Med 93 km/t går den lige i højre spor sammen med lastbilerne. Men, du skal nok ikke forvente at overhale.
Min KTM 200cc kan faktisk komme op på 130 km/t. Imponerende i forhold til motorstørrelsen. Men, jeg mener ikke de laver den i dag - den sælges ikke i Danmark. Til gengæld er 390'eren ret billig i Husqvarna 401 Svartpilen versionen (samme motor og producent, også kun 390cc).
https://www.jensensmc.dk/motorcykler-58 ... ilen-24180 - jeg valgte KTM fordi de har ABS bremser på begge hjul, og nye har endda kurve/cornering ABS som standard på alle modeller selv små 125cc'erne. Her ses en liste over nye motorcykler på markedet der har cornering ABS i 2025:
https://motofomo.com/motorcycles-with-c ... otorcycles - jeg kan godt lide at KTM har valgt cornering ABS som standard på alle motorcykler. Det viser, at de går op i sikkerhed, og hvis alle producenter valgte det, vil det være med til at gøre cornering ABS billigere på nye motorcykler. Og det er noget, som giver meget sikkerhedsmæssigt, nok den største forbedring siden ABS bremsere kom.
KTMs motorer har haft et meget dårligt ry, og de har været på kanten til konkurs med et underskud på 19 mia. kr. sidste år. Nogle motorer har holdt under 10.000 km. Motoren på min blev udskiftet efter 8.000 km, og da den snart nærmer sig samlet 16.000 km. er det spændende om jeg står til ny motor

. Den første var på garantien. Den næste bliver på min regning

Problemet med motoren burde dog være løst, men det er ikke en motor som holder så godt som en Honda. Man skal nok forvente at en KTM/Husqvarna motor holder max. 50.000 km.
Men KTM/Husqvarna den er blandt de mest sikre motorcykler ved kørsel i sving, da den ikke vælter hvis der bremses samtidigt (dog kun de nyeste årgange fra 2024). På andre er panikbrems og sving en meget farlig kombination.
Endeligt har KTM for-borede huller for meget ekstra udstyr, blandt andet crash-pads, tasker mv. Det betyder, at ekstra udstyr meget nemt kan eftermonteres med almindeligt værktøj. Jeg har crash-pads der beskytter ABS skiverne, motorbøjle samt crash-pads der beskytter benene, samt montering til KTM tasker.
Honda har sjældent rigtig kurve-ABS. De har nogen med forbedret ABS (IMU ABS), og det har MSX125. Det er dog ikke noget som svarer til rigtig kurve ABS, og Honda kalder det ikke kurve-ABS, men den er forbedret i forhold til standard ABS med en IMU chip. I princippet er det også en 6-akse eller 9-akse IMU chip som er i en kurve-ABS, men softwaren gør forskellen. Softwaren kan dog også gøre meget, da det at fortolke dataene fra IMU chippen er en avanceret og meget vanskelig opgave, så der kan nemt være forskel på producenter. KTM har ikke udviklet deres egen software, men anvender Bosch cornering ABS system på alle motorcykler uanset størrelse.
I forhold til Honda så bruger KTM's meget benzin. Honda's små motorcykler er nogle rigtig spare-maskiner! KTM/Husquana kører kun ca. 28 km/liter på deres nye.
Som jeg tidligere har beskrevet, så vil jeg anbefale TPMS på motorcykler. Det kan monteres på alle, og fås hos blandt andet TEMU.
viewtopic.php?t=4594&hilit=TPMS - dens holder er dog skrøbelig, men er findes flere alternative holdere hos TEMU som har højere kvalitet, eller man kan købe et par ekstra svarende til originalen, så man har reserver

.