Side 1 af 1

Kymco Fever ZX

: 14. marts 2012 00:35
af kiljung
Hej. Vi har Kymco FeverZX som har drilletr lidt på det sidste. Den vil ikke trække ordentligt, kørte tidligere ca. 45 kmT men kan nu dårligt trække sig swelv op af en lille bakke. Vi har fået at vide at vi har brugt for god olie, så det er rettet og nu siges det at udstødningen er stoppet p.gr.a. olien. samtidig er den sløv i optrækket, men jeg har købt (endnu ikke monteret) nye ruller str. 5,5 mm. der skulle forbedre optrækket. Hovedproblemet er trækkraften, der lige nu nærmest er ikke eksisterende. Den har kørt ialt omkring 18000 km., men begyndte så langsomt at tabe pusten for nogle måneder siden og det er kun blevet værre. Kan en ny udstødning være løsningen på problemet ?? ( den gamle er 1½ år gammel ) Eller kan der være andre årsager ?? For bare et halvt år siden kørte den fint 45 - 50 kmt, men nu....
Håber der er en kvik scooter specialist der har en super ide` der løser mit problem ? mvh. F.L.

Re: Kymco Fever ZX

: 14. marts 2012 14:58
af silversand
Hvad er for god olie? og hvem har fortalt jer at i bruger for god olie?
I mine øjne, så hvis en 2takt olie er god, så er det en der forbrænder let, og derved ikke soder eller sætter sig på cylindervæggen.
Men hvis olien derimod er dårlig, kan det sætte sig på cylindervæggen, og ødelægge stempelringene, hvilket bla. kan give dårligt optræk.
Det kan også være udstødningen er tilstoppet, men det kan man desværre kun finde ud af ved enten at sprætte den op, eller sætte en ny på.

En god ide er, at starte med at tjekke rullerne. Men du må ikke bare smide hvilke som helst i, du skal smide nogle i, der vejer det samme, og har samme mål som dine nuværende, og selvom de er slidte, vejer de stort set det samme, en slidt rulle mister 0,05gram af sin vægt.
Og om de er slidte, kan du let se, da de bliver kantet når de er slidte, hvilket også resulterer i manglende trækkraft, da rullerne så ikke kan falde ned inde i variatoren og presse remmen op

Re: Kymco Fever ZX

: 14. marts 2012 21:54
af kiljung
Hej Silversand. Tak for dit svar. Jeg har hele tiden købt dyr fuldsyntetisk 2 takt olie, ud fra den betragtning at jo dyrere jo bedre, men så fik jeg at vide at den olie efterlod for meget koks i udstødning og at jeg skulle bruge en delsyntetisk billigere olie ?? jeg har aldrig rigtigt forstået dette ræsonnement, men det var forklaringen fra en knallert/scooter mekaniker. De gamle ruller var slidte og kantede og de er nu skiftet med nye 5,5 grams som ligner de gamle. En god ven (Auto) mekaniker har set på den iaften, skiftet udstødning og ruller, og det har hjulpet lidt. Han siger at motorern er slidt op ( der er faktisk heller ikke meget træk i den) og den skal derfor have ny cylinder og stempel med ringe. Det vil jeg godt ofre, men hvor kan jeg finde de stumper ?? På Thansen`s hjemmeside findes de tilsyneladende ikke, så hvor kan jeg købe de dele ?? Et godt tip vil være velkomment. På forhånd Tak. mvh. F.L.

Re: Kymco Fever ZX

: 15. marts 2012 07:02
af silversand
Ja, hvis den kører på org. cylinder og stempel, så er det godt gået, 18.000km er langt for et stempel.

Et nyt cylinderkit kan du købe hos din lokale MC mekaniker som handler med MAX MC import, det har varenr. 800842 og koster 399kr
Du skal dog også have et sodsæt, som har varenr. 800015 og koster 29kr
Med de 2 varenumre, har du alt du skal bruge til at skifte cylinder.
(Få lige din mekaniker til at slå op i hans Scooter Nøglen for at dobbelttjekke varenumrene)

Husk dog, at en Kymco har stempelringe med forskellig bredde, så mål efter med et skydelære hvor bred hver stempelring er hvor de sidder nu, og så mål de nye, og sæt dem på hvor den i samme bredde sad på det gamle stempel.

Et cylinderkit kan også købes hos Speedline.dk til 499,95
http://www.speedline.dk/da/scooter/jmt- ... -rp-20790/

Re: Kymco Fever ZX

: 15. marts 2012 10:19
af Fut
Lige en anden ting. Sæt et nyt nåleleje i ved stempelet. Det er SÅ ærgerligt at få et nyt cylindersæt ødelagt fordi man har sparet 100 kr på et nåleleje.

Re: Kymco Fever ZX

: 15. marts 2012 15:58
af silversand
Godt der er nogle der kan hjælpe mig også Fut. Vidste slet ikke der skulle et nålelejer til også (har aldrig skiftet en cylinder endnu)
Men fandt lige nålelejet, og det har varenr. 300879 og koster 47kr

Re: Kymco Fever ZX

: 15. marts 2012 17:05
af kiljung
Wow ! Takker D`Herrer mange gange. Det er rigtig rart at få kvalificeret hjælp når man selv ikke ved så meget om tingene. Jeg vil købe det komplette kit + nålelejet og få det monteret af min nevø
som kan det der... Så skulle den næsten være som nu igen.. Herligt !! endnu en gan g Tak !! mvh. Kiljung

Re: Kymco Fever ZX

: 15. marts 2012 17:28
af silversand
Husk også sodsættet, da det ikke går at genbruge pakingerne.