Hvis man vil se mere information om trafikulykker, er der meget information hos statistikbanken:
https://statistikbanken.dk/statbank5a/s ... owNews=OFF
Det er muligt at se alder, køn, om det er spiritusuheld, og om der er konstruktive ændringer, og modpart, men desværre ikke hastighed og om hjelm er spændt.
Der findes heller ikke udregninger i forhold til antal kørte kilometer, og det syntes jeg er en stor fejl. Det er meget svært at finde oplysninger om kørte kilometer for knallert-30. Man opgør ikke personkilometer for knallert-30 ved trafiktællinger. For biler, motorcykler og knallert-45 opgøres personkm ved trafiktællinger. For knallert-30 opgøres personkm samlet med cykler, så det er ikke muligt at se forskellen på kørte kilometer på knallert-30 og cykel. Knallerter kører ofte mange flere kilometer om året end en typisk cykel. Og der er mange cykler, der ikke kører.
Mørke og mørke1 indeholder ikke kun de skader, hvor politiet har været indblandet, men også skader rapporteret af sygehuse. De giver muligvis et mere korrekt billede, end hvor det mest er politiets rapporter, der ofte er hvor forsikringer er involveret. Der tales ikke meget om cykelskader - måske fordi at politiet sjældent involveres, men de udgør et meget stort og trist antal, også alvorlige uheld, ifølge sygehuse og skadestuernes rapporter.
https://statistikbanken.dk/statbank5a/S ... sid=cftree
Kode: Vælg alt
Mørke1: År 2021 Alvorligt tilskadekomne (diagnose klass.)
I alt Mænd Kvinder
Motorcykel mv. 175 145 30
Knallert-30 471 399 72
Cykel 4160 2336 1824
El-cykler 160 66 94
Som det ses, er der 9 gange så mange alvorligt tilskadekomne på cykler (incl. el-cykler) som på knallert-30. Og vurderer jeg antallet af cykler/knallerter på landet hvor jeg bor, så er der meget få cykler på cykelstierne i forhold til knallerter. Jeg tror, at det er omtrent ligeså mange knallerter som cykler. Men der er 9 gange flere cykeluheld med alvorligt tilskadekomne. I København er der givetvis flere cykler - det kan måske forklare statistikken. Og kvinder - de skal holde sig fra el-cykler
Som nævnt, er svært at finde oplysninger om kørselskm. Nemmere er at finde oplysninger om indregistrerede køretøjer.
Bestand(indregistrerede) for 2021 december ifølge BIL6:
Kode: Vælg alt
Antal Motorcykler i alt: 168.333
Antal Knallert-30 i alt: 72.186
Antal Knallert-45 i alt: 28.493
Tager vi efter antallet af registrerede køretøjer, er motorcykler langt mindre farlige (færre alvorlige uheld) end knallert-30.
I ulykkestabellen er motorcykler mv. incl. knallert-45. Det vil sige samlet antal motorcykel/knallert-45 er 168.333 + 28.493 = 196.828.
Antal alvorlig uheld per tusind motorcykel/knallert-45: 175 / 196,828 = 0,889101
Antal alvorlig uheld per tusind knallert-30: 471 / 72,186 = 6,524810
Efter antal, er således 7 gange større risiko for alvorlig uheld med knallert-30 end med knallert-45 / MC.
Vi kan også se, at knallert-45 udgør lidt i statistikken.
Efter PKM1 kan vi se antal personkm ifølge trafiktællinger. Her er cykler og knallert-30 samlet, så det kan ikke brugbart.
Kode: Vælg alt
Cykler/knallert-30: 2.803 mio km
Motorcykler: 525 mio km
Knallert-45: 41 mio km
Da motorcykel mv. i ulykkestabellen inkluder knallert-45, kan vi addere disse for personkm til 566 mio personkm.
Da cykler og knallert-30 kun er opgivet samlet for PKM1, kan vi addere uheld for disse. 471 + 4160 + 160 = 4791 alvorlige uheld for knallert-30, cykel, og el-cykel samlet.
Vi får, at antal alvorlige uheld / mio km for motorcykel/knallert-45 er: 175 / 566 mio personkm. = 0.309 uheld per mio personkm.
Antal alvorlige uheld / mio km for cykel/elcykel/knallert-30 er: 4791 / 2803 mio personkm. = 1.71 uheld per mio personkm.
Eller, med andre ord: Trædecykel og knallert-30 er 5,5 gange så farligt at køre på, med hensyn til risiko for alvorlige uheld, i forhold til motorcykler og knallert-45 (per kørt km).
Tænk, at forældrene sender børnene ud på trædecykler, uden at tænke over, at det faktisk er 5,5 gange så stor risiko for alvorlige uheld, som at køre på motorcykel og knallert-45.
Det er sandelig uhyggelig læsning.