Min første kabine scooter

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
Springloppen
4. Rang
4. Rang
Køretøjer: El Dao Scooter
Kontakt:

Min første kabine scooter

Ulæst indlæg af Springloppen »

Hej SG!

Jeg har nu valgt at gå ind på markedet med Kabine scooter. (Aldrig prøvet sådan en, ikke en gang TukTuk).

Jeg faldt nu over en Dream Bike Nordic 30. (Bilka udgaven) Årgang 2021. Med 2200 km på speedometeret rigtig flot i lakken, og med eftermonteret Diesel fyr, som jeg fik for 12.000 kr.. Pt er rækkeviden kun 35 km, men jeg er ved at bestille et nyt batteri Li ion batteri. Hvis jeg er heldig til 120AH. Som muligt vil gøre rækkeviden til omkring 120 til 180 km.

Jeg har for nyligt læst en del negative kommentar ang Bilka kabine scooteren. Med div udfordringer og problemer, dog ikke nogen alvorlige, som kan "opgraderes/fixes" forhold vis billigt. Men overall, syntes jeg efter jeg har studeret Market det sene år, at prisen jeg har fået denne til, er prisen vældig fin. dog har den en udfordring med gashåndtaget at den kan finde på at tabe gassen helt i få sek også der forbindelse igen. Jeg tænker lidt det muligt kan være senseroen til gashåndtaget som er ved at stå af. (Har en DAO scooter, Elektrisk som have denne type fejl hvor det var sensoren til gashåndtaget, det blev skiftet og det fungere nu).

Jeg begynder måske lidt at tænke om det måske kunne have været et dårligt køb? Men samme tid læser jeg flere steder, at det self ikke kun er Bilka scooteren, men generelt bare Kina Kabinescooter som kan have div fejl. Eller vil folk mene at det er en god pris, i forhold til første gang, og blot obs på fejl mv.? Eller skulle jeg have kigget på andre modeller? Som kunne have været et bedre køb som første gangs model?

Men jeg læser også lidt omkring forhold på cykelsti mv. Fra folk pga disse Kabinescooter er rimelig store og fylder på stien. (30 modellen) Men er der nogen som har kabinescooter og endelig bleven stoppet af politiet ang dette.? Lige dette har jeg ikke læst nogen steder om, blot hvordan reglerne er hvad folk har oplevet. Men ingen historier omkring folk faktisk har prøvet at blive stoppet ang dette.?

Jeg går også og tænker om at hæve farten en smule på den, da 30 kmt, ja er rimelig langsomt, og vil høre om nogen måske har forstand på en Bilka kabine scooter? Måske ved noget om hvordan man kan justere farten lidt? Samt jeg ønsker self at det skal være en aktiv knap. hvor den køre normalt 30, også ved tryk på en knap, så køre den eksempel 45. Jeg ønsker ikke den skal køre overdreven stærk. Men tænker 45 for mig vil være mere en rigeligt. Håber måske en her inde har nogen forslag eller kender nogen som kan hjælpe med at ændre dette.? (Jeg er ansvarlig for brud på loven) Ja i know.

Men overall syntes jeg den virker til at være en fin første gangs Kabine scooter, men høre gerne folks mening og forslag, og jeres syn på en Bilka Kabine Scooter.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Min første kabine scooter

Ulæst indlæg af Landbo »

Springloppen skrev: 28. august 2025 20:54
Men jeg læser også lidt omkring forhold på cykelsti mv. Fra folk pga disse Kabinescooter er rimelig store og fylder på stien. (30 modellen) Men er der nogen som har kabinescooter og endelig bleven stoppet af politiet ang dette.? Lige dette har jeg ikke læst nogen steder om, blot hvordan reglerne er hvad folk har oplevet. Men ingen historier omkring folk faktisk har prøvet at blive stoppet ang dette.?
Først, tillykke med det nye vidunder.

Med hensyn til kørsel på cykelsti, siger loven at du skal bruge cykelstien hvis der er plads og knallertkørsel er tilladt. Er det modsatte tilfældet (knallertkørsel forbudt på cykelstien), skal du bruge højre side af vejen. Det er dig der bedømmer om der er plads nok på cykelstien så det burde politiet ikke blande sig i, forudsat du holder dig fra motortrafikvej og motorvej.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Springloppen
4. Rang
4. Rang
Kontakt:

Landbo skrev: 28. august 2025 22:12

Med hensyn til kørsel på cykelsti, siger loven at du skal bruge cykelstien hvis der er plads og knallertkørsel er tilladt. Er det modsatte tilfældet (knallertkørsel forbudt på cykelstien), skal du bruge højre side af vejen. Det er dig der bedømmer om der er plads nok på cykelstien så det burde politiet ikke blande sig i, forudsat du holder dig fra motortrafikvej og motorvej.

Hilsen Leif.
Mange tak for dit svar! Ang motortrafikvej og motorvej er jeg fuld forstået med. efter 20 års erfaring på knallert :lol: Men ang det med cykelstien, har jeg bare læst om det du skrev, at man skal vurdere det mv. Men jeg vil jo vurdere det i mine øjene, at så længe at begge mine baghjul kan være på cykelstuen uden at køre i den ene side af rabaten vil der være plads. Men igen er det nok? Jeg har jo aldrig skulle tænke på dette efter jeg før har haft 30 knallert og ved hvordan det fungere, og køre 45 idag. og har andre regler at kigge på. Og nu skal jeg ud på en "fat" bike :lolno: som fylder 3 gange så meget. Men ingen oplevelser/historier om at politiet har stoppet nogen pga der måske ikke har været vurderet ordenligt til forholdende på en cykelsti?
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

Springloppen skrev: 28. august 2025 20:54 Pt er rækkeviden kun 35 km, men jeg er ved at bestille et nyt batteri Li ion batteri. Hvis jeg er heldig til 120AH. Som muligt vil gøre rækkeviden til omkring 120 til 180 km.
Nu er Li-Ion batterier ikke ligefrem billige så lad være med at drømme om "længere" end højst nødvendigt.

Ydermere hold dig fra køb på AliExpress, eBay, Amason og lignende slige steder, for der bliver et køb med rigtig mange km lynhurtigt decimeret til få km + lige så mange km du orker/gider at skubbe kareten. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

Springloppen skrev: 28. august 2025 22:34

Hilsen Leif.
Mange tak for dit svar! Ang motortrafikvej og motorvej er jeg fuld forstået med. efter 20 års erfaring på knallert :lol: Men ang det med cykelstien, har jeg bare læst om det du skrev, at man skal vurdere det mv. Men jeg vil jo vurdere det i mine øjene, at så længe at begge mine baghjul kan være på cykelstuen uden at køre i den ene side af rabaten vil der være plads. Men igen er det nok? Jeg har jo aldrig skulle tænke på dette efter jeg før har haft 30 knallert og ved hvordan det fungere, og køre 45 idag. og har andre regler at kigge på. Og nu skal jeg ud på en "fat" bike :lolno: som fylder 3 gange så meget. Men ingen oplevelser/historier om at politiet har stoppet nogen pga der måske ikke har været vurderet ordenligt til forholdende på en cykelsti?
Efter flere gennemlæsninger forstår jeg stadig ikke helt hvad du skriver, men overholder du det der står i mit skriv kommer du ikke galt afsted.

Med hensyn til en stor knallert (45 km/t) skal du også holde dig fra veje der hedder noget med "motor" og veje og også cykelstier. Til gengæld må du gerne køre på veje hvor cykling er forbudt. ;) Der er så ingen der siger det måske ligefrem er fornuftigt !!! :mrgreen:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Springloppen
4. Rang
4. Rang
Kontakt:

Landbo skrev: 28. august 2025 22:35
Springloppen skrev: 28. august 2025 20:54 Pt er rækkeviden kun 35 km, men jeg er ved at bestille et nyt batteri Li ion batteri. Hvis jeg er heldig til 120AH. Som muligt vil gøre rækkeviden til omkring 120 til 180 km.
Nu er Li-Ion batterier ikke ligefrem billige så lad være med at drømme om "længere" end højst nødvendigt.

Ydermere hold dig fra køb på AliExpress, eBay, Amason og lignende slige steder, for der bliver et køb med rigtig mange km lynhurtigt decimeret til få km + lige så mange km du orker/gider at skubbe kareten. ;)

Hilsen Leif.
Har en i Danmark der laver batterier til Golft biler, scooter og Kabine for mig. Sidste batteri jeg fik fra ham 101 AH, til min DAO scooter, som har en vægt på 150+ kg. som er 45 knallert. Kan jeg få til at køre 140 km. På en opladning. Jeg ved godt med Kabine scooteren er der lige 100+ kg mere plus "vindfanger" som reducere lidt på længden. Så har tænkt på Aliexpress mv, men efter jeg undersøgte det meget, så kom jeg også til slutningen at dem skal jeg holde fingerende fra. :thumbup:
Brugeravatar
Springloppen
4. Rang
4. Rang
Kontakt:

Landbo skrev: 28. august 2025 22:51
Springloppen skrev: 28. august 2025 22:34

Hilsen Leif.
Efter flere gennemlæsninger forstår jeg stadig ikke helt hvad du skriver, men overholder du det der står i mit skriv kommer du ikke galt afsted.

Med hensyn til en stor knallert (45 km/t) skal du også holde dig fra veje der hedder noget med "motor" og veje og også cykelstier. Til gengæld må du gerne køre på veje hvor cykling er forbudt. ;) Der er så ingen der siger det måske ligefrem er fornuftigt !!! :mrgreen:

Hilsen Leif.
Alt det kender jeg. 45 knallert går primaet ind som en "Bil" På nær Motorvej og Motortrafik vej. Selvom der står cykel forbudt, er den ikke gældende for en 45, men er for en 30'er :thumbup: Jeg vil tro jeg har små 80-100k erfaring på de sataner. :lolno: igennem de 20 år haha.

Men ja jeg vil jo bruge cykelsti på 30 som jeg kan, eller vej hvis det bliver nødvendigt. Men for mig som jeg skrev, jeg vil jo vurdere der er palds til mig, så længe at begge mine baghjul på kabine scooteren kan være på selve cykelstien. så vil jeg jo mene der er plads. Men der er jo nok også forskellige måder at tolke det på. Det er lidt der jeg er ude i. Men hvis politiet i princippet ikke gøre noget i denne sag, så skal jeg måske ikke være så bekymmeret. Men ville da gerne høre lidt fra folk som måske har opelvet det? hvis det eksister.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

Springloppen skrev: 28. august 2025 23:08
Alt det kender jeg. 45 knallert går primaet ind som en "Bil" På nær Motorvej og Motortrafik vej. Selvom der står cykel forbudt, er den ikke gældende for en 45, men er for en 30'er :thumbup: Jeg vil tro jeg har små 80-100k erfaring på de sataner. :lolno: igennem de 20 år haha.

Men ja jeg vil jo bruge cykelsti på 30 som jeg kan, eller vej hvis det bliver nødvendigt. Men for mig som jeg skrev, jeg vil jo vurdere der er palds til mig, så længe at begge mine baghjul på kabine scooteren kan være på selve cykelstien. så vil jeg jo mene der er plads. Men der er jo nok også forskellige måder at tolke det på. Det er lidt der jeg er ude i. Men hvis politiet i princippet ikke gøre noget i denne sag, så skal jeg måske ikke være så bekymmeret. Men ville da gerne høre lidt fra folk som måske har opelvet det? hvis det eksister.
Nej der er slet ingen grund til at være bekymret, forudsat du overholder den danske færdselslov. ;)

Husk også lige at parkere vidunderet som en bil, med en parkeringsskive i højre side af forruden hvis det kræves på pladsen. Parkering på fortovet eller cykelstien er FY FY skamme sig og et træk i muldvarpen.

Det er også blevet tilladt og bruge handicapplads, hvis folk har en handicap tilladelse.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Springloppen
4. Rang
4. Rang
Kontakt:

Landbo skrev: 28. august 2025 23:49
Springloppen skrev: 28. august 2025 23:08

Nej der er slet ingen grund til at være bekymret, forudsat du overholder den danske færdselslov. ;)

Husk også lige at parkere vidunderet som en bil, med en parkeringsskive i højre side af forruden hvis det kræves på pladsen. Parkering på fortovet eller cykelstien er FY FY skamme sig og et træk i muldvarpen.

Det er også blevet tilladt og bruge handicapplads, hvis folk har en handicap tilladelse.

Hilsen Leif.
Tak ja dette du nævner læste jeg godt nok i nogen andre emner. Sætter bare en p skive i, og tager nummerpladen med mig. :lol: Jeg skal nok finde steder at parker så jeg ikke skal betale mv. Holder også ved nogen cykelstativer hvis det skulle være, så længe der er plads til mig, og ikke vil være til et problem for andre. Men der er da ikke nogen lov om dette? Det jeg har læst mig frem til af det du nævner, er ikke noget jeg har forstået som en lov, men en ting man skal gøre for at undgå bøder. Men der nævnes ingen steder om at der er forskel på en 30 knallert vs en 30 knallert. For du kan ikke fratage en nummeplads formål. er det en 30, er det en 30, må de holde steder hvor cykler må holde må du jo også holde der, self at det ikke er til gene for andre. det siger self sig selv. Der er self regler på privat grund, men ikke på kumminal grund?
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang

Ulæst indlæg af Landbo »

Springloppen skrev: 29. august 2025 01:08
Tak ja dette du nævner læste jeg godt nok i nogen andre emner. Sætter bare en p skive i, og tager nummerpladen med mig. :lol: Jeg skal nok finde steder at parker så jeg ikke skal betale mv. Holder også ved nogen cykelstativer hvis det skulle være, så længe der er plads til mig, og ikke vil være til et problem for andre. Men der er da ikke nogen lov om dette? Det jeg har læst mig frem til af det du nævner, er ikke noget jeg har forstået som en lov, men en ting man skal gøre for at undgå bøder. Men der nævnes ingen steder om at der er forskel på en 30 knallert vs en 30 knallert. For du kan ikke fratage en nummeplads formål. er det en 30, er det en 30, må de holde steder hvor cykler må holde må du jo også holde der, self at det ikke er til gene for andre. det siger self sig selv. Der er self regler på privat grund, men ikke på kumminal grund?
Hør, det er vist på plads du får lært færdselsloven: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/1312

Bemærk man nu til dags skelner mellem tohjulet knallert og knallert, din kabinescooter er ikke en tohjulet knallert !!!

:yikes: Tager du nummerpladen med dig, er dit køretøj uregistreret og dermed heller ikke forsikret mere og så snakker vi ikke bare om et dræn til myndighedernes kasse fra din muldvarp men en hel kloakledning som du lige har etableret !!! ;) :mrgreen:

Hilsen Leif.
Besvar