
- Luft temperatur sensor
- CDI
- Oxygen sensor
- Kommunikationskabel fra ECU til Computeren
- USB adaptor til kommunikationskablet
- "Performance" knap, som gør at man kører en smugle for fedt
- Tuningssoftware på CD, som tillader programmering af ECU'en
Tændingen
Tændingen programmeres ved hjælp af ECU'en, hvor man kan stille den til at tænde ved et bestemt antal grader inden pickuppen aktiveres. Grunden til at man vil have den til at give gnist inden pickuppen aktiveres er, at der er en forsinkelse på tændingen, så man uden den tidligere gnist, først ville give gnist, når svinghjulet har drejet 29 grader mere end der, hvor pickuppen er.
På normale scooteres CDI er tændingen sat tidligere, udelukkende på baggrund af hvor mange omdrejninger man har per minut, hvorimod en af fordelene ved de mange sensorer, og ECU'en skulle være, at den tager mange andre faktorer ind, når tændingstidspunktet fastsættes. Det betyder, at man kan programmere sin ECU til et bestemt tændingstidspunkt, men at det reelle tændingstidspunkt vil være en smugle anderledes, da den i realtid ændrer på faktorer, alt efter hvor varm motoren er, og hvor meget man har åbnet gasspjældet.
Man skal bruge deres CDI, for at tændingen kan indstilles via deres ECU, og det virker åbenbart ikke på 2-taktere.
[size=large]Gasspjældshus[/size]
Umiddelbart vil der være et par stykker der får store øjne, når jeg siger, at jeg skal have 24mm på en standart maskine, men det er der en god forklaring på.
I en karburator man afhængig af et fysisk fænomen kaldet venturi effekten, for at suge benzin op. Denne venturi effekt er, at man har en indsnævring, som tvinger lufthastigheden op, hvorved trykket daler, og benzin suges op gennem dysen og ind i luftstrømmen.
Dette er man ved indsprøjtning ikke afhængig af, da man ved pumper sprøjter benzinen ud i luftstrømmen uanset hastighed og tryk. Derfor sørger man for at have så få forhindringer for luftstrømmen som muligt, hvorfor at der ingen indsnævring er i gasspjældshuset til indsprøjtning.
Benzinindsprøjteren sidder i studsen lige over indsugningsventilen, så når indsugnings-takten går i gang, vil benzinen blive sprøjtet næsten direkte ned i motoren. Man har placeret indsprøjteren så tæt på motoren som muligt, for at så meget som muligt skal ende i motoren i stedet for at ramme siderne. Det er også for at bevare en relativt høj hastighed, at jeg har valgt en 24mm gasspjældshus (standart karburatoren på Kymco Agility er 20mm), da højere hastighed bør forstøve benzinen bedre og få så lidt som muligt til at ende på siderne.
Jeg bliver måske nødt til at modificere luftfilteret, så det kan passe på gasspjældshuset, og så hastigheden i luftstrømmen bliver højere, men det finder vi ud af senere.
Benzinpumpe
Benzinpumpen er den del, som skaber overtryk før indsprøjteren, således at benzinen forstøves bedst muligt, og så man kan få benzinen fra tanken til indsprøjteren. Ecotrons siger, at den skal monteres i stedet for vaacum ventilen, som normalt sidder på tanken, men selve installationen er jeg lidt i tvivl om. Benzinpumpen er 38mm i diameter og bruger 2A, hvilket betyder, at den ikke burde stjæle strømmen fra batteriet, og specielt ikke, når motoren er tændt.
Benzinpumpen kan pumpe 25 liter benzin per time.
Benzin Tryk Regulator
Jeg er usikker på, hvorfor denne del er nødvendig, men der står at den er på 1,05 Bar, så jeg vil skyde på, at den sørger for, at benzinen har et højere tryk fra denne del til indsprøjteren end fra benzinpumpen til denne del. Det kan være, at det er deres måde, at spare strøm, da det måske ville kræve en stærkere pumpe at skabe samme tryk.
Sensorer
Sensorerne er i dette tilfælde MAP-, Oxygen-, motortemperatur-, lufttemperatur- og gasspjælds possitionssensor. Disse sensorer er en del af den store opgradering, som gør at jeg mener, at denne ombygning vil være så alsidig, da det tillader styreenheden at vide meget mere om motoren og at den så kan tage højde for så mange variabler, som en normal scooter ikke tager højde for. Derudover kan jeg på min computer aflæse disse sensorer, og så vide en masse om, hvordan motoren er, når den kører. Så kan jeg også lære noget. ]
En af de mest komplicerede sensorer er Oxygen sensoren, som placeres i forrøret på udstødningsrøret så tæt på udstødningsporten som muligt. Den måler (så vidt jeg har forstået) den elektriske ledeevne i udstødningsgassen, og kan på den måde måle, hvor stor en andel af benzinen der er blevet fuldstendigt forbrændt (fuldstendig forbrænding er CnHn+nO2 -> nCO2+nH2O, som giver mest energi, og også er den mest miljøvenlige udstødningsgas man kan få ud af en kulstofforbindelse, som benzin er).
Når oxygen sensoren er koblet til computeren, vil den vise en sinus-kurve, hvor spændingen skiftevis kommer over og under et givent punkt (da dette er en smal-bånds O2 sensor. Bred-bånds versionen ville kunne vise præcis hvor meget benzin man skal tilføje/fjerne, for at få den optimale forbrænding, men disse er hammerdyre, så det gider vi ikke.) når benzinblandingen er optimal, og den vil så vidt jeg har forstået vise konsekvent den øvre eller nedre værdi, hvis man kører med for meget eller lidt benzin. Oxygen sensoren virker først når den er varmet op, og har dertil ikke godt af dårlige forbrændinger.
Med dette kit og en oxygen sensor skulle den fintune sig selv (efter at man manuelt har grov-tunet), så små variabler som lokalt lufttryk og lufttemperatur (hvilket en karburator ikke gør, så man ofte har en enten for fed eller tynd blanding.). SLS skal dog blokeres, for at dette system kan bruges
MAP sensoren er en af de andre sensorer, som kræver lidt forklaring. Denne sensor måler, hvor meget undertryk der er i indsugnings studsen. På denne måde skulle ECU'en kunne vide, hvor meget motoren er belastet, da krumtappen uden belastning ville kunne opnå højere hastighed ved arbejdstakten, som så stadig er til stede ved indsugningstakten, så der suges hårdere end ved højere belastning.
Tilføjelse af turbolader
Ecotrons, hvor jeg har bestilt mit kit fra tilbyder også et kit til turboladte motorer, hvor den eneste forskel er, at man skal bruge en MAP-sensor på 2,5 bar i stedet for 1,05 bar, en Benzin Tryk Regulator på 3 bar i stedet for 2,5 bar og en benzin indsprøjter, som er 1,5 til 2 gange så stor som normalt, da man skal kunne tilføje den ekstra mængde benzin til den ekstra mængde luft.
Jeg vil tro at den større MAP-sensor skyldes, at turboladeren hæver trykket i studsen meget, så trykfaldet så er mindre i studsen under indsugningstakten.
At man skal have en større Benzin Tryk Regulator må skyldes, at der er større tryk i studsen, og at der derfor skal være et større tryk bag indsprøjteren, for at benzinen kan forstøves ordenligt. Jeg har dog læst et eller andet sted, at en turbolader skulle forstøve benzinen bedre på grund af højere hastighed, så det kan være at det simpelthen bare er en kombi.
Tuningen vil jeg ikke komme ind på her, da det virker lidt for kompliceret at forklare, men jeg vil når jeg får den, fortælle om det er let eller svært.
Glæder mig allerede som var det juleaften!
Forløbige resultater d. 26/10 -2012
Jeg har meget af tiden ikke brugt tid på at tune benzinblandingen ind før for et par uger siden, hvor jeg har lavet småændringer med benzinblandingen omkring 7 gange indtil resultatet blev rimelig godt, men blandingen er ikke helt ren endnu. Resultaterne:
- En smule mere kraft end med karburator.
- Gennemsnitlig 30 km/l med begrænsning sammenlignet med 45 km/l i gennemsnit med karburator og samme begrænsninger.
- Mindre larm ved fuld gas end med karburator.
- Nem koldstart, hvor motoren starter hurtigere end med karburator.
- Mulighed for at overvåge og optage detaljer om motoren der blandt andet kan afsløre lidt om ens kørestil.
- Plastikdele der fører benzin er gået i stykker et par gange på grund af for lidt plads mellem indsprøjter og saddelboks når støddæmperen presses sammen på grund af huller i vejen, bump eller høj vægt af fører. Brugt omkring 500 kroner på at få nye af disse, da fragten koster en del hver gang, men jeg tror jeg har lavet hullet i saddelboksen stort nok nu.
- O2-sensoren muligvis beskadiget af at fodstøtter støder på ledningen tæt ved sensoren, når støddæmper trykkes sammen på grund af huller i vejen eller bump. Grunden til at den støder på her er at forrøret på Leo Vince udstødningen er bukket lidt forkert i forhold til agilityen, således at den går ind foran blæserhjulet. Hvis denne sensor skal udskiftes vil jeg bruge penge på en Wideband lambda sensor, så jeg kan overvåge benzinblandingen detaljeret i realtid.
I skal da heller ikke snydes for et billede af tøsen, når hun er nyvasket og knapt kommet ud af badet.
Eksterne link med lidt læsning:
Tuning guide
Installations manual
MAP sensor
Amerikaner fortæller om dette kit
Noget teori om indsprøjtning
Biler er meget længere fremme i udviklingen.
Rapport om fordelene ved direkte indsprøjtning på 2t og indirekte på 4t scootere.
Oversigt over Volumetrisk effektivitet
Test af forskellige wideband O2-sensorer