Hey
På min søns knallert døjede han med at bremsegrebet ikke kom helt retur, det betød at når han kørte så kunne bremsegrebet trykke på bremselys kontakten og da det er en elektrisk knallert så sendte den så ikke strøm til motoren.
Vi har så adskilt "master cylindren" for at få den renset og det er sådan set også gået fint, når vi samler det hele så kan returfjedren i enden sagtens trykke stemplet retur.
MEN...Der er ikke rigtigt noget tryk på systemet mere, vi kan trykke og trykke på bremsen og håndtaget har INGEN modstand.
Herunder er et billede af stemplet, vi tænker om nogen kan se om de 2 "gummipakninger" ser ud til at sidde rigtigt, vi kan ikke rigtigt se hvordan det skal være kunne sket, men måske en af dem har "vendt vrangen ud"
Hvis det nu er de her gummidimser som ikke længere kan slutte tæt efter vi har skilt og renset, kan man så evt købe den slags i "løs vægt" alternativet ser ud til at være et helt nyt håndtag til 700 Kroner.
Knallerten er en VGA R3
PS. Vi har selfølgelig forsøgt at udlufte systemet, men det ser mere ud som om det "løber" igennem snarere end at det "presses igennem" og selv efter lang tids udluftning så kommer der ingen tryk på håndtaget overhovedet
Bremse
- scootergrisen
- 15. Rang

- Indlæg: 11323
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Bremse
Vip bremsegrebet ind og ud hurtigt så får det stød der kan løsne boblerne så de kommer op.
Du kan se boblerne kommer op mens låget er taget af men det sprøjter op hvis du bevæger bremsegrebet hurtigt så bevæg det kun langsomt når låget er af.
Så bare bliv ved og ved og ved indtil der ikke kommer flere bobler op.
Det tager en del tid.
Fyld ekstra bremsevæske på hvis det bliver nødvendigt så.
Derefter kan du udlufte ved bremsekaliperen.
Det skulle muligvis også hjælpe at spænde bremsegrebet ind og lade det stå sådan med tryk på i nogle dage.
Det samler vist små bobler til større bobler.
Du kan se boblerne kommer op mens låget er taget af men det sprøjter op hvis du bevæger bremsegrebet hurtigt så bevæg det kun langsomt når låget er af.
Så bare bliv ved og ved og ved indtil der ikke kommer flere bobler op.
Det tager en del tid.
Fyld ekstra bremsevæske på hvis det bliver nødvendigt så.
Derefter kan du udlufte ved bremsekaliperen.
Det skulle muligvis også hjælpe at spænde bremsegrebet ind og lade det stå sådan med tryk på i nogle dage.
Det samler vist små bobler til større bobler.
Re: Bremse
Det gjorde vi faktisk og jeg prøvede også at hælde bremsevæske ind fra "begge ender" af bremsekalibren og når jeg så holdt for "udgangen" så kunne jeg godt få tryk.scootergrisen skrev: ↑27. september 2025 18:57 Vip bremsegrebet ind og ud hurtigt så får det stød der kan løsne boblerne så de kommer op.
Du kan se boblerne kommer op mens låget er taget af men det sprøjter op hvis du bevæger bremsegrebet hurtigt så bevæg det kun langsomt når låget er af.
Så bare bliv ved og ved og ved indtil der ikke kommer flere bobler op.
Det tager en del tid.
Fyld ekstra bremsevæske på hvis det bliver nødvendigt så.
Derefter kan du udlufte ved bremsekaliperen.
Det skulle muligvis også hjælpe at spænde bremsegrebet ind og lade det stå sådan med tryk på i nogle dage.
Det samler vist små bobler til større bobler.
Så det er altså "bare" fordi der er luft i selve master cylinderen det her sker?
I så fald får den lige et "skud" mere imorgen inden vi dødsdømmer den.
Er det muligt at gøre det nemmere, f. Eks med sådan en trykluft dimmer hvor man "skyder" bremsevæske ind "baglæns"?
- scootergrisen
- 15. Rang

- Indlæg: 11323
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Bremse
Jeg tror det er fordi det hul der er nederst i bremsevæskebeholderen indvendigt er så lille at luftboblerne har svært ved at komme gennem.
Så de skal have lidt hjælp.
Luften stiger op så luftboblerne er vel der hvor bremseslangen slutter og gummitætningsringene er.
Har aldrig prøvet at fylde på nedefra men ja det skulle vist være nemmere så skubber man vel luften ud samtidig med man fylde på og måske uden at skabe så mange luftbobler.
Sikkert godt hvis man er mekaniker skal gøre det tit.
Den inderste gummiring har et mærke på billedet.
Hvis du aldrig får tryk på så kunne du undersøge om det er en revne der giver hul.
Eller måske det bare er et mærke der ikke har nogen betydning for om det holder tæt.
Så de skal have lidt hjælp.
Luften stiger op så luftboblerne er vel der hvor bremseslangen slutter og gummitætningsringene er.
Har aldrig prøvet at fylde på nedefra men ja det skulle vist være nemmere så skubber man vel luften ud samtidig med man fylde på og måske uden at skabe så mange luftbobler.
Sikkert godt hvis man er mekaniker skal gøre det tit.
Den inderste gummiring har et mærke på billedet.
Hvis du aldrig får tryk på så kunne du undersøge om det er en revne der giver hul.
Eller måske det bare er et mærke der ikke har nogen betydning for om det holder tæt.
Re: Bremse
Super vi prøver lige imorgen og ser om vi ikke kan få det til at virke, giver ikke så meget mening at købe en ny bare for at finde ud af at det er der samme.scootergrisen skrev: ↑27. september 2025 21:23 Jeg tror det er fordi det hul der er nederst i bremsevæskebeholderen indvendigt er så lille at luftboblerne har svært ved at komme gennem.
Så de skal have lidt hjælp.
Luften stiger op så luftboblerne er vel der hvor bremseslangen slutter og gummitætningsringene er.
Har aldrig prøvet at fylde på nedefra men ja det skulle vist være nemmere så skubber man vel luften ud samtidig med man fylde på og måske uden at skabe så mange luftbobler.
Sikkert godt hvis man er mekaniker skal gøre det tit.
Den inderste gummiring har et mærke på billedet.
Hvis du aldrig får tryk på så kunne du undersøge om det er en revne der giver hul.
Eller måske det bare er et mærke der ikke har nogen betydning for om det holder tæt.
Stærkt spottet det med mærket, det ser vi lige på. Vi forsøgte at få det gummi ind i efter vi havde renset det hele, men den ville ikke ind så vi endte med at 3D printe et "rør som passede lige udenover gummiet så det ligesom var" foldet ind" og brugte så det, lidt som når man har en dims til at presse stempelringe ind når stemplet sættes I cylinderen så vi syntes selv vi har forsøgt at være forsigtige
Er det realistisk at få nye gummidimser og sætte på hvis der er en revne, thansen sælger kun et komplet håndtag, så de kan næppe sælge dem i løs vægt, men måske det er noget der er "standard" på flere knallerter så de kan få's.

