Punkteringsbeskyttelse
: 15. juni 2024 23:51
Jeg har i mange år anvendt OKO punkteringsbeskyttelse X-Treme Dirt Bike til min knallert 45, og det har fungeret godt og har forhindret den har punkteret mange gange. Faktisk var ca. 10-12 små pletter, så den må have punkteret 10-12 gange. OKO har aldrig givet problemer på knallerten.
For nyligt punkterede jeg på motorcyklen, og anvendte "OKO on-road". Der har været mange på nettet, som fraråder anvendelsen af punkteringsbeskyttelse, og påstår at det kan ødelægge dæk og fælge. Og det er noget om det. Nogle typer indeholder ammoniak, som kan virke korroderende.
Her er en youtube video, hvor de undersøger flere typer (dog ikke OKO):
https://www.youtube.com/watch?v=H5DWhIF1c0M
fix-a-flat er det som i Danmark sælges som dækpilot. Det kan ikke reparere et hul, men sviner dæk og fælg til, og er svær at fjerne. Don't...
Jeg fandt sikkerhedsdatablade for slime her:
https://uk.slime.com/us/sds-sheets.php?language=us
Umiddelbart kunne jeg ikke se noget korroderende.
Jeg fandt sikkerhedsdatablade for OKO her:
https://documents.kramp.com/0005.02OK_30408_2_DK.pdf
Da jeg ikke har stor kendskab til kemi, bad jeg ChatGPT analysere OKO:
Jeg har også læst, at millitæret og Nato anvender OKO. Så jeg vil tro, at risikoen for korrosion er minimal eller ingen.
Hvis man anvender punkteringsbeskyttelse som OKO skal man være opmærksom på, at en punktering kan ødelægge dækkets struktur. Jeg tror ikke at risikoen er stor ved knallert 30, men ved motorcykler er det vigtigt at være opmærksom på. Ødelægges dækkets struktur, kan det blive skrøbelig, og pludseligt opstå et stort hul. Også mange punkteringer, kan ødelægge dækket. Det er derfor vigtigt, at man med jævne mellemrum inspicerer dækket, for at se hvor medtaget det er, hvis der anvendes punkteringsbeskyttelse.
Da jeg trak sømmet ud ved min motorcykel punktering, så viste det sig, at sømmet var meget langt - ca. 5 centimeter. Det var ikke gået lodret ind, som i alle de videoer man ser med reklamer for slime og andre produkter - men skråt - næsten vandret - ind i dækket. Trods det, så lappede OKO dækket perfekt. Selvom det var i slidfladen, så gik sømmet ind et sted, og ud ca. 3-4 cm senere inde i dækket, da det var skråt. Jeg har kørt med det lappede hul på motorcyklen indtil nu, uden problemer. Men, jeg har besluttet at få et nyt dæk på, da der kan være et stort område af dækket der er beskadiget, og opstår et nyt hul, så kan man måske risikere at der kommer en stor revne hvor sømmet er gået igennem.
Anvender man punkteringsbeskyttelse, er en god idé at fjerne emnet, og vurdere om der kan være en risiko. Ved lav hastighed, som på knallert 30, tror jeg ikke der er grund til bekymring. Men, på hurtige køretøjer, kan komplicerede punkteringer medføre at det er en meget god idé, at få et nyt dæk. Dertil kan man få mange punkteringer uden at opdage det, som lappes øjeblikkeligt. Men, mange punkteringer ødelægger også dækket, og kan være en risiko. Punkteringsbeskyttelsen gør - hvis dækket ellers er i orden - at luften siver ud langsomt, og det reducerer risikoen for styrt ved en punktering.
Jeg har ikke haft problemer med at bruge OKO sammen med den TPMS jeg har omtalt tidligere (hvor dæktryksmålerne er i ventilhætten).
OKO skriver også, at deres punkteringsbeskyttelse kan anvendes med den type TPMS'er, men ikke TPMS typer der er placeret inde i selve dækket.
TPMS'en viser korrekt dæktryk, og det ser ud til at man kan stole på den. Bruger jeg andre præcise dæktryksmålere, måler de samme dæktryk.
Trykker jeg på ventilen, så glider luften nemt ud, og OKO ser ikke ud til at tilstoppe ventilen.
Nogle typer punkteringsvæske indføres igennem ventilen - de kan måske være et problem sammen med TPMS der monteres på som hætte.
Jeg vil anbefale, at hvis man anvender punkteringsbeskyttelse, så også investerer i TPMS. Med TPMS'en kan du se om der opstår et dæktrykstab, og den giver alarm hvis dæktrykket når ned under et sat niveau. Det er dog stadigt en god idé, at også inspicere dækket. Opdager du, at dæktrykket er faldet en smule - så tjek dækket, og se om der er kommet et fremmedlegeme i, og fjern det. Overvej om fremmedlegemet kan have gjort skade på dækkets struktur, eller om det er sikkert at fortsætte med lapningen. Ved lav hastighed, er normalt ikke risiko.
For nyligt punkterede jeg på motorcyklen, og anvendte "OKO on-road". Der har været mange på nettet, som fraråder anvendelsen af punkteringsbeskyttelse, og påstår at det kan ødelægge dæk og fælge. Og det er noget om det. Nogle typer indeholder ammoniak, som kan virke korroderende.
Her er en youtube video, hvor de undersøger flere typer (dog ikke OKO):
https://www.youtube.com/watch?v=H5DWhIF1c0M
fix-a-flat er det som i Danmark sælges som dækpilot. Det kan ikke reparere et hul, men sviner dæk og fælg til, og er svær at fjerne. Don't...
Jeg fandt sikkerhedsdatablade for slime her:
https://uk.slime.com/us/sds-sheets.php?language=us
Umiddelbart kunne jeg ikke se noget korroderende.
Jeg fandt sikkerhedsdatablade for OKO her:
https://documents.kramp.com/0005.02OK_30408_2_DK.pdf
Da jeg ikke har stor kendskab til kemi, bad jeg ChatGPT analysere OKO:
I forbindelse med søgning på sikkerhedsdatabladet, fandt jeg at naturstyrelsen har OKO på deres kemikalieliste (https://www2.nst.dk/apb/apv_middel_liste.asp)Lad os gennemgå de enkelte komponenter i OKO produktet og vurdere deres potentiale for korrosion:
Ethylene Glycol (CAS Number: 107-21-1)
Koncentration: <10%
Kategorier: Acute Tox. 4; STOT RE 2
H/P Sætninger: H302, H373
Symboler: GHS07, GHS08, Xn
Korrosion: Ethylene glycol er ikke kendt for at være korrosiv. Det bruges ofte som antifrostmiddel og har ingen betydelig korrosiv effekt på metal ved de koncentrationer, der er angivet.
Bronopol (CAS Number: 52-51-7)
Koncentration: <0.2%
Kategorier: Acute Tox. 4, Acute Tox. 4, Skin Irrit. 2, Eye Dam. 1, STOT SE 3
H Sætninger: H302, H312, H315, H318, H335, H400
Symboler: GHS09, GHS05, GHS07
Korrosion: Bronopol er en biocid og har ikke direkte korrosive egenskaber på metal ved lave koncentrationer, men det kan være irriterende for hud og øjne.
Benzotriazole (CAS Number: 95-14-7)
Koncentration: <0.2%
Kategorier: Acute Tox. 4, Eye Irrit. 2
H Sætninger: H302, H319, H411
Symboler: GHS09, GHS07
Korrosion: Benzotriazole er faktisk en korrosionsinhibitor, ofte brugt til at beskytte metaloverflader, især kobber og dets legeringer, mod korrosion.
Disodium Metasilicate (CAS Number: 6834-92-0)
Koncentration: <1%
Kategorier: Skin Corr. 1B, STOT SE 3
H/P Sætninger: H314, H335, R34, R37
Symboler: GHS05, GHS07, C
Korrosion: Disodium metasilicate kan være korrosiv for metaller, især ved højere koncentrationer. Selvom det er under 1% i dette produkt, er det en af de kemikalier, der kan forårsage korrosion på metal over tid.
β-Alanine, N-(2-carboxyethyl)-, N-coco alkyl derivs., disodium salts (CAS Number: 90170-43-7)
Koncentration: <0.5%
Kategorier: Eye Irrit. 2
H Sætninger: H319
Symboler: GHS07
Korrosion: Denne komponent er primært en irriterende for øjnene og har ingen kendt betydelig korrosiv effekt på metal.
Konklusion:
Den mest bekymrende komponent med hensyn til korrosion er disodium metasilicate, selvom det kun er til stede i en koncentration på under 1%. I lave koncentrationer og med korrekt anvendelse bør risikoen for betydelig korrosion være minimal, men det er ikke helt elimineret. De øvrige komponenter udgør ikke en korrosionsrisiko og en af dem (benzotriazole) fungerer faktisk som en korrosionsinhibitor.
Det er vigtigt at tage i betragtning, at denne analyse er baseret på et generelt sikkerhedsdatablad. Det er altid bedst at følge producentens anbefalinger og overvåge tilstanden af dine fælge regelmæssigt, især hvis du bruger et produkt, der potentielt kan have korrosive egenskaber. Hvis du har yderligere bekymringer, bør du kontakte OKO direkte for specifik information om deres produkt.
Jeg har også læst, at millitæret og Nato anvender OKO. Så jeg vil tro, at risikoen for korrosion er minimal eller ingen.
Hvis man anvender punkteringsbeskyttelse som OKO skal man være opmærksom på, at en punktering kan ødelægge dækkets struktur. Jeg tror ikke at risikoen er stor ved knallert 30, men ved motorcykler er det vigtigt at være opmærksom på. Ødelægges dækkets struktur, kan det blive skrøbelig, og pludseligt opstå et stort hul. Også mange punkteringer, kan ødelægge dækket. Det er derfor vigtigt, at man med jævne mellemrum inspicerer dækket, for at se hvor medtaget det er, hvis der anvendes punkteringsbeskyttelse.
Da jeg trak sømmet ud ved min motorcykel punktering, så viste det sig, at sømmet var meget langt - ca. 5 centimeter. Det var ikke gået lodret ind, som i alle de videoer man ser med reklamer for slime og andre produkter - men skråt - næsten vandret - ind i dækket. Trods det, så lappede OKO dækket perfekt. Selvom det var i slidfladen, så gik sømmet ind et sted, og ud ca. 3-4 cm senere inde i dækket, da det var skråt. Jeg har kørt med det lappede hul på motorcyklen indtil nu, uden problemer. Men, jeg har besluttet at få et nyt dæk på, da der kan være et stort område af dækket der er beskadiget, og opstår et nyt hul, så kan man måske risikere at der kommer en stor revne hvor sømmet er gået igennem.
Anvender man punkteringsbeskyttelse, er en god idé at fjerne emnet, og vurdere om der kan være en risiko. Ved lav hastighed, som på knallert 30, tror jeg ikke der er grund til bekymring. Men, på hurtige køretøjer, kan komplicerede punkteringer medføre at det er en meget god idé, at få et nyt dæk. Dertil kan man få mange punkteringer uden at opdage det, som lappes øjeblikkeligt. Men, mange punkteringer ødelægger også dækket, og kan være en risiko. Punkteringsbeskyttelsen gør - hvis dækket ellers er i orden - at luften siver ud langsomt, og det reducerer risikoen for styrt ved en punktering.
Jeg har ikke haft problemer med at bruge OKO sammen med den TPMS jeg har omtalt tidligere (hvor dæktryksmålerne er i ventilhætten).
OKO skriver også, at deres punkteringsbeskyttelse kan anvendes med den type TPMS'er, men ikke TPMS typer der er placeret inde i selve dækket.
TPMS'en viser korrekt dæktryk, og det ser ud til at man kan stole på den. Bruger jeg andre præcise dæktryksmålere, måler de samme dæktryk.
Trykker jeg på ventilen, så glider luften nemt ud, og OKO ser ikke ud til at tilstoppe ventilen.
Nogle typer punkteringsvæske indføres igennem ventilen - de kan måske være et problem sammen med TPMS der monteres på som hætte.
Jeg vil anbefale, at hvis man anvender punkteringsbeskyttelse, så også investerer i TPMS. Med TPMS'en kan du se om der opstår et dæktrykstab, og den giver alarm hvis dæktrykket når ned under et sat niveau. Det er dog stadigt en god idé, at også inspicere dækket. Opdager du, at dæktrykket er faldet en smule - så tjek dækket, og se om der er kommet et fremmedlegeme i, og fjern det. Overvej om fremmedlegemet kan have gjort skade på dækkets struktur, eller om det er sikkert at fortsætte med lapningen. Ved lav hastighed, er normalt ikke risiko.