Tanker om begrænset CDI og brændstofforbrug.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Honda msx125 (Grom)
Geografisk sted: Herning

Tanker om begrænset CDI og brændstofforbrug.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg har ikke fundet beskrivelser om virkemåden på CDI'ens begrænsning. På min knallert begrænses omdrejningstallet til ca 6500 omd/min, formentlig af en CDI lignende styring.
Jeg gætter på, at når omdrejningstallet når op på de 6500 omd/min, så forsinker CDI'en tændingstidspunktet. Så får man ikke så meget motorkraft, som hvis tændingstidspunktet var rigtigt (tændingstidspunktet skal komme tidligt ved 6500 omd/min). Er denne antagelse af begrænsningen rigtig?

Hvis min antagelse er rigtig, så må brændstofforbruget stige kraftigt, hvis gashåndtaget er vredet i bund. Jeg har ikke selv prøvet at teste tændingstidspunktet, da der stadig er garanti på køretøjet (og jeg mangler også udstyr).

Min knallerten kører ca 60 km/literen, og jeg holder altid hastigheden på eller under 32km/t. Når jeg er kommet op i fart, skal gashåndtaget kun være drejes ganske lidt, for at holde farten på de 32km/t.

Der bliver af og til skrevet om en dårlig brændstoføkonomi i de forskellige fora. Er det fordi gashåndtaget bare vrides i bund med en begrænset CDI?

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Tanker om begrænset CDI og brændstofforbrug.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 29. september 2025 20:52 Hej.

Jeg har ikke fundet beskrivelser om virkemåden på CDI'ens begrænsning. På min knallert begrænses omdrejningstallet til ca 6500 omd/min, formentlig af en CDI lignende styring.
Jeg gætter på, at når omdrejningstallet når op på de 6500 omd/min, så forsinker CDI'en tændingstidspunktet. Så får man ikke så meget motorkraft, som hvis tændingstidspunktet var rigtigt (tændingstidspunktet skal komme tidligt ved 6500 omd/min). Er denne antagelse af begrænsningen rigtig?

Hvis min antagelse er rigtig, så må brændstofforbruget stige kraftigt, hvis gashåndtaget er vredet i bund. Jeg har ikke selv prøvet at teste tændingstidspunktet, da der stadig er garanti på køretøjet (og jeg mangler også udstyr).

Min knallerten kører ca 60 km/literen, og jeg holder altid hastigheden på eller under 32km/t. Når jeg er kommet op i fart, skal gashåndtaget kun være drejes ganske lidt, for at holde farten på de 32km/t.

Der bliver af og til skrevet om en dårlig brændstoføkonomi i de forskellige fora. Er det fordi gashåndtaget bare vrides i bund med en begrænset CDI?

//Jørgen
Din beskrivelse af virkemåden på en CDIs virkemåde passer fint med en EURO2 eller 3 tændings virkemåde og disse motorer havde en almindelig karburator.

På en EURO4 motor var det vist almindelig man har en alm karburator der var indstillet til en mager blanding og hvor der var en ekstra indsprøjtningsdyse og pumpe som motorens elektronik (ECU) så passede via en CO2 sensor i udstødningen.

På en EURO5 motor er man mig bekendt overgået til indirekte indsprøjtning og der er det så motorens ECU der bestemmer hvor meget effekt motoren skal leverer baseret på rullens gashåndtagets stilling i forhold til forureningsgraden og det øjeblikkelige omdrejningstal. Ydermere er der en softvare funktion I ECUen der begrænser motorens omdrejningstal og yderligere en funktion der begrænser knallertens topfart via et HALL element der tæller på baghjulets modregninger. Jeg formoder det er derfor din knallert virker så sløv i optrækket når alle de ting skal checkes om passe sammen af motorens ECU.

Håber forklaringen giver en form for mening på de forskellige motorstyreformer der bruges til de forskellige EURO-normer/godkendelser.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 12.500 km.
Geografisk sted: Lolland

Ulæst indlæg af Jps »

Undskyld jeg bryder ind her :). Vil det sige at en motor med Euro5, ikke kan gøres ulovlig på nogen måde??
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Dream Bike (Bilka model)
Honda msx125 (Grom)

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Knallerten er en Euro 5. Den er utrolig lavgearet i første gear, så meget at det er irriterende. Jeg tror at neddroslingen fra en 45er bla andet er sket ved at udskifte et tandhjul til bagkæden. En af mine bekendte, "kom til" at sætte et større tandhjul på ved motorblokken. Knallerten trak fint op i fart uden problemer, jeg husker desværre ikke tophastigheden. Min bekendt skiftede tilbage igen, og det var heldigt. For han endte med at få knallerten på et rullefelt, og slap uden bøde.

Knallerten er uden hastighedsmåling på baghjulet, så der er kun omdrejnings begrænsning på køretøjet. Omdrejningsbegrænsningen er den samme i alle gear.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 30. september 2025 17:12 Undskyld jeg bryder ind her :). Vil det sige at en motor med Euro5, ikke kan gøres ulovlig på nogen måde??
Alt kan gøres ulovligt men en Euro5 er lavet på en sådanne måde det kræver betydelig mere viden end at hakke og bore en put maxi op.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 30. september 2025 20:23 Hej.

Knallerten er en Euro 5. Den er utrolig lavgearet i første gear, så meget at det er irriterende. Jeg tror at neddroslingen fra en 45er bla andet er sket ved at udskifte et tandhjul til bagkæden. En af mine bekendte, "kom til" at sætte et større tandhjul på ved motorblokken. Knallerten trak fint op i fart uden problemer, jeg husker desværre ikke tophastigheden. Min bekendt skiftede tilbage igen, og det var heldigt. For han endte med at få knallerten på et rullefelt, og slap uden bøde.

Knallerten er uden hastighedsmåling på baghjulet, så der er kun omdrejnings begrænsning på køretøjet. Omdrejningsbegrænsningen er den samme i alle gear.

//Jørgen
Det er så utroligt heldigt at man kan starte andet gear i stedet.

Hvis motorerne er den samme på en 30 kmt og 45, er det højst sandsynligt forskellig gearing de to modeller. Dog kan programmeringen af ECUen samtidig også være forskellig.

Der kan vel godt sidde et HALL element på udgangsakslen med kædehjulet og tælle hvor hurtigt den roterer ?

Omdrejningsbegrænsningen på motoren er formodentlig lavet for folk ikke skal overdreje motoren så ventilerne svømmer og så bruger man den samtidig til at bestemme max hastighed.

Jeg købte jo GYSes gyselige Yamasaki 45 kmt crossmaskine og på den sidder der en CDI der bare cutter tændingen når max omdrejninger er opnået og det lyder mildest talt ikke godt/sundt. Den blev overtaget med et 15 tands tandhjul monteret i for hvor godkendelsen kræver et 12 tands tandhjul. Efter udskiftningen for at lave maskinen lovlig, blev det også til en "igangsætning i andet gear" maskine. Jeg fornemmer dog den har et betydelig hurtigere optræk end det jeg har set fra den ølbærende Lille Monster på gule numre op forbi kirken her i byen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Dream Bike (Bilka model)
Honda msx125 (Grom)

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Min bekendt havde problemer med en slidt kobling, så derfor starter jeg i første gear. Det viste sig, at det kun var et justerings spørgsmål, som jeg først blev orienteret om i går. Så måske vil jeg til at starte i andet gear.

Ang begrænsning, så tror jeg at min knallerts begrænsning kun er baseret på tænding. Når begrænsningen træder i kraft, er det meget kontant og motorlyden ændrer sig en del. Tilsyneladende er der ikke udsættere, så mit gæt er at der ikke springes over med f.eks kun tænding ved hver andet kompressions slag. Det ville også give uforbrændte gasser i udstødningen, som jo også har sine udfordring (sprængt lydpotte).
Når der gives fuld gas og begrænsninger er trådt i kraft, er luftspjældet fuldt åbent. Luftspjældet bliver åbnet med kabel fra gashåndtaget, som CDI styringen ikke kan ændre på. Hvis styringen lukker ned for benzintilførslen, må blandingen blive meget mager med brændte ventiler og hul i stemplet til følge.
Så mit gæt er stadig, at CDI'en forsinker tændingen så meget, at motorens ydelse bliver meget ringe. Og med fuldt åbent gasspjæld bliver benzinforbruget meget højt.
Måske skulle jeg prøve at få målt på tændingstidspunkterne til foråret. Men det kræver at jeg kan få fat i pulserne fra picup'en, så jeg kan se tændingstidspunkterne på et oscilloskop (jeg har ikke et stroboskob til formålet).

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 1. oktober 2025 15:01 Hej.

Min bekendt havde problemer med en slidt kobling, så derfor starter jeg i første gear. Det viste sig, at det kun var et justerings spørgsmål, som jeg først blev orienteret om i går. Så måske vil jeg til at starte i andet gear.

Ang begrænsning, så tror jeg at min knallerts begrænsning kun er baseret på tænding. Når begrænsningen træder i kraft, er det meget kontant og motorlyden ændrer sig en del. Tilsyneladende er der ikke udsættere, så mit gæt er at der ikke springes over med f.eks kun tænding ved hver andet kompressions slag. Det ville også give uforbrændte gasser i udstødningen, som jo også har sine udfordring (sprængt lydpotte).
Når der gives fuld gas og begrænsninger er trådt i kraft, er luftspjældet fuldt åbent. Luftspjældet bliver åbnet med kabel fra gashåndtaget, som CDI styringen ikke kan ændre på. Hvis styringen lukker ned for benzintilførslen, må blandingen blive meget mager med brændte ventiler og hul i stemplet til følge.
Så mit gæt er stadig, at CDI'en forsinker tændingen så meget, at motorens ydelse bliver meget ringe. Og med fuldt åbent gasspjæld bliver benzinforbruget meget højt.
Måske skulle jeg prøve at få målt på tændingstidspunkterne til foråret. Men det kræver at jeg kan få fat i pulserne fra picup'en, så jeg kan se tændingstidspunkterne på et oscilloskop (jeg har ikke et stroboskob til formålet).

//Jørgen
Det bliver nok ret svært og slide en kobling op i de motorer, forudsat koblingen ikke fedter/glider konstant under kørslen.

Er stadig ret sikker på der ikke sidder en CDI på din motor men en ECU (Engine Control Unit) som er motorens computer eller "hjerne", der styrer og overvåger motorens funktioner for at sikre optimal ydeevne, brændstoføkonomi og lave emissioner. Den modtager data fra forskellige sensorer, såsom luftmasse-, temperatur- og omdrejningstællere, og bruger disse oplysninger til at styre ting som brændstofindsprøjtning, tændingstidspunkt samt begrænser omdrejningstallet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_control_unit

Og nej, du brænder ikke ventilerne ved at køre en motor magert da man gør det i alle motorer med lambdasonde. Der man ikke må køre en motor på en mager blanding, er når den skal arbejde uden at efterjustere tændingstidspunktet så der ikke opstår tændingsbanken. Ventiler brænder du kun vedv de ikke lukker helt under forbrændingen i cylinderen. Alt det "nye" styringshalløj gør så din knallert kan køre så langt på literen som den gør og samtidig holdes forureningen på et minimum.

Piguppen på motoren giver kun en fast puls ved x antal grader der ikke ændre sig. Du kan købe en simpel tændingspistol i eks Biltema for en kvart tusse, men jeg er ret sikker på du ikke kan bruge den til noget fornuftigt på en indsprøjtningsmotor, der jo er styret af en ECU.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 12.500 km.
Geografisk sted: Lolland

Ulæst indlæg af Jps »

Landbo skrev: 30. september 2025 22:56
Jps skrev: 30. september 2025 17:12 Undskyld jeg bryder ind her :). Vil det sige at en motor med Euro5, ikke kan gøres ulovlig på nogen måde??
Alt kan gøres ulovligt men en Euro5 er lavet på en sådanne måde det kræver betydelig mere viden end at hakke og bore en put maxi op.

Hilsen Leif.
Og det en viden jeg ikke har, og måske heller ikke får. Jeg er stadig i tænkeboks, vedrørende ny knallert, som er en Sym Jet 14.

https://sym-danmark.dk/sym-jet-14/
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

Jps skrev: 1. oktober 2025 21:56
Landbo skrev: 30. september 2025 22:56

Hilsen Leif.
Og det en viden jeg ikke har, og måske heller ikke får. Jeg er stadig i tænkeboks, vedrørende ny knallert, som er en Sym Jet 14.

https://sym-danmark.dk/sym-jet-14/
Så vil du jo heller ikke prøve at lave den ulovlig. Nyd i stedet de 40-60 km en SYM kan køre på en liter benzin.

Hilsen Leif.
Besvar